امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    28774

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:30 | ۳۱ تیر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

آب سفره های کم عمق گلستان نیم متر کاهش یافته است 300x196 - تراز آب سفره های کم عمق گلستان نیم متر کاهش یافته استمحیط زیست- ترکمن نیوز- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: تراز آب زیرزمینی سفره کم عمق استان نسبت به سال آبی گذشته نیم متر و نسبت به دوره دراز مدت آن، 85 صدم متر کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، مهندس علی نظری در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان، اظهار کرد: این تغییر تراز آب زیرزمینی معادل با کاهش 126 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و 227 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.

وی افزود: تراز پیزومتری سفره عمیق استان نسبت به سال آبی گذشته 4/91 متر و نسبت به دوره دراز مدت، 6/64 متر کاهش داشته است. این تغییر تراز پیزومتری معادل با کاهش 17 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و 53 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.

نظری تصریح کرد: طبق هشدار سازمان ملل، اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال 2025 میلادی 2 میلیارد و هفتصد میلیون نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد و بنا به همین گزارش، سازمان ملل تا سال 2025، تعداد 30 کشور با مشکل جدی کم آبی مواجه می شوند که 18 کشور آنها اطراف ما است و ما هم جزوه همین کشور ها هستیم.

وی بیان کرد: اطلاعات ارائه شده گواهی این مدعاست که ما در زمینه مطالعات و اجرا و مدیریت مصرف و عرضه تکالیف زیادی داریم. از جمله آب تخصیص داده شده به کشاورزی 87 درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید بهره وری آن را افزایش دهیم و به جای کشت سنتی به سمت کشت گلخانه ای روی بیاوریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: افت سطح آب در آبخوان کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتا از آبخوان عمیق تأمین می شوند و شوری آب و بیابانزایی را از نتایج برداشت آب چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز در استان عنوان کرد.

 

گردآوری:گروه خبری ترکمن نیوز

https://t.me/ITNAnews

منبع : isna.ir

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز