امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    2820

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:01 | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

gomishan 29sh - تعطیل احداث کانال آبرسان جدید طرح توسعه پرورش میگوی گُمیشان از خزراخبار گلستانتورکمن نیوز  سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که احداث کانال آبرسان جدید از دریای خزر در طرح توسعه 2 هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گُمیشان غیرمجاز بوده و اجرای آن تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار تورکمن،  غلامرضا کریمی روز سه شنبه اعلام کرد که اداره کل شیلات گلستان طی نامه ای تقاضای احداث کانال آبگیری از دریا (کانال سوم) در مجاورت و موازات کانال قبلی از تالاب بین المللی گمیشان را داشت که جزییات این طرح و نقشه ها و مشخصات فنی آن بررسی و این پروژه مشمول ارائه مطالعات ارزیابی زیست محیطی شد.
به گفته وی در ادامه، جلسه استانی با حضور مسئولان مدیریت و برنامه ریزی، شیلات و محیط زیست گلستان و مجری طرح برای بررسی اجرای طرح تامین و انتقال آب مجتمع پرورش میگوی گمیشان تشکیل و برای احداث کانال موافقت مشروط به عمل آمد که به تبع آن عملیات اجرایی احداث آغاز شد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: با وجود موافقت مشروط، پس از بازدید کارشناسان محیط زیست و محرز شدن تخلف صورت گرفته، این اداره کل چندی پیش دستور توقف عملیات اجرایی را صادر کرد.
وی یادآور شد: در ادامه با پیگیری مسئولان شهرستان گُمیشان و در نظر گرفتن مصوبه سفر ریاست جمهوری برای اجرای طرح توسعه این پروژه و کلنگ زنی آن با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و تخصیص 200 میلیارد ریالی آن مجددا کار ادامه یافت اما باتوجه به اجرا نشدن تعهدات کانال دوم و با پیگیری مسئولان سازمان محیط زیست، اجرای این عملیات با تصویب شورای تامین استان گلستان متوقف شد.
وی همچنین گفت که در پی بازدید معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مشاهده اجرا نشدن تعهدات کانال دوم و سوم دستور پیگیری توقف عملیات قطعیت یافت.
پیش از این نیز یکی از مسئولان اداره کل محیط زیست گلستان گفته بود که این کانال، سومین کانال انتقال آب به مزارع پرورش میگو است درحالی که کانال های قبلی هم هر کدام به طول 4 و 13 کیلومتر خسارت زیادی به تالاب بین المللی گمیشان وارد ساخته اند.
سایت پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان و کرانه شرقی دریای خزر تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد.
طرح توسعه مرکز پرورش میگو در شهرستان گمیشان واقع در شمال غرب گلستان از ٤ هزار هکتار به ١٠هزار هکتار مد نظر مسئولان شیلات استان است.
در سال 95 حدود 1120 تن میگو از 25 مزرعه پرورشی در شهرستان گمیشان برداشت شد که نسبت به راندمان تولید سال قبل از آن افزایش 57 درصدی داشت.
80 درصد میگوی تولید شده در گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای شرقی و اروپا از جمله امارات، چین، ویتنام و اسپانیا صادر می شود و 20 درصد باقیمانده به مصرف داخلی در کشور و استان می رسد.
در حوزه عمل آوری و بسته بندی میگوی گلستان 5 مرکز فعال بوده و یک مرکز نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

 

گردآوری: گروه خبر ترکمن نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز