امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    80024

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:38 | ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

چهارمین کشور پرتورم جهان 300x187 - ایران، چهارمین کشور پرتورم جهان شدترکمن نیوز:  معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار اعلام کرد: قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶درصد در حال صعود است که این عدد، ما را در لیست ۴ کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  ایوب فرامرزی در برنامه تیتر امشب درباره آمار تورم 26درصدی مرکز آمار و ارتباط آن با معیشت مردم به تبیین نحوه محاسبه تورم نقطه به نقطه پرداخت و گفت: در تمام دنیا برای محاسبه این نرخ، از یک فرمول استاندارد بین‌المللی استفاده می‌شود.

او افزود: در کشور خودمان برای به دست آوردن این عدد به 231 شهر کشور مراجعه می‌کنیم و با جمع‌آوری برخی اطلاعات از خانوار در خصوص قیمت‌ها، هزینه‌ها، میزان مصرف برخی کالاها، با مراجعه به 231 شهر و 626 آبادی در تمامی نقاط کشور، از قیمت حدود 475 قلم کالا مطلع می‌شویم.

معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار ادامه داد: در زمان حاضر، قیمت 475 کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط 26 درصد در حال صعود است که این مقدار سرعت، ما را در لیست 4 کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد و عدد بسیار بزرگی است. در این ماه به‌واسطه نوسانات مختلف، نرخ تورم ماهانه به 6.4 درصد رسیده است و درصورت پیشروی با همین روند، این عدد تا پایان سال می‌تواند بسیار بزرگ شود.

مجید ارغنده‌پور سخنگوی سازمان حمایت دیگر شرکت‌کننده در گفت‌وگو در ادامه به نوع افزایش قیمت‌ها در بازار اشاره و تأکید کرد: برخی از این افزایش قیمت‌ها قانونی و برخی دیگر غیرقانونی و متأثر از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بوده است.

او گفت: برای مقابله با این افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و افراد متخلف در این عرصه، از هفته پیش طرح جدید بازرسی برای برخی کالاهای متنوع را شروع کردیم که طرح بر کالاهای مشخصی تمرکز دارد.

او اضافه کرد: در این طرح کالاهایی که قیمتشان از تغییرات موجود متأثر بوده در اولویت بازرسی ما قرار گرفته‌اند.

محمدرضا عبداللهی کارشناس آمار در ادامه برنامه تلفنی با اعلام اینکه نرخ تورم در تهران بالاتر است،گفت: مرکز آمار مظنّه قیمت کالاها را اعلام نمی‌کند.

او توضیح داد: نرخ تورم در کشور معمولاً استان به استان متفاوت است، در برخی موارد حتی شاهد اختلاف 10درصدی نیز بین ارقام اعلام‌شده بودیم.

این کارشناس آمار گفت: طبق آمارها، دهک‌های مختلف در استان‌های مختلف با افزایش قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو بوده‌اند.

طبق گفته عبداللهی تورم استان تهران در سه دهک 8، 9 و 10 قرار گرفته است که دهک 10 تهران در خرداد امسال عدد 26 را تجربه کرد و این درحالی است که نرخ تورم کل کشور در همین ماه به‌روی عدد 21 قرار گرفت.

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه اعلام کرد: 87 درصد پرونده‌های صنفی سال 99 که به سازمان تعزیرات ارجاع شده حکمشان قطعی و صادر شده است.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز