امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    98274

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    20:25 | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

شورای شهر 2 - زوایای مختلف انتخابات شورای شهر در گنبدکاووسترکمن نیوز:  انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی در گنبد کاووس در حالی به پایان رسید که وقایع و مسائل مختلفی به نمایش گذاشت و نقاط ضعف و چالش بر انگیزی دیده شد.

در این میان و برای رسیدن به نقطه مطلوب و برگزاری انتخابات بهتر در دوره های آینده، ضروری است که انتخابات ششمین دوره شورای شهر از زوایای مختلف بررسی و راجع به هر یک از آنها گفتگو شود.

اما قبل از پرداختن به مسائل پس از انتخابات، ذکر دو نکته ضروری است.

نکته اول اینست که مسائل پس از انتخابات با برخی از موضوعات قبل از انتخابات گنبد مرتبط هستند و جهت تحلیل و بررسی دقبق تر، بایستی به موضوعات قبل و بعد از انتخابات گنبد توجه کرد( بیست و پنج موضوع انتخابات گنبد کاووس را در یادداشتی مجزا و چند روز قبل از انتخابات منتشر کردم )

نکته دوم اینست که انتخابات در گنبد کاووس به جهت سکونت اقوام و طوایف مختلف، با موضوعاتی مختلفی مواجه و از طرفی پبچیده تر است.

به تعبیر دیگر شهری که اقوام و طوایف یکدستی دارد و تکثر قومیت ندارد، به مراتب وقایع و موضوعات قبل و بعد از انتخابات آن کمتر از گنبد کاووس است ( تکثر قومیت در گنبد فرصت است)

بر اساس بررسی و مطالعات میدانی، به نظر می رسد مهم ترین موضوعات پس از انتخابات گنبد، این مسائل است :

1–در این دوره جریان یاشولی گری در بین نیروهای اجتماعی و سیاسی ترکمن بسیار کم فروغ بود و فعالیتی نداشت و از سویی دیگر مجمع و تشکل فعالی در بین نیروهای اجتماعی وسیاسی فارس رواج پیدا کرده است که ائتلاف فرزندان گنبد، حاصل همین مجمع و تشکل است( استفاده از واژه ترکمن و فارس را صحیح نمی دانم؛ چراکه همه شهروند ایرانی هستیم و از دید قانون اساسی همه اقوام قابل احترامند؛ اما به جهت اینکه منظور را به مخاطب درست منتقل کنم ، به ناچار از این دو لفظ استفاده می کنم)

2– حمایت نیروهای صاحب نفوذ( همان بازیگران قدیمی انتخابات گنبد) مهم ترین و تاثیر گذار ترین علت راه یافتن ائتلاف فرزندان گنبد به شورای شهر می باشد و در همین راستا مهم ترین علت عدم راه یابی نامزدهای ترکمن به شورای شهر، عدم انسجام تشکیلاتی و به عبارتی عدم فعالیت جریان یاشولی گری در این دوره است.( بحث بر سر مفید بودن یا نبودن فعالیت جریان یاشولی گری نیست، منظور شرح اتفاقاتی است که در ششمین دوره شورای شهر شاهد بودیم )

3– انتخابات چهارمین دوره شورای شهر با انتخابات ششمین دوره شورای شهر از این جنبه که میزان تاثیر گذاری جریان یاشولی گری را نشان می دهد،قابل انطباق هستند.

4– با پیروزی ائتلاف فرزندان گنبد، این موضوع بایستی مد نظر قرار گیرد که متولیان تشکیل ائتلاف ممکن است بواسطه این پیروزی حوزه نفوذ خود را به جاهای مختلف گسترش دهند( البته بهتر است با نگاه مثبت به نامزدهای راه یافته به شورای شهر نگاه شود )

5– یک سوال مهم این است که شهر دار آینده گنبد کاووس بر چه اساسی انتخاب خواهد شد؟ آیا شهردار با در نظر گرفتن شایستگی و توانمندی انتخاب می شود؟ یا انتخاب شهر دار حق متولیان تشکیل ائتلاف است؟ و توانمندی و کار آمدی شهر دار، خیلی مهم نیست؟

6– ممکن است پس از انتخابات دوره اخیر، فرد و افرادی که تصمیم دارند در انتخابات دوره آینده مجلس و شورای شهر شرکت کنند، به قدرت متولیان تشکیل ائتلاف توجه خاصی کنند و از حالا اقداماتی برای جلب حمایت آنها، انجام دهند.

7– چنانچه متولیان تشکیل ائتلاف و همینطور جریان یاشولی گری، جنبه اجتماعی و فرهنگی مجمع و تشکل را فعال کنند و جنبه سیاسی و انتخاباتی را به احزاب سیاسی قانونمند بسپارند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

8–سهم خواهی در انتخابات و کسب مناصب دولتی، یکی از مسائل مهم گنبد کاووس است. سهم خواهی در انتخابات در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد و به نظر می رسد همچنان ادامه دارد.

9–لیست های مختلفی از سوی افراد و تشکل های مختلف در انتخابات اخیر ارائه شد که به نظر می رسد متولیان این امور، در انتخاب افراد و تهیه لیست مطالعه چندانی نکردند و صر فا برای سنجش نفوذ خود در مقایسه با لیست و تشکل های دیگر ،لیست دادند.

☑️ شکور زیرک/ روزنامه نگار–کارشناس ارشد علوم سیاسی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز