امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

خبری شهردار بندرترکمن 2 300x198 - راه آهن پاشنه آشیل شهر بندرترکمن/راه آهن سدی بزرگ مقابل توسعه شهرستان ترکمن+عکستورکمن نیوز: شهردار بندرترکمن گفت: در تمام دنیا راه آهن موثرترین عامل توسعه، عمران و آبادانی است در این شهر معضل.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  محمود کم در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه آهن بندرترکمن سدی بزرگ در مقابل توسعه و عمران شهر 90 ساله ساحلی ترکمن است.

وی با اشاره بر اهمیت راه های مواصلاتی بین شهرها افزود: راه آهن از قدیم برای توسعه، پیشرفت و آبادانی نقاط مختلف جهان احداث می شده است و در اغلب کشورها نقش زیر بنایی و غیر قابل انکار در حمل و نقل و توسعه پایدار ایفا می کند.

شهردار با اشاره بر قدمت تاریخی شهر ساحلی ترکمن گفت: بندرترکمن یکی از اولین شهرهای صنعتی شمال کشور محسوب می شود و با وجود بندرگاه و اسکله تخلیه بار بین المللی این شهر زمانی راه آهن رونق اقتصادی زیادی داشته و حداقل 500 نفر فقط در بخش تعمیرات راه آهن اشتغال مستقیم داشتند و این شهر به لحاظ اشتغال پذیری کارگران مهاجر زیادی از نقاط مختلف کشور چون آذربایجان، ورامین و حتی تهران را پذیرا بوده و خیلی از آنها در این شهر ساکن شده اند.

آهن بندرترکمن 2 300x199 - راه آهن پاشنه آشیل شهر بندرترکمن/راه آهن سدی بزرگ مقابل توسعه شهرستان ترکمن+عکسمحمود کم با اشاره به اینکه بندرگاه و ساحل شهرستان ترکمن در حال حاضر فعالیت اقتصادی و صنعتی ندارد افزود: امروز راه آهن برای شهر بندرترکمن فایده ای ندارد و غیر از تردد چند مسافر در روز (دو نوبت) فعالیت حمل و نقل اقتصادی برای مردم این شهر در پی نداشته و جز خسارت چیزی عاید شهر ترکمن نمیشود.

شهردار تاکید کرد: اکثر بخش‌های مجموعه بزرگ راه آهن در حال حاضر غیر فعال است و با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار دارد بهترین زمین‌هایی که می‌تواند در توسعه شهری برای فضای سبز، بوستان همچنین ورزشگاه و ساختمان‌های اداری مناسب کاربری داشته باشد در تصاحب راه آهن است.

کم تصریح کرد: ساختار راه آهن به لحاظ ارتفاع آن از سطح زمین، مانند سدی عظیم شهر را به دو نیم تقسیم کرده است و عملا دست ما برای توسعه متوازن شهر بسته شده است.

وی در ادامه گفت: در طرف دیگر شهر ایجاد پارک و بوستان همچنین ارگان های اضطراری و لازم شهری چون آتشنشانی وجود ندارد و شهر زیبای بندرترکمن با وجود این سد آهنی به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

شهردار شهر ساحلی ترکمن افزود: قسمت جنوبی شهر به علت قرار گرفتن اکثر ادارات و مرکزیت با ظاهری توسعه یافته و زیبا دیده میشود اما بخش شمالی بندرترکمن و همچنین بخش غربی پشت زمین های راه آهن نیز عملا توسعه نیافته و در شکلی فرسوده باقی‌مانده است.

محمود کم با اشاره به ساختار کلی و نقشه تقسیمات شهری بندرترکمن اظهار داشت: این شهر دو راه اصلی شمالی جنوبی دارد به نام های خیابان آزادی که در بخش شرقی به موازات راه آهن است و دیگری خیابان جمهوری که در امتداد جاده کردکوی به بندرترکمن قراردارد و منتهی می‌شود به راه آهن و مسدود است.

خبری شهردار بندرترکمن 6 300x198 - راه آهن پاشنه آشیل شهر بندرترکمن/راه آهن سدی بزرگ مقابل توسعه شهرستان ترکمن+عکسشهردار تصریح کرد: این شهر قدیمی و صنعتی که در حال حاضر کاملا در بی مهری مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته تاکنون گذرگاه بین شهری (راه آهن) پل هوایی ندارد و هنوز هم خودروها و مردم از روی راه آهن به شکل کاملا غیر استانداراد و خطرناک عبور و مرود می‌کنند.

وی افزود: اگر در بخش شمالی شهر (پشت راه آهن) احیانا آتش سوزی پیش بیاید و نیاز به عملیات اورژانسی باشد دسترسی و سرعت عمل غیر ممکن خواهد بود و احتمال بروز مسائل بحرانی برای شهر پیش خواهد آمد.

شهردار کم گفت: در حال پیگیری بازگشایی مسیر خیابان جمهوری هستیم و علی رغم مخالفت مسئولین راه آهن با جلب رضایت استاندار و معاونت عمرانی طی بازدید از انتهای خیابان جمهوری طرح ساخت و بازگشایی این مسیر در سال 97 ارائه شده است و منتظر جلب موافقت اصولی مسئولین کشوری با این پروژه توسعه شهری هستیم و تاکنون اقدامی نشده است.

شهردار ادامه داد: برای بازگشایی این مسیر باید 4 هزار متر را تملک کنیم،  14 منزل مسکونی را کاملا تخریب و برخی منازل مسکونی نیز باید جبران خسارت شوند و برآوردی که کارشناسان برای تملک این مسیر داشته اند 50 میلیارد ریال است.
محمود کم با اشاره به اینکه محل انجام پروژه در بافت فرسوده شهر واقع شده است افزود: طی مکاتباتی که با راه و شهرسازی استان داشتیم و طبق قانون بافت فرسوده 70 درصد هزینه احداث ادامه راه و بازگشایی خیابان جمهوری به عهده راه و شهرسازی و 30 درصد به عهده شهرداری است که ما آماده تقبل هزینه سهم خود هستیم.

شهردار در ادامه گفت: نقشه طرح توسعه جامع شهری در سال 90 ابلاغ شده است و یک سال بعد برای مدت 4 ماهه با مشاور عقد قرارداد شد و باید در سال 91 توسط مشاور طرح تفصیلی توسعه جامع شهری خاتمه میافت و ابلاغ می‌شد.

آهن بندرترکمن 3 300x199 - راه آهن پاشنه آشیل شهر بندرترکمن/راه آهن سدی بزرگ مقابل توسعه شهرستان ترکمن+عکسوی در تکمیل اظهارات خود افزود: قرارداد مشاور برای ارائه طرح با مسکن شهرسازی بوده نه با شهرداری و مسائل مالی آن را مسکن شهرسازی تقبل کرده است اما در دوره شهرداری بنده با پیگیری های صورت گرفته طرح اولیه ارائه شده و با توجه به نیاز تغییرات در طرح با اصلاحات طرح تفصیلی در حال تنظیم است.

بر اساس گزارش خبرنگار ترکمن نیوز: شهر بندرترکمن با نام قدیمی بندرشاه در سال 1307 در ساحل زیبای جنوب شرقی دریای خزر در زمان رضا شاه پهلوی تاسیس شد.

با وجود اسکله، بندرگاه، جزیره اکوتوریستی آشوراده و همچنین تاسیسات شیلات همچنین شناگاه این شهر روزگاری پر رونق ترین شهرهای ساحلی کشور محسوب میشده و سالانه گردشگران زیادی را برای طبیعت گردی، صید ماهی، بازدید از جزیره و شنا در ساحل آرام و زیبای بندرترکمن به خود جلب می کرده است.

شهر بندرترکمن دارای ۸ سالن ورزشی چند منظوره وجود دارد و استادیوم قاندومی بزرگترین استادیوم ورزشی این شهر است و تاکنون چندین دوره مسابقات کشوری و یک دوره مسابقات والیبال ساحلی بین المللی در این شهر برگزار شده است.

این شهر به لحاظ ساختار اجتماعی و ساکنین آن که ترکمن هستند در صنایع دستی چون فرش و گلیم، پرورش اسب, دام و طیور صید همچنین تولید خاویار، کشاورزی و صنایع دستی و گردشگری رونق دارد.

آهن بندرترکمن 5 300x199 - راه آهن پاشنه آشیل شهر بندرترکمن/راه آهن سدی بزرگ مقابل توسعه شهرستان ترکمن+عکسبندرترکمن حدود ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 75 درصد ساکنین آن را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهد و مابقی از مهاجرین آذری، قزاق، مازندرانی، سیستانی، ارامنه و کتولی‌ها هستند که در زندگی مسالمت آمیز و در رنگین کمانی از اقوام مختلف در این شهر به سر میبرند.

در حال حاضر این شهر هیچگونه فعالیت صنعتی شایان ذکر ندارد و با توجه به عقب نشینی آب و لایروبی نشدن و متروکه بودن جزیره آشوراده عملا در نوک پیکان بی مهری مسئولین کشوری و استانی واقع شده است و در آتش حصرت روزهای شاد و پر رونق خود میسوزد و راه آهن بزرگترین سد مقابل توسعه و آبادانی این شهر و پاشنه آشیل بندرترکمن محسوب می‌شود.

حاشیه: جلسه نشست خبری شهردار – بدون حضور اعضای شورای اسلامی شهر بندرترکمن و تنها با حضور قرجه مشاور عالی شهردار برگزار شد.

گزارش از : یاشار نیازی

عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران

عضو خانه مطبوعات استان گلستان

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز