امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    45601

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:32 | ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

دانش آموزان ترکمن نیوز 300x200 - تحقیر دانش آموزان.....!!؟یادداشت- تورکمن نیوز وحید دلیجه یادداشت نویس آق قلایی در کانال تورکمنیا طی یادداشتی در خصوص نحوه تشویق عجیب دانش آموزان کوشا در یکی از مدارس دخترانه نگاشته است که موضوعی قابل تامل است و امیدواریم مسولان آموزش و پرورش که رویکرد عدالت محوری در آموزش و پرورش را از افتخارات خود می دانند به صورت جدی راهکاری شایسته برای تشویق مناسب دانش آموزان کوشا داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌های ایران؛ معلمی و تدریس دانش آموز، دانشجو یکی از مهمترین راه های توسعه و ساختن آینده کشور می باشد. یک معلم در کنار آموزش های علوم درسی ، آموزه های اخلاق و انسانیت را نیز به کودکان باید آموزش دهد،‌ تا انسانهایی متمدن و از هر لحاظ ایده آل را به جامعه تحویل دهند. اکنون که در جامعه افراد اختلاس گر، دزد، فاسد و …. را به کرات میبینیم و می شنویم در مدرسه یا خانواده درست تربیت نشده است، یا با بی توجهی از کنارش رد شده اند ….!! به هر حال اکنون اثرات مخرب آن را تجربه می کنیم. اگر امروز نیز به فرزندان خود توجه نشود آینده جامعه به خطر می افتد. بعد از خانواده این معلمان و مدیران مدارس هستند که بیشترین تاثیر را روی کودکان دارند. بدین جهت مدارس کانون اصلی پرورش فکری ، اخلاقی و هویت انسانی کودکان است.

یکی از بهترین و مهمترین ارکان نظام آموزشی کشور از مقاطع ابتدایی تا دبیرستان رایگان بودن آن می باشد. چرا که غنی و فقیر در کنار هم و در یک شرایط مساوی می توانند به آموزش علوم متداول مدارس و اخلاق انسانی از معلمان دلسوز قراربگیرند و استعداد های نهفته خود را شکوفا سازند. اما از زمانی که برخی مدارس هیات امنایی اداره می شود و یا برخی مدارس دولتی که مدیران آن مدارس از دانش آموزان پول دریافت می کنند، تضاد طبقاتی بین دانش آموزان را پدید آورده است. و دانش آموزانی که توانایی پرداخت پول به مدیر مدرسه را ندارند، در بین دانش آموزان متمول تحقیر می شوند.

وقتی خانواده دانش آموزی در چنین شرایط بد اقتصادی که سفره هایشان از برخی اقلام خالی است، و توان دادن پول به مدارس را ندارند و به زور لوازم تحریر، لباس و کیف و کفش تهیه می نمایند. چگونه به مدرسه کمک کنند…!؟ و آن دانش آموز مظلوم، که نمی تواند پول درخواستی مدیر را بیاورد درکنار دوستان و همکلاسی های خود به طور وحشتناکی تحقیر می شود که برخی مدیران هر ماه به سرکلاس ها سر میزنند و از تک تک بچه ها پول دریافت می کنند. آن دانش آموزی که دارد می دهد و آن کسی که ندارد تحقیر می شود که این نوع عملکرد مدیران و تحقیر دانش آموزان بی بضاعت، اثرات مخرب روانی بر کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد.که آینده جامعه را به خطر می اندازد.

طبق گفته یکی از پدران مدارس دخترانه : مدیر یکی از آموزشگاههای دخترانه دولتی، اقدام به برگزاری مراسم گرامیداشت دهه فجر توأم با اهداء جوائز به دانش آموزانی که معدل بالای 17 را کسب کرده اند می نماید. این حرکت مدیر مدرسه قابل تحسین بوده و برای تشویق دانش آموزان امری ضروری می نماید.

اما مشکل و ایراد کار از آنجایی شروع می شود که : جوایز توسط خود دانش آموزی که معدل بالای ۱۷ آورده است، باید تدارک دیده شود. در این صورت هر دانش آموزی با هر تمکن مالی می تواند برای خود هدیه ای تدارک ببیند. یعنی دانش آموزی با معدل ۱۷ یک هدیه گران قیمت می خرد و دانش آموز دیگری با معدل ۲۰ پولی برای خرید هدیه خود ندارد. و مدیر آموزشگاه با کلی غرور و افتخار کسانی که هدیه خریده اند به خودشان تحویل می دهد. و کسانی که نخریده اند تحقیر وار در کنار دیوار نظاره گر دانش آموزان متمکن هستند و به تضاد طبقاتی خود با همکلاسی هایش می اندیشد. و از درون به نداشته هایش فکر می کند و استعدادهای خود را آرام آرام سرکوب می کند.

آیا در نظر نگرفتن رتبه ها و معدلها و جوایز از بالا به پایین برای دانش آموزان شکست روحی نخواهد آورد ؟ همانند ورزشکاری که مقام اول را کسب کرده، برنز می دهند و برای مقام سوم این مسابقه طلا می دهند. در این صورت آیا ورزشکار تحقیر نمی شود….!؟

چرا دانش آموزی که با زحمات فراوان رتبه اول یا دوم یا سوم را کسب میکند بعلت عدم توانایی خرید هدیه برای خود باید نظاره گر هدایای دیگرانی باشند که پدر و مادرش می تواند برای وی هدیه گران قیمت تهیه نماید و دانش آموز بی بضاعت در حسرت نداشته هایش باشد‌…!؟

این نوع حرکت ها بدور از اخلاق انسانی است و عدالت و انصاف چنین اجازه ای به یک فرد نمی دهد که شخصیت نوجوان که تازه در حال شکل گرفتن است خُرد شود. و بین همسال های خود تحقیر گردد. چنین حرکت هایی از سوی مدیر و معلمانی که خود مدعی اخلاق و فرهنگ هستند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بلکه این نوع اخلاق ناعادلانهء برخی مدیران باید اصلاح گردد.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز