امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی؛

خودکفایی ایران در تولید شکر تا ۲ سال آینده

  • کد خبر :

    13165

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:06 | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Shekar 13E 300x209 - خودکفایی ایران در تولید شکر تا ۲ سال آیندهاقتصادی– ترکمن‌نیوز- مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرف مدت دو الی سه سال آینده با احداث کارخانجات فرآوری چغندر قند در تولید شکر به خودکفایی می‌رسیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌های ایران، به نقل از تسنیم، علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در جریان بازدید از مزرعه به‌نژادی گندم در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول اظهار کرد: در راستای مدیریت بحران آب، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت پاییزه چغندر قند است؛ در گذشته حدود 19 استان کشور تولید چغندر بهاره را در دستور کار داشتند که به دلیل بحران آب سطح زیر کشت بهاره این محصول به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: طی سه الی چهار سال اخیر توسعه کشت پاییزه چغندر قند در دستور کار است، سطح زیر کشت پاییزه چغندر قند از حدود 2 هزار هکتار در 4 سال گذشته به حدود 17 هزار هکتار در سال جاری رسیده است ضمن اینکه بیشترین سطح زیرکشت پاییزه نیز در استان خوزستان است.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی 96-95 سطح زیرکشت پاییزه چغندر قند در استان خوزستان 10 هزارهکتار بود که از این میزان بیش از 750 هزارتن چغندر قند تولید شد همچنین در حال حاضر از سطح 17 هزار هکتاری چغندر قند پاییزه، 12 هزار هکتار آن مربوط به خوزستان است و پیش بینی می شود بیش از 900 هزارتن چغندر قند پاییزه در این استان تولید شود.

یزدانی با بیان اینکه در 9 استان دیگر هم کشت پاییزه را آغاز کرده ایم، خاطر نشان کرد: این کشت در استان هایی مانند فارس، اصفهان، کرمانشاه، گلستان، خراسان رضوی و دشت مغان اردبیل آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و 100 هزارتن چغندر قند پاییزه در کشور تولید شود.

وی با اشاره به رکورد تولید چغندر قند در کشور، افزود: امسال بیش از 8 میلیون و 100 هزارتن چغندر قند در کشور تولید شد که با احتساب شکر تولیدی از نیشکر میزان شکر تولیدی در کشور به یک میلیون و 950 هزارتن رسید.

یزدانی با بیان اینکه بنابراین ما در تولید شکر به خوداتکایی 84 درصدی رسیدیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در سال 97، نیازی به واردات شکر نداریم.

مجری طرح چغندر قند اذعان داشت: طی دو الی سه سال آینده با احداث کارخانجات جدید کشور در زمینه تولید شکر به خوداتکایی 100 درصدی برسد.

یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده کارخانه قند دزفول راه اندازی و وارد چرخه تولید شده است، گفت: امیدواریم کارخانه قند اهواز نیز در آینده ای نزدیک وارد چرخه تولید شود تا دیگر ما دغدغه حمل و نقل محصول استان خوزستان را به دیگر استانها به منظور فرآوری نداشته باشیم.

وی ظرفیت کشت پاییزه چغندر قند در استان خوزستان را بیش از 80 هزار هکتار عنوان و اضافه کرد: برنامه ای هم که ما برای استان در نظر گرفته‌ایم همین میزان است.

مجری طرح چغندر قند با بیان اینکه برنامه ای برای توسعه کشت نیشکر در دستور کار وزارت جهاد نیست، گفت: به منظور اصلاح بافت خاک و کاهش شوری، یکی از محصولاتی که به صورت ویژه برنامه‌ریزی می‌شود در تناوب کشت نیشکر قرار بگیرد، چغندر قند است.

یزدانی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چغندرکاران و گردش مالی چغندرقند در کشور تصریح کرد: گردش مالی چغندرقند در کشور سالانه 2500 میلیارد تومان است. کارخانجات قند به دلیل مابه التفاوت قیمت شکر، از دولت مطالباتی دارند ضمن اینکه قیمت شکر باید توسط دولت در خردادماه اعلام می‌شد اما با چندماه تاخیر در آبان اعلام شد و همین مسائل باعث شد کارخانجات نتوانند شکر تولیدی خود را بفروشند و طلب چغندرکاران را بدهند.

مجری طرح چغندر قند با اشاره به اینکه قیمت شکر در آبان ماه 2722 تومان اعلام شد، اظهار داشت: براساس آخرین آمار ارائه شده، تاکنون کارخانجات 50 درصد مطالبات چغندرکاران را پرداخت کرده‌اند و امیدواریم مابقی مطالبات آنها با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف شکر در ایام عید و پس از آن، به زودی تسویه شود.

گردآوری: گروه خبری ترکمن‌نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز