امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    110177

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:59 | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ترکیه - در چندماه آینده تورم فزاینده‌ای در ترکیه روی خواهد دادترکمن نیوز:  در ترکیه با افزایش حق بیمه ریسک هزینه های بدهی خارجی فزونی گرفته است.

ترکیه هم اکنون بدهی معوق از بابت خرید های مدت دار (یوزانس) خارجی دارد که تأمین ارز با افزایش برابر آن در مقابل لیر ترکیه برای تجار و تولیدکنندگان سخت شده است و  واردکنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه نمیتوانند در سر رسید بدهی های معوق و تعهدات  خودرا پرداخت نمایند و درخواست استمهال خود هزینه ساز است از طرفی محصولات و مواد اولیه وارداتی که برای تکمیل و یا فینیشینگ برای صدور صورت میگیرد با نرخ های جدید  به بازار ترکیه وارد میشود و این امر دور جدیدی از فشار تورم را به مردم تحمیل میکند و به نظر کارشناسان و اقتصاد دانان ترک در چندماه آینده تورم فزاینده ای در ترکیه روی خواهد داد.

در مقایسه با ایران که نیاز به تامین ارز دارد و این نیاز در حوزه واردات کالاهای اساسی کاملا محسوس است و صدالبته افزایش ارزش دلار در مقابل ریال و از دست دادن ارزش برابری ریال در مقابل دلار همچنان در ترکیه عامل عدم تعادل در تولید و عرضه و تقاضا است  چون هر کالای وارداتی جدید با افزایش قیمت جهانی مواجه است و همچنین با افزوده هایی چون بهره های بانکی ، هزینه های حمل و نقل ، ریسک  های بیمه و توقف های چندماهه سرمایه در گمرکات از لحظه ورود به کشور تا تبدیل آن به کالای مصرفی مواجه است .

در امر صادرات سخن بسیار است . هم اکنون ترکیه در 128 کشور رایزن اقتصادی و در بسیاری از آنها رایزن ارشد بازرگانی دارد.

درحالیکه تعداد مشاوران و رایزنان بازرگانی ایران درست به تعداد انگشتان دست است در صورتیکه رایزن های اقتصادی کارآمد هم اکنون در اتاقک های کاری  خود در حوزه اقیانوسیه، آسیا، اروپا و … آنهم نه برای برای هر کشور یک نفر بلکه برای چند کشور یک کارشناس فقط از طریق وب سایت ها وشبکه های اینترنتی اطلاعات مورد لزوم را فراهم میکنند که صد البته کفاف قرن دیجیتالی و حضور در صحنه را نمیدهد و صد البته در هرکشوری که رایزن داشتیم یا داریم  چون عراق ، روسیه ، ترکیه، افغانستان،آذربایجان، یعنی در حوزه کشورهای همسایه  تقریبا موفق بودیم بازارشناسی  و رقیب شناسی و نیاز سنجی صورت گرفته است.

به طور کلی در حوزه صادرات کارخاصی صورت نگرفته  ودر روی همان پاشنه میچرخد فقط جابه جایی مدیران ارشد در تجارت خارجی صورت پذیرفته است. آش همان آش و کاسه همان کاسه است حتی در بعضی کشورها مقداری از صادرات را هم از دست داده ایم مثل ترکیه که افت ارزش صادراتی  دارد اگر مواد نفتی را که قراردادهای دولتی است است جدا محاسبه کنیم ما هم چنان به کردستان عراق، عراق و کشورهای همسایه اقلام جالیزی هندوانه، طالبی، سیب زمینی ، پیاز، گوجه ، سبزیجات و صیفی جات صادر میکنیم و کمی سیمان و هماتیت و مواد شوینده به عراق و کردستان عراق

که همه اقلام آب بر جالیزی است که آب را سیلابی باید به پای بوته ها سرازیر کنیم که حالا قیمت آب از نفت گرانتر است و در این میان نه از توسعه آبیاری قطره ای  خبری است ونه از توجه ویژه به آب خیز داری و نه توجه خاص به جلوگیری از  کشت محصولات آب بر جالیزی که هر از گاهی هم از داخل هندوانه صادراتی مواد مخدر کشف میشود که یکی در مرز ترکیه سال قبل اتفاق افتاد یکی سه ماه پیش در مرز عراق که خوشبختانه در مرزهای ایران قبل از صدور کشف شد.

در شرایط حاضر که تقاضاهای تجاری از اوکراین سرازیر به ترکیه و ایران و کشورهای منطقه شده است و موقعیت خوبی برای بازارسازی وجود دارد.

ما در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی اقلام با پایه های نفتی ، مواد معدنی فرآوری شده، مواد شیمیایی، قطعات اتومبیل میتوانیم موفق باشیم اگر بخش نامه های زائد حذف شود بخشنامه های خلق الساعه و…. برداشته میشود.

 

سید جلال ابراهیمی 1 300x255 - در چندماه آینده تورم فزاینده‌ای در ترکیه روی خواهد دادنوشته: دکتر سیدجلال ابراهیمی

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز