امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    27232

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:06 | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

حیوانات درپارک ملی گلستان 300x205 - تلفات وحوش پارک ملی گلستان در آتش سوزی اخیر قابل احصا نیستاخبار استانی- ترکمن نیوز- رییس پارک ملی گلستان گفت: با توجه به وسعت 240 هکتاری آتش سوزی 11 تیر امسال که اطفای آن چند روز طول کشید، نمی توآن آمار دقیقی از تلفات وحوش این پارک احصا و ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ترکمن های ایران، مهدی تیموری افزود: در آتش سوزی اخیر پارک ملی گلستان 220 هکتار از مراتع، علفزارها و تک درختچه ها و حدود 20 هکتار از عرصه های جنگلی آن دچار خسارت شدند.
وی اضافه کرد: بدون تردید در این آتش سوزی گسترده بخشی از وحوش این پارک ملی بویژه خزندگان (مار، مارمولک و لاک پشت) و پرندگانی که در ارتفاع کم پرواز می کنند یا آشیانه آنان در مراتع و علفزارها بوده، تلف شده اند.
تیموری بابیان اینکه شدت و گستردگی آتش به حدی بود که امکان فراری دادن وحوش پارک ملی به صورت کامل فراهم نبود، گفت: علاوه بر حیوانات نامبرده شده، یک راس گراز نیز در این آتش سوزی تلف شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه آتش سوزی 11 تیر امسال به دلیل عامل انسانی و سهل انگاری رخ داده و براین اساس خسارات مادی و محیط زیستی قابل توجهی به پارک ملی گلستان وارد شد.
رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: مسافران و گردشگران باید هنگام حضور در پارک ملی گلستان از روشن کردن آتش در مکان هایی که احتمال سرایت آن به عرصه های خشک مرتعی و جنگلی وجود دارد، خودداری نمایند.
تیموری گفت: در بخش های مختلف پارک ملی گلستان که یکی از بهترین تفرجگاه ها این استان می باشد، مکان هایی برای استراحت و روشن کردن آتش پیش بینی شده و بهتر است مسافران و گردشگران از این مکان ها استفاده نمایند.
پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای واقع درشرق این استان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و گفته می شود، تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.
این پارک ملی از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
پارک ملی گلستان درسال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://t.me/ITNAnews

منبع: irna.ir/golestan

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز