امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

انستیتوی مطالعات استراتژی 300x156 - تاکید کارشناسان منطقه بر اتصال بین آسیای مرکزی و جنوبیترکمن نیوز:  روسا و کارشناسان انستیتوی مطالعات استراتژی و بین مناطقی وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان، مراکز بزرگ تحلیلی و مطالعاتی جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، افغانستان، قزاقستان و قرقیزستان در نشست ویدئویی مسایل به هم پیوستگی در آسیای مرکزی و جنوبی را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  در این نشست ویدئویی که تحت عنوان «کریدور اقتصادی چین – پاکستان و آسیای مرکزی: امکانات روزافزون به هم پیوستگی» برگزار شد، کارشناسان در مورد اوضاع منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، اجرایی ابتکارات چین «یک کمربند، یک راه»، «کریدور اقتصادی چین – پاکستان» و دیگر طرح های مبنی بر تحکیم به هم پیوستگی کشورهای منطقه تبادل نظر کردند.

رئیس بخش انستیتوی مطالعات استراتژی و بین مناطقی وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان در این نشست بر علاقمندی تاشکند برای اجرای طرح های انرژی و حمل و نقلی- لجستیکی تامین کننده شکل گیری شبکه های پایدار ارتباطات استراتژیک بین مناطق آسیای مرکزی و جنوبی تاکید کرد.

«سعدالله رسول اف» افزود: ازبکستان در این زمینه یک سری ابتکارات را مبنی بر تشدید به هم پیوستگی آسیای مرکزی مطرح کرد. در بین آنان ساخت خط ریلی «ازبکستان– قرقیزستان- چین» که پتانسیل حمل و نقلی منطقه را نمایش و کریدور اقتصادی «چین- آسیای مرکزی- آسیای غربی»را شکل می دهد، از اهمیت زیاد برخوردار است.

وی اظهار داشت: اهمیت این جاده به این دلیل است که آن کوتاه ترین راه از چین به کشورهای اروپا و خاورمیانه است. در مقایسه با مسیرهای موجود فاصله تا 900 کیلومتر و زمان جابجایی بارها بین 7-8 روز کاهش می یابد.

رسول اف خاطرنشان کرد: ازبکستان همچنین یک سری طرح ها را که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان با پاکستان و خاورمیانه متصل و امکان ورود به کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه، بازارهای همسود و اروپا را فراهم می کند، ارائه می دهد.

وی ادامه داد: اول، ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» با ورود به بنادر «گوادر» و «کراچی» پاکستان است. دوم، ساخت خط ریلی «مزار شریف- هرات- قندهار» با خروج به بندر «چابهار» ایران است.

کارشناس انستیتوی مطالعات استراتژی و بین مناطقی وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان در این ارتباط به چشم انداز پیوستن احتمالی کریدور تا «پیشاور» با طرح «یک کمربند، یک راه»- «کریدور اقتصادی چین – پاکستان» اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ازبکستان از اجرای طرح های انرژی مانند «تاپی»، «کاسا-1000» و خط انتقال برق – 500 «سرخان- پلخمری» حمایت می کند.

کارشناس ازبک ادامه داد: ارتباطات حمل و نقلی و زیربنایی واحد انرژی نه تنها مسایل به هم پیوستگی را حل و فصل می کند، بلکه اشتغال جدید ایجاد، تجارت را تشویق و بدین ترتیب پایه اجتماعی و اقتصادی مورد نیاز برای تنظیم سیاسی بحران در افغانستان را شکل می دهد.

رسول اف در پایان اظهار داشت: علاوه بر این، برنامه های توسعه اقتصادی منطقه در شکل گیری اجماع بین کشورهای منطقه در مورد لزوم دستیابی سریع به صلح بلندمدت و پایدار در این کشور رنج دیده از نقش کلیدی برخوردار است.

«حسین بوتسالی» نماینده دایمی سازمان همکاری اسلامی در افغانستان نیز گفت: امروز بحران این کشور یکی از موانع اصلی بر سر راه تحکیم به هم پیوستگی در آسیای مرکزی و جنوبی می باشد.

وی همچنین برای تلاش های ازبکستان مبنی بر جذب افغانستان به روابط اقتصادی و بازرگانی در آسیای مرکزی از طریق اجرای طرح های حمل و نقلی و انرژی ارزش زیاد قایل شد.

به گفته وی، دولت افغانستان مذاکرات را با پکن و «اسلام آباد» از روی گسترش همکاری ها در چارچوب «کریدور اقتصادی چین – پاکستان» تشدید کرده است، «کابل» همچنین خواستار برقراری همکاری ها با کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب «یک کمربند، یک راه» و هم در قالب دوجانبه است.

بوتسالی عنوان کرد که جذب فعال افغانستان به پروسه های منطقه ای در آسیای مرکزی و جنوبی برای حفظ ثبات بلندمدت در این کشور کمک خواهد کرد.

«کیهان برزگر» رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه نیز بر علاقمندی «تهران» برای گسترش همکاری ها با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در چارچوب اجرایی طرح های ابتکار «یک کمربند، یک راه» تاکید کرد.

به عقیده این کارشناس، چین باید «تهران» را به این همکاری ها به طور فعال جذب و از جایگاه جغرافیایی ایران در شکل گیری کریدورهای ترانزیتی مناطقی استفاده کند.

«لین مینوینگ» رئیس مرکز مطالعات آسیای جنوبی دانشگاه «فودان» چین نیز گفت: پکن در توسعه فعالیتهای اقتصادی و ترانزیتی خود به نتایج قابل ملاحظه ای نایل شده است و آماده ارایه کمک همه جانبه به کشورهای همسایه است. یکی از اهداف کلیدی ابتکار «یک کمربند، یک راه» تحکیم به هم پیوستگی در مناطق اطراف چین است.

«شمشاد احمد خان» رئیس مرکز مطالعات جهان «لاهور» نیز اظهار داشت: «کریدور اقتصادی چین – پاکستان» امکانات منحصر به فرد را برای توسعه مشترک و شکوفایی اقتصادی فراهم می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر چین و پاکستان کارهای اجرای بیش از 30 طرح را در چارچوب ساخت این کریدور به اتمام رساندند. هم اکنون کارها از روی ایجاد 2 پارک صنعتی و پایان دیگر طرح های زیربنایی بزرگ انجام می گیرند.

احمد خان خاطرنشان کرد: «کریدور اقتصادی چین – پاکستان» یک طرح بزرگ در حال اجرا توسط چین در چارچوب «یک کمربند، یک راه» می باشد. «اسلام آباد» و «پکن» این کریدور را به عنوان یک طرح مهم مبنی بر تحکیم به هم پیوستگی در آسیای مرکزی و جنوبی تلقی می کنند.

«ایریک بیشمبییف» سفیر قرقیزستان در پاکستان نیز بر موجودیت کوتاه ترین جاده زمینی از آسیای مرکزی از طریق مناطق مرزی «ایرکیش تام» و «توروغارت» به چین و بعد به پاکستان تاکید کرد.

وی همچنین بر موثر بودن حضور «بیشکک» در قرارداد چهارجانبه حمل و نقل ترانزیتی بین «پاکستان- چین- قرقیزستان- قزاقستان» تاکید کرد.

این کارشناس قرقیز همچنین خاطرنشان کرد: طرح برنامه ریزی شده خط ریلی «چین- قرقیزستان- ازبکستان» امکانات جدیدی را برای اتصال راه های حمل و نقلی پاکستان و چین با آسیای مرکزی از طریق قرقیزستان فراهم می‌کند.

 

گردآوری: گروه بین الملل ترکمن نیوز
https://turkmensnews.com
منبع: farsnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز