امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    42260

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:58 | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

janjal namayande saravan 286x300 - جنجال نماینده سراوان؛ واکنش‌ها و نکته‌هااجتماعی– ترکمن نیوز-  نماینده مجلس پس از ماجرا به شکلی ناشیانه و کاملا مستاصل واکنش نشان داده و حتی ماجرا را به مسائل قومی و مذهبی هم ربط داده است. اتفاقی نادر که از یک نماینده مجلس بعید به نظر می‌رسید.

حداقل حتی اگر توهین و قومی و مذهبی هم در کار بوده اگر نماینده مجلس یک سیاستمدار حرفه‌ای و کاردان باشد مصلحت این بود که برای کاستن از جنجال از بازگو کردن آن خودداری ورزد.

انتشار ویدئویی از تقابل محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با یک کارمند و یک شهروند جنجال تازه‌ای را به پا کرده است. در این ویدئو الفاظ زشتی از هر دو طرف دعوا شنیده می‌شود. در این ویدئو درازهی به کارمند یک اداره که ظاهرا گمرک است توهین می‌کند و یکی از مشتریان او را به دلیل بی احترامی به این کارمند با الفاظ تندی از بانک بیرون می‌کند.

 

نماینده سراوان مدعی است توطئه ای در کار است

ویدئو جنجالی نماینده سراوان از روز گذشته دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و مورد قضاوت قرار می‌گیرد. بازتاب گسترده آن موجب شد که شب گذشته درازهی درباره اتفاق رخ داده توضیح دهد.

نماینده سراوان در گفت و گویی اظهار کرد: اظهار کرد: “بنده سه شنبه هفته گذشته با رییس گمرک ایران آقای میراشرفی در اداره گمرک مرکزی وقت ملاقات داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفتگویی داشته باشم.”

او افزود: «ریاست محترم گمرک به دلیل نبود وقت قرار ملاقات را به امروز موکول کرد و بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیکیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست!»

او ادامه داد: “بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند.”

نماینده مردم سراوان گفت: «کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند.»

نماینده مردم سراوان بیان کرد: “بنده فردا حتما این مسأله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد. مسؤولان وزارت اقتصاد و گمرک تا لحظه انتشار این خبر واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.”

این نماینده مجلس همچنین ویدئو دیگری نیز منتشر کرد که در آن گفته است ارباب رجوعی که در گمرک با او درگیر شده به قوم بلوچ و مذهب اهل سنت توهین کرده است. او مدعی شده که این اقدام با تحریکات یکی از پرسنل گمرک انجام شده است. درازهی گفته است که ویدئو منتشر شده با استفاده از ترفند‌های کامپیوتری “تحریف، برش و هماهنگ سازی کلمات” تهیه و منتشر گردیده است.

بررسی موضوع در نشست غیر علنی
بازتابی که این ویدئو در فضای مجازی داشت و همچنان شکایت نماینده سراوان از وزیر اقتصاد باعث شد ماجرا در نشست غیرعلنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این باره گفت: “نمایندگان اعتراضاتی نسبت به انتشار کلیپی از توهین به آقای محمدباسط درازهی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی داشتند که در نشست غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.”

نماینده مردم تهران تاکید کرد که بخشی از کلیپ منتشر شده “تقطیع شده” و بیانگر “توهین یکی از کارمندان گمرک ایران به نماینده سراوان” است.

او یادآور شد: «براساس گزارشی که از سوی نماینده سراوان ارائه شد وی بیش از ۴۵ دقیقه پشت درب گمرک ایران معطل مانده و مانع از ورود وی شده بودند بنابراین قرار شد آقای پزشکیان و وزیر اقتصاد این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.»

نعمتی گفت: «بی تردید باید فارغ از فضاسازی‌هایی که وجود دارد با این موضوع به صورت منطقی و عالمانه برخورد شود و با افرادی که در این مورد تخطی کرده اند به صورت مناسب برخورد شود.»

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: “وزیر اقتصاد در صحن صحبت کوتاهی در این مورد داشت و از سوی خود در این مورد عذرخواهی کرد و قرار شد این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد.”

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: «در نهایت قرار بر این شد که امروز این موضوع توسط آقای مسعود پزشکیان رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و وزیر اقتصاد بررسی شده و تا فردا نتیجه آن به مجلس اعلام شود.»

در همین باره محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره رفتار نماینده سراوان گفت: “رفتار این نماینده را تایید نمی‌کنم، حتی اگر خود نماینده سراوان هم به شرایط قبل برگردد، رفتارش را قبول نمی‌کنم، به هر حال عواملی موجب بروز این رفتار‌ها شده است، کما اینکه مردم انتظار دارند نماینده سعه صدر و تحمل بالاتری داشته باشد.”

این نماینده مجلس در ادامه گفت: «بی‌تردید فشار‌های بسیاری از سوی مردم به نمایندگان برای رفع مشکلاتشان وارد می‌شود»

جمالی در اظهار نظری عجیب از مردم خواست “توقعاتشان را کمتر کنند و یا طوری تنظیم نمایند که این همه فشار به نمایندگان وارد نشود تا شاهد چنین واکنش‌هایی که مورد تایید ما هم نیست، نباشیم! ”

تعدادی از نمایندگان در حمایت از نماینده سراوان طرح استیضاح فرهاد دژپسند را مطرح کرده اند

استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد
در همین رابطه علی کرد نماینده خاش از آماده سازی طرح استیضاح وزیر اقتصاد با ۴۰ امضا خبر داد. این در حالی است که فرهاد دژ پسند به تازگی با رای نمایندگان به وزارت اقتصاد رسیده است.

علی کرد با اشاره به ویدئوی جنجالی نماینده سراوان گفت: “چند وقت گذشته آقای دورازهی نماینده سراوان درخواستی از رئیس گمرک برای بهبود وضعیت زیرساخت‌های گمرک سراوان به عنوان بزرگترین حوزه مرزی را داشت که به این درخواست توجه نشده بود و این مطالبه از چند ماه گذشته پیگیری می‌شد.”

او مدعی شد: «به نظر می‌رسد موضوعاتی را علیه نماینده سراوان از طریق بالا دست برنامه‌ریزی کردند. اتومبیل ایشان دارای آرم بود می‌توانستند اجازه دهند اتومبیل به داخل محوطه رود که آن‌ها ممانعت کردند. آقای دورازهی وقت ملاقات با رئیس گمرک داشت. اگر رئیس گمرک معذوریت داشت باید از ابتدا عنوان می‌کرد.»

او افزود: “آقای دورازهی ۴۰ دقیقه مشاجره داشت، اما تنها ۳۰ ثانیه آن پخش شده است. البته ما هم استفاده از توهین و الفاظ غلط را قبول نداریم، ولی به نظر می‌رسد آنجایی که به نماینده توهین کرده و فحش دادند هم حساب شده و برنامه ریزی شده بود.”

نماینده خاش در پایان گفت: «حراست چه حقی داشته که این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند؟ ما فکر می‌کنیم که همه این اتفاقات حساب شده و برنامه ریزی شده بوده است.»

این نماینده اعلام کرد که ” ما خواستار عزل رییس گمرک و حراست گمرک هستیم.”

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی
اما این ویدئو زمانی این همه جنجال به پا کرد که در فضای مجازی مورد توجه مردم قرار گرفت. واکنش‌های زیادی نسبت به آن صورت گرفته است. از روز گذشته فضای مجازی شاهد سه نوع واکنش است. واکنش اول درباره ویدئو اولیه از اخراج نماینده سراوان توسط یک شهروند از گمرک است که بسیاری به تمجید از آن پرداختند.

کاربری در این باره نوشته است: «مرد اون شهروندی بود که تاقبل از این که بفهمه طرف نمایده مجلس هست، کاری باهاش نداره، همین که میشنوه نماینده مجلسه و فحاشی میکنه با اردنگی پرتش میکنه بیرون! نکته‌ای که آقایون مسئول باید درک کنن همینه، پاتون رو کج بزارید ملت همینجوری پرتتون میکنن بیرون!»

بیشترین واکنش‌ها به ادعا‌های نماینده سراوان پس از جنجال سازی ویدئو است. اینکه او مدعی شده است در گمرک به قوم بلوچ و اهل تسنن توهین شده است، انتقاد‌ها زیادی را برانگیخته است.

نوید برهان زهی از فعالان بلوچ فضای مجازی در توئیتی درباره ویدئو نماینده سراوان نوشت: «نماینده سراوان بجای اینکه بیاد از مردم عذرخواهی کنه داره فرار رو به جلو میکنه و خودشو پشت مسائل قومی و مذهبی پنهان میکنه تا از احساسات مردم سواستفاده کنه. من بعنوان یک بلوچ سنی نتن‌ها از این نماینده حمایت نمیکنم بلکه خواستار عذرخواهی ایشون از مردم بخصوص مردم سیستان وبلوچستان هستم.»

یا علی علیزاده فعال سیاسی و رسانه‌ای در لندن نیز نوشته است: “درازهی با عذرخواهی ساده میتوانست قضیه را به نفع کشور تمام کند. اما ترجیح داد ازمسایل قومی مذهبی و از حساسیت‌های امنیتی بلوچستان گروگانگیری سیاسی کند. مثل کسی که فندک را کنار بشکه نفت به نشانه تهدید روشن کند.”

برخی کاربران نیز این نماینده مجلس را به خاطر ادعای توهین قومیتی و مذهبی به “دروغگویی” متهم کرده اند.

برخی نیز موضوع را دوباره به بحث قدیمی نظارت استصوابی مربوط کردند و از شورای نگهبان انتقاد کرده اند. کاربری در این باره نوشته است: «محمدباسط درازهی، نماینده سراوان نه تنها بابت رفتار خود عذرخواهی نمیکند بلکه میگوید برای جبران، فردا در مجلس، استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری میکند! آقای شورای نگهبان! کارنامه حذف‌شدگان را با تاییدشدگانت قیاس کن تا بدانی نظارت استصوابی چه بلایی سر مملکت آورده است …»

جنجال نماینده سراوان به همین جا ختم نمی‌شود. پس از انتشار خبر جمع آوری امضا از سوی تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد دوباره مردم در فضای مجازی واکنش نشان دادند.

بسیاری این اقدام نمایندگان را “مسخره” و “غیرقابل قبول” توصیف کرده اند.

کاربر دیگری در این باره نوشته است: «خبری که شنیدم واقعا درد آور و منزجر کننده بود. در پی توهین کارمندان گمرک به محمدباسط دورازهی نماینده سراوان، نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستند و بد‌تر اینکه وزیر هم از ایشون عذر خواهی کرده، اون وقت استیضاح ظریف و آخوندی و… بعد چند ماه هم منتفی میشه!»

چند نکته درباره جنجال سازی نماینده سراوان
فارغ از اینکه حقیقت در ماجرای نماینده سراوان چیست؟ و آیا آنگونه که این نماینده و تعداد دیگری از نمایندگان مدعی اند پشت پرده‌ای در این مورد وجود دارد، ویدئو منتشر شده از اتفاقات رخ داده در گمرک و پس از آن توضحیات دورازهی و طرح بحث استیضاح وزیر اقتصاد حاوی چند نکته مهم است.

۱- در ماه‌های اخیر ویدئو‌های فراوانی از تقابل یک مدیر با یک شهروند و یا حتی یک کارمند منتشر شده است، اما ویدئو اخیر در نوع خود متفاوت است. در این تقابل کارمند گمرک معقول رفتار می‌کند و نماینده مجلس کاملا عصبی و نامعقول از طرف دیگر ارباب رجوع در جایگاه افکار عمومی ظاهر می‌شود و تا زمانی که متوجه نشده فرد توهین کننده نماینده مجلس است هیچ نمی‌گوید. پس از آن به تند‌ترین شکل ممکن با این نماینده روبه رو می‌گردد و از آن اداره به بیرون انداخته می‌شود. از این جهت با رخداد تازه و متفاوتی روبه رو هستیم. شاید همین تازگی باعث شده که امواج و پس لرزه‌های بیشتری هم داشته باشد.

۲- نماینده مجلس پس از ماجرا به شکلی ناشیانه و کاملا مستاصل واکنش نشان داده و حتی ماجرا را به مسائل قومی و مذهبی هم ربط داده است. اتفاقی نادر که از یک نماینده مجلس بعید به نظر می‌رسید. حداقل حتی اگر توهین و قومی و مذهبی هم در کار بوده اگر نماینده مجلس یک سیاستمدار حرفه‌ای و کاردان باشد مصلحت این بود که برای کاستن از جنجال از بازگو کردن آن خودداری ورزد. اما حالا در شرایطی که در ویدئو منتشر شده هیچ ردی از توهین قومی مذهبی وجود ندارد این نماینده این ادعای عجیب را مطرح کرده است. به طور کلی شاید اگر درازهی از مردم به خاطر رفتارش عذرخواهی می‌کرد وضعیت بسیاری بهتر از حالا داشت.

۳- طرح استیضاح وزیر اقتصاد از سوی این نماینده و همچنین جمع آوری ۴۰ امضا برای آن عجیب‌ترین اتفاق ممکن در این داستان است. طرح این استیضاح به این معنی است که وزیر اقتصاد در مسئله رخ داده مقصر بوده است، این درحالی است که ارتباط زیادی میان این موضوع با عملکرد وزیر اقتصاد نمی‌توان یافت. حتی اگر ادعای تقطیع شدن ویدئو مربوطه درست باشد هم نمی‌توان بر مبنای آن وزیر جدید اقتصاد را استیضاح کرد. برخی نمایندگان استیضاح کننده مدعی اند که این موضوع به حیثیت مجلس لطمه زده است. البته استیضاح کنندگان بیشتر از این دلخورند که چرا این ویدئو منتشر شده است و خواستار برکناری رییس گمرک و رییس حراست گمرک شده اند، درخواستی که ظاهرا فرهاد دژپسند زیر بار آن نرفته است و نمایندگان را ناراحت کرده است. با توجه به واکنش‌ها افکار عمومی به طرح استیضاح وزیر به این دلیل می‌توان گفت طرح استیضاح دژپسند بیش از انتشار ویدئو درازهی به جایگاه مجلس در افکار عمومی لطمه زده است. تا پیش از این گفته می‌شد نماینده‌ای مرتکب این رفتار شده است حالا گفته می‌شود حداقل ۴۰ نماینده از نماینده خاطی حمایتی قاطع کرده اند.

منبع : فرارو

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز