امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

در گفت و گوی اختصاصی خیرسرشناس کشوری با تورکمن نیوز مطرح شد:

شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس در کشور نمونه است

  • کد خبر :

    55639

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    23:52 | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

محمد شهرکی شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس 1 300x194 - شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس در کشور نمونه استتورکمن نیوز: رئیس شعبه یازدهم صلح و سازش گنبدکاووس گفت: در استان گلستان بیش از 40 شعبه صلح و سازش در کنار محاکم قضایی فعال است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  حاج محمد شهرکی از خیرین سرشناس کشوری در گفت و گو با خبرنگار تورکمن نیوز اظهار داشت: عمده فعالیت های شعبه های صلح و سازش برای میانجی گری و پادرمیانی بین طرفین پرونده ها است و آنان را برای صلح و سازش ترغیب می کند و این شعبه ها خود صادر کننده حکم نیستند.

وی افزود: اساس فعالیت شعبه های صلح و سازش در همکاری با محکمه قضایی برای ترویج فرهنگ ” سازش” است و این شعبه از برنامه های نیک پیش بینی شده در قانون دولتی کشور است و از طریق احکام، مجتهدان شرعی و ریش سفیدان به پرونده ها رسیدگی می شود.

شهرکی تاکید کرد: فعالیت خوب شعبه های صلح و سازش در کاهش پرونده های ورودی به مراجع مختلف دادگستری بسیار موثر بوده و پرونده های اختلافی و تقاضاهای رسیدگی مردم سریع تر و دقیق تر بررسی می شود و در شکل ساده تر منجر به صلح و سازش می شود.
این خیر پرتلاش گنبدی با اشاره به دولتی نبودن شعبه های صلح و سازش گفت: این شعبه نهادی مردمی است و اساس کار بر مبنای هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ خوب صلح و سازش است که برگرفته شده از فقه و اصول دین مبین اسلام است.

محمد شهرکی شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس 2 300x194 - شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس در کشور نمونه است

حاج محمد شهرکی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص دغدغه اصلی کشور در خصوص کاهش آمار زندانیان گفت: در ماه حدود تعداد 150 پرونده در شعبه صلح و سازش گنبدکاووس رسیدگی می شود که تاکنون درخصوص پیشگیری از انتقال پرونده ها به بخش قضایی بسیار موثر بوده و توانسته به میزان قابل توجهی آمار زندانیان را کاهش دهد.
مسائل و پرونده های مختلف خانوادگی، اختلافی و اجتماعی بدون کمترین هزینه رسیدگی می شود و تمرکز اصلی شعبه حل اخلاف می باشد.
برای علاج دعاوی بدون رجوع به محاکم قضایی است و تمرکز بر راه حل های میانجی گری و ریش سفیدی به صلح و سازش منجر می شود.

وی با اشاره به سخنان «سید ابراهیم رئیسی» افزود: رئیس قوه قضائیه اخیرا طی سخنانی تاکید کرده است در گام دوم انقلاب نیازمند بازنگری برای نغییر هستیم و این مهم راهكارش حكمیت است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید با هدف كاهش ناهنجاری‌ ها اتخاذ شود و نگاه مجموعه اداری در تمام كشور باید بر مبنای پیشگیری از وقوع جرم باشد.

حاج محمد شهرکی تاکید کرد؛ به فرموده رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده های خانوادگی روش مبنایی حل اختلاف دادگاه نیست بلکه شعبه های صلح و سازش و حل اختلاف باید با سفارش بر محبت و مودت در خانواده های آسیب دیده سعی در حل مسائل خانوادگی زوجین تلاش شود و به دادگاه خانواده ارجاع نشود.

محمد شهرکی شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس 4 300x194 - شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس در کشور نمونه است

وی در ادامه گفت: خوشبختانه رئیس قوه قضایی اعتقاد دارد برای کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه مشارکتهای مردمی بهترین راهکار است و باید از نیروهای مردمی و نخبه کشوری استفاده شود  چراکه اگر اختلافی با صلح و سازش و آشتی ختم شود ، ماندگار تر است تا اینکه این اختلاف در دادگاه و با حکم قضایی فیصله یابد.

شهرکی افزود: از نگرش جدید رییس قوه قضاییه به نقش موثر نهادهای مردمی بسیار خرسندیم و هم اکنون اختیارات بیشتری به شعبه های صلح و سازش اعطا شده است که نهایتا عملکرد شعبه های حل اختلاف در کاهش پرونده های قضایی کشور نیز مشهود است.

این خیر پرتلاش گنبد گفت: اخیرا شاهد یکی از اقدامات دادگستری استان بودیم که با برگزاری جلسات ملاقات عمومی بین مردم آمده وتلاش در ارتباط رودر رو و چهره به چهره با مردم داشت و در گنبدکاووس نیز چند روز پیش در مسجد آخوند طلابی این جلسه با حضور هاشمیان رییس کل دادگستری همراه با هیاتی متشکل از معاونین وی و مدیران ادارات شهرستانی برگزار شد.

وی تاکید کرد: بهتر است از نیروهای مردمی که تجارب خوبی در میانجی گری و حل اختلاف مردم دارند و مورد اعتماد مردم در همه امور اجتماعی هستند رئوسای دادگستری ها، و قضات همکاری و همفکری با آنان داشته در چارچوب قانون از نیروهای نهاد مردمی استفاده شده و همکاری و حمایت داشته باشند چرا که بهترین راه حل مسائل و مشکلات مردم تعامل و سازش است.

بر اساس گزارش خبرنگار تورکمن نیوز؛ متاسفانه علی‌رغم اطلاع رسانی‌های صورت گرفته مردم شهرستان حضور کمرنگی در جلسه ملاقات مردمی رییس کل دادگستری داشتند حال اینکه خیلی از کسانی که نیاز به راهنمایی داشتند در گفت و گوی مستقیم و از نزدیک با رییس کل دادگستری استان میتوانستند مسائل خود را مطرح کنند و افراد کمی از این اقبال برخوردار شدند و مراجعه کم بود.

رییس شعبه 11 صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس با اشاره به نمونه بودن این شعبه به لحاظ فرآیند رسیدگی به پرونده های آزاد سازی زندانیان و تعداد بالای منجر به سازش پرونده های ارجاع شده گفت: امسال توانستیم با حمایت از زندانیان غیر عمد 56 زندانی که برخی از آنان متواری بودند توانستیم آزاد کنیم.

شهرکی افزود: برخی از این افراد به علت فراری بودن 10 و گاها 18 ماه از خانواده دور مانده بودند که توانستیم با رسیدگی به پرونده های این 56 نفر آنان را قبل از حکم زندان پیشگیری کنیم و منجر به آزادی آنان شدیم.

محمد شهرکی شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس 3 300x194 - شعبه صلح و سازش دادگستری گنبدکاووس در کشور نمونه است

حاج محمد شهرکی در خاتمه گفت: از سال 1382 تاکنون با پیگیری های ایشان 21 پرونده قصاص منجر به بخشش داشتیم. و در سال جاری خیرین استانی تنها در جشن گلریزان 450 میلیون کمک کردند حال اینکه در سال 97  کمک های نقدی جمع آوری شده 500 میلیون تومان بود.

بر اساس گزارش خبرنگار تورکمن نیوز  به گفته رئیس دادگستری شهرستان گنبدکاووس ماهانه بیش از ۲۰۰ پرونده وارد شعبه صلح و سازش می‌شود که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرونده با تلاش‌های اعضای این شعبه به ویژه حاج محمدشهرکی با سازش مختومه می‌شود.

گنبدکاووس با حدود 400 هزار نفر جمعیت از لحاظ مساحت بزرگترین شهرستان استان است و بعد از گرگان مهم‌ترین شهر گلستان در شمال کشور محسوب می‌شود.

گزارش از: یاشار نیازی

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز