امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    92933

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:21 | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

WhatsApp Image 2021 04 12 at 15.48.33 300x256 - سیاست جدید منطقه‌ای ازبکستان: دستاوردها و چشم اندازهاترکمن نیوز: اصلاحات، آزادی، شفافیت ، تجدید و تغییراتی که در سالهای اخیر در سیاست داخلی ازبکستان مشاهده شده است، در سیاست خارجی این کشور نیز مشهود است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی ازبکستان ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است. به همین دلیل، رئیس جمهور شوکت میرضیایف توسعه و تقویت روابط دوستانه، حسن همجواری و روابط متقابلا سودمند با کشورهای آسیای مرکزی را به عنوان یک اولویت اصلی سیاست خارجی معرفی نموده است.

در چارچوب برنامه سال 2020 ازبکستان به فعالیت های سیاست خارجی مستمر، آشکار و عملی از جمله با همسایگان خود در آسیای مرکزی ادامه داد.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر، در نتیجه ابتکارات رئیس جمهور میرضیایف، رهبران کشورهای همسایه از مذاکرات سیاسی و تقویت اعتماد شخصی میان رؤسای جمهور، کاملا حمایت کرده اند. جلسات مشورتی رهبران آسیای مرکزی بصورت منظم برگزار می گردد.

در نتیجه، سطح همکاری های دوجانبه و چندجانبه در منطقه به طور چشمگیری بهبود یافته است. در سال های 2017 الی 2019، حجم معاملات تجاری با کشورهای آسیای مرکزی سالانه به طور متوسط بیش از 50 درصد افزایش یافته و به 5.2 میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار سال 2020، علی رغم بیماری همه گیر سراسری، حجم معاملات تجاری ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی به 5 میلیارد دلار رسیده است. سهم کشورهای آسیای مرکزی از کل تجارت خارجی ازبکستان از 12.4 درصد در سال 2019 به 13.6 درصد در سال 2020 افزایش یافته است، که در آن سهم قزاقستان 61 درصد، قرقیزستان 18.2 درصد، ترکمنستان 10.6 درصد و تاجیکستان 10.2 درصد است.

چنین پیشرفتی در روابط تجاری و اقتصادی میان کشورهای آسیای مرکزی به افزایش جذب سرمایه گذاری کل منطقه نیز کمک کرده است. بخصوص، طی سال های 2017 الی 2020، بیش از 300 توافق نامه و حدود 75 میلیارد دلار قرارداد بین ازبکستان و کشورهای منطقه امضا شده است.

در نتیجهی سیاست سازنده و عمل گرایانه ازبکستان در سال های 2017 الی 2020، مشکلات پیچیده ای در آسیای مرکزی مانند تعیین محدودیت استفاده از آب و تعیین مرزها بین ازبکستان و کشورهای همسایه، استفاده از ارتباطات حمل و نقل و عبور از مرزهای کشوری، رفع گردید.

اگر پنج سال پیش روزانه 200 تا 300 نفر از مرز ازبکستان و قرقیزستان عبور می کردند، در آستانه بیماری همه گیر جهانی این رقم به 30 هزار نفر در روز می رسید و روزانه 20 هزار شهروند از مرزهای ازبکستان و تاجیکستان نیز عبور می کردند.

گشودگی و سیاست سازنده ازبکستان در برابر کشورهای آسیای مرکزی و اقدامات مشترک رهبران منطقه در طی بیماری همه گیر جهانی برای کمک به یکدیگر موجب کاهش تأثیر گسترش ویروس کرونا گردیده است.

علیرغم تهدید بیماری همه گیر جهانی، مذاکرات مداوم بین سران کشورهای آسیای مرکزی و مشارکت های فعال بین کشورها ادامه دارد. کشورهای منطقه از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، کمک های بشردوستانه را به یکدیگر ارائه می دهند. ازبکستان بارها کمک های بشردوستانه به قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان ارسال کرده است. در پاسخ، کشورهای همسایه مانند قرقیزستان و تاجیکستان، کمک های بشردوستانه ای برای بازسازی سد سردابه ارسال نموده اند. با حمایت ازبکستان در دسامبر سال 2020، یک بیمارستان بیماری های عفونی با 200 تخت و مجهز به تجهیزات پزشکی کامل در قرقیزستان راه اندازی گردید. بعلاوه، در طی بیماری همه گیری، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه دارو برای مبارزه با ویروس کرونا و جابجایی بی وقفه کالا در مرزهای کشورهای آسیای مرکزی برقرار بود. این امر باعث کاهش شیوع و میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در منطقه در مقایسه با سایر کشورهای جهان گردید.

ایجاد انواع جدید تعامل بین کشورهای منطقه، منجر به افزایش اهمیت مسائل ژئوپلیتیک و اقتصادی آسیای مرکزی می گردد.

نقش کشورهای آسیای مرکزی به عنوان یک نهاد سیاسی و دیپلماتیک واحد و همچنین درک متقابل و همبستگی روزافزون کشورهای منطقه در بیانیه مشترک رؤسای جمهور ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان درباره اعتراضات و ناآرامی های قرقیزستان در اکتبر سال 2020 منعکس شد. در این بیانیه مشترک، رؤسای چهار کشور آسیای مرکزی ابراز امیدواری کردند که تمام احزاب سیاسی و محافل عمومی قرقیزستان با التزام به قانون اساسی و قوانین ملی قرقیزستان تلاش های لازم را برای تأمین صلح و آرامش و حل مشکلات بوجود آمده انجام دهند.

لازم به ذکر است که ثبات و همبستگی کشورهای آسیای مرکزی، اولاً به رفاه مردم کمک می کند و دوماً، جذب سرمایه گذاری منطقه را افزایش داده و فرصت های همکاری با شرکای خارجی و سرمایه گذاران را فراهم می کند.

در سخنرانی رئیس جمهور شوکت میرضیایف در پارلمان در مورد برنامه دولت برای سال 2021، توجه ویژه ای به تقویت روابط خوب همسایگی با کشورهای آسیای مرکزی دارد.

برنامه دولت برای سال 2021 – “سال حمایت از جوانان و ارتقائ بهداشت عمومی” همچنین شامل برنامه عملی برای تداوم روابط بین کشورهای آسیای مرکزی است.

بعلاوه، ازبکستان در حال توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی بصورت همکاری های چند جانبه از جمله در چارچوب سازمان ملل (UN)، کشورهای مشترک المنافع (CIS)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و دیگر سازمان ها با هدف بهبود روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، پارلمانی و دیپلماسی عمومی است.

ازبکستان تنها کشوری در منطقه است که با تمام کشورهای آسیای مرکزی همسایه است. هرگونه تغییر در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ازبکستان مستقیماً بر سایر کشورهای همسایه نیز تأثیر می گذارد. سیاست خارجی این کشور به توسعه پایدار و مداوم آسیای مرکزی کمک می کند و منطقه را به فضای همکاری با فرصت های عظیم نیز تبدیل می کند.

*الدار تولیاکوف

مدیر اجرایی

“مرکز استراتژی توسعه”

*فرخ حکیموف

رئیس بخش

“مرکز استراتژی توسعه”

گزارش از: یاشار نیازی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز