امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    98460

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:02 | ۲۶ تیر ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

آسیای میانه 2 - روسیه و کشورهای آسیای میانه خواستار مذاکره بین افغان‌ها شدندترکمن نیوز:  براساس بیانیه مشترکی که وزارت خارجه روسیه منتشر کرد، وزرای خارجه پنج کشور آسیای میانه شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به علاوه روسیه خواستار مذاکرات سازنده بین دولت کابل و طالبان شدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: امیدواریم مذاکرات سازنده‌ای میان دولت کابل و طالبان با هدف تدوین رویکردهای هماهنگ به منظور توقف این جنگ طولانی و توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح جو و مستقل انجام شود.

در همین رابطه، وزیران مذکور از تلاش‌ها برای دستیابی به سازش ملی در افغانستان در تمام نشست‌ها، شامل فرایند استانبول، با توجه به نتایج نهمین نشست قلب آسیا، کنفرانس وزارتی روند استانبول که سی مارس ۲۰۲۱ در دوشنبه برگزار شد و نشست تروئیکای گسترده شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان و همچنین فرمت رایزنی‌های مسکو درخصوص افغانستان استقبال کردند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که وضعیت کنونی افغانستان با توجه به خروج نیروهای خارجی از این کشور و به دنبال آن تشدید خصومت میان نیروهای دولتی و طالبان به ویژه در ولایتهای شمالی هم مرز با کشورهای آسیای میانه، مایه نگرانی جدی است.

این وزیران تاکید کردند: با توجه به واقعیت جدید جغرافیای سیاسی، ضرورت دارد به دنبال راه‌هایی برای تثبیت این وضعیت سیاسی – نظامی و برقراری صلح در جمهوری اسلامی افغانستان باشیم. بدین منظور این وزرا از تمام طرفهای دخیل در درگیری افغانستان میخواهند تا از توسل به قوه قهریه و اقدامات بی ثبات کننده، با رویکردی برای ایجاد شرایط مناسبت برای ارتقای صلح خودداری کنند.

در این بیانیه مشترک آمده است: اطمینان داریم که تنها راه برقراری صلح جامع و پایدار در افغانستان، از طریق گفتگوهای مستقیم و فراگیر در مورد یک توافق سیاسی بین افغان‌ها، تحت رهبری مردم افغانستان و با کمک فعال‌تر دولت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی برای بهبودی افغانستان در دوره پس از جنگ است.

وزیران خارجه پنج کشور آسیای میانه و روسیه هم‌چنین قویا حملات تروریستی در افغانستان را که منجر به کشته و مجروح شدن غیرنظامیان میشود، به شدت محکوم کردند.

به گفته این دیپلماتهای ارشد، حضور و فعالیت ادامه دار داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریست یکی از عوامل کلیدی بی ثباتی در افغانستان به ویژه در مناطق شمالی است.

در این بیانیه آمده است: ما نگران گسترش محصولات مخدر و سطح بالای تولید مواد مخدر و تجارت غیرقانونی اسلحه هستیم. اینها برخی از منابع اصلی درآمد گروه‌های تروریستی و گردش غیرقانونی اسلحه است و ما انتظار داریم مقامات افغانستان تلاش‌های خود را برای مقابله با این تهدیدها افزایش دهند.

تشکیل مکانیسم چهارجانبه برای حمایت از روند صلح افغانستان

هم‌چنین اعلام شد کشورهای آمریکا، ازبکستان، پاکستان به همراه افغانستان برای حمایت از روند صلح در این کشور سازوکار چهارجانبه تشکیل خواهند داد.

وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر امور خارحه این کشور، محمد حنیف اتمر، شاه محمود قریشی، وزاری خارجه افغانستان و پاکستان و زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در این چارچوب در تاشکند گردهم آمده‌اند.

بر این اساس، طرف‌ها برای تشکیل این مکانییم دیپلماتیک جهت تقویت روابط منطقه‌ای این کشورها توافق رسیدند.

در بیانیه با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه برای ایجاد صلح و ثبات بلند مدت در افغانستان آمده است که صلح و مناسبات منطقه‌ای به طور متقابل یکدیگر را تقویت خواهند کرد.

بر این اساس، توسعه راه‌های تجارت بین‌المللی از طریق تقویت مناسبات تجاری بین کشورهای منطقه و ایجاد مسیرهای جدید ترانزیت از دیگر اهداف این مکانیسم خواهد بود.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که طرفین برای تعیین نقشه راه این سازوکار و همچنین رایزنی‌ها برای تعیین شرایط همکاری در روزهای آینده دیدار خواهند کرد.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز