امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    790

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:49 | ۰۸ شهریور ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  حکیم گلدی زاده روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان روز گذشته در نشستی با نمایندگان شرکت هلندی در اداره کل تعاون روستایی استان در گرگان بررسی و توافق شد.
وی اضافه کرد: جذب این سرمایه گذار در استان گلستان، پیرو انعقاد تفاهم نامه وزارت جهادکشاورزی مبنی بر ایجاد گلخانه و سردخانه از طریق سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام گردید.
مدیرکل تعاون روستایی گلستان با بیان اینکه مراحل نهایی انعقاد قرارداد این سرمایه خارجی در حال انجام است، افزود: کل اعتبار سرمایه گذاری سردخانه 5 هزار تنی از طرف هلندی تامین می شود و به روش بی او تی(bot) یعنی واگذاری به اتحادیه تعاونی روستایی بعد از مدت بهره برداری مشخص خواهد بود.
کیاء الحسینی معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی گلستان نیز گفت که هم اینک پنج سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی و باغی در حوزه تعاون روستایی استان فعال است.
وی اظهارداشت که ظرفیت این سردخانه ها 30 تا 80 تن بوده و استان نیازمند سردخانه هایی با ظرفیت بیشتر است که سرمایه گذاری مشترک با شرکت هلندی در این راستا انجام می شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران از قطب های کشاورزی و باغی کشور به شمار می رود که نیاز مبرم به ایجاد سردخانه های بزرگ در حمایت از تولیدات این بخش ها دارد.
گلستان در حوزه کشاورزی با دارا بودن 650 هزار هکتار زمین زراعی از قطب های تولید گندم و جو و دانه های روغنی در کشور به شمار می رود.
همچنین در گلستان 32 هزارو 700 هکتار باغ مرکبات، آلو، شلیل، هلو، زیتون، انار و برخی میوه های دیگر وجود دارد که بیشترین سطح آن مربوط به زیتون است.
این استان با بیش ازسه میلیون واحد دامی و 900 واحد مرغداری و ظرفیت پرورش میگو و ماهیان خاویاری از قطب های تولید محصولات دامی، طیور و شیلاتی کشور نیز است و اکنون تولید مازاد این صنعت به استان های همجوار و خارج از کشور صادر می شود.
پیش از این رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان از صادرات گندم مازاد بر نیاز استان در سال زراعی قبل خبر داده و گفته بود که گلستان 320هزار تن گندم مازاد دارد که برای صادرات مناسب است.
به گفته مختار مهاجر؛ کشاورزان استان در سال زراعی قبل یک میلیون و 510 هزار تن گندم برداشت کردند.
وی افزوده بود که 50 درصد از صادرات سال 95 استان به خارج از کشور به ارزش 125 میلیون دلار از کالاها و محصولات بخش کشاورزی بوده است، سال قبل 88 هزار و 660 تن محصول کشاورزی در حوزه دام و طیور، لبنیات، صنایع تبدیلی، شیلات، باغی و زراعی از استان به قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخشی از آن نیز به اروپا صادر شد.
مهاجر از افزایش یک میلیون و 200هزار تنی تولید در حوزه محصولات کشاورزی استان نیز خبر داده و گفته بود که سال 92 تولید محصول کشاورزی استان 3 میلیون و 300 هزار تن به ارزش 28 هزار میلیارد ریال بود که سال 95 به 4.5 میلیون تن به ارزش 68 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
به گفته وی؛ طبق آخرین آمار 217 هزار خانوار به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه کشاورزی گلستان فعالیت دارند که حدود 900 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری آن را شامل می شوند.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: irna.ir

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز