امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    94664

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:46 | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

aks khabar 2 150x150 - ایجاد برند شخصی برای هنرمندان حرفه‌ای ضرورت استترکمن نیوز: برندشخصی هر هنرمند؛ ترکیبی از کار، نگرش هنری، سوابق و فهم صحیح از اهداف حرفه‌ای اش است و در واقع هدف از تألیف کتاب «برندینگ شخصی هنرمندان»، ارتقاء سطح دانش و توانمندی هنرمندانی است که به هنر خود به‌عنوان شغل نگاه می‌کنند و می‌خواهند آثار هنری خود را به بازار عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  کتاب برندینگ شخصی هنرمندان؛ توصیفی از فرآیندی است که افراد و شغل آن‌ها به‌عنوان برند عرضه می‌شوند و همانند برند شرکتی تعریف می‌شود، با این تفاوت که شرکت، شما هستید و محصول، کار شماست.

جواد فقیهی پور دکتری منابع انسانی از دانشگاه تهران، مشاور  و مدرس در حوزه  رفتارشناسی، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و مؤلف بیش از ۷۰ جلد کتاب در حوزه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی و «حامد جنتی» دانشجوی دکترای مدیریت کسب‌وکار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، مدیر و مدرس آکادمی آواز پارت، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نوای سرزمین پارت و مؤلف کتابی چون «آنچه یک خواننده پاپ باید بداند» به‌تازگی و با همکاری «انتشارات دارالفنون» کتاب «برندینگ شخصی هنرمندان» را تألیف و روانه‌ی بازار نشر کرده‌اند.

به بهانه‌ی انتشار کتاب فوق «حامد جنتی» هنرمند گلستانی یکی از مؤلفان کتاب در گفتگو با اعضای موسسه اصحاب رسانه استان گلستان درباره اهداف و انگیزه‌های تألیف اثر، مبانی برندینگ و استراتژی‌های برند شخصی هنرمندان و برندینگ شخصی عکاسان، طراحان، موسیقیدانان و مؤلفان به گفت‌وگو نشست که در ادامه می خوانید:

* به‌تازگی و به همت انتشارات دارالفنون کتاب «برندینگ شخصی هنرمندان» از شما روانه‌ی بازار نشر شده است؛ لطفاً کمی درباره اهداف، انگیزه‌های تألیف و روند انتشار این اثر بفرمایید.

– یکی از مهم‌ترین مباحث و شاید اولین پله کارآفرینی در هر حرفه؛ مبحث برندسازی است. این مهم  به خاطر ماهیت هنر غالباً به‌صورت برندینگ شخصی مطرح می‌شود، زیرا اثر هنری تراوش‌های ذهنی و ذاتی یک هنرمند است که با استفاده از تکنیک‌های یک هنر، صورت عینی به خود می‌گیرد.

در نظر اغلب مردم، یک اثر هنری از هنرمند آن جدا نیست و در بسیاری از موارد، مردم به خاطر شناختی که از شخص هنرمند دارند آثار هنری او را دنبال می‌کنند؛ بنابراین ایجاد یک برند شخصی برای هنرمندان حرفه‌ای و حتی آماتور امری حیاتی است.

هدف از تألیف این کتاب ارتقاء سطح دانش و توانمندی  هنرمندانی است که به هنر خود به‌عنوان شغل نگاه می‌کنند و می‌خواهند آثار هنری خود را به بازار عرضه کنند. شاید بسیاری از کسانی که به‌طور تفریحی به کارهای هنری می‌پردازند نیز این ایده را بدهد که می‌توانند با ارائه آثار هنری‌شان به جامعه، از خود تصویری مثبت ارائه دهند و برند شخصی خود را در هنر بسازند.

از طرفی گاهی دیده‌شده که ناکامی در ارائه آثار هنری به جامعه، باعث شده هنرمند کار کردن در حیطه هنر را به‌کلی رها کرده و به دنبال شغلی دیگر برود که این موضوع آسیب جدی به آینده هنر وارد خواهد کرد.

درمجموع کتاب برندینگ شخصی هنرمندان با ایده، راهبری و ساختاربندی استاد عزیزم جناب دکتر فقیهی پور و با همکاری بنده  برای ارائه مسیری صحیح و مطمئن برای برند شدن هنرمندان، به‌طور خاص طراحان، عکاسان موسیقیدانان و مؤلفان، با استفاده از دانش روز مطرح در محافل علمی بین‌المللی گردآوری و ترجمه شد و در انتشارات  دارالفنون در فروردین ۱۴۰۰ به چاپ رسید.

لازم به ذکر است که مباحث مطرح‌شده در این کتاب می‌تواند در بسیاری از موارد برای هنرمندان رشته‌های دیگر نیز کاربردی باشد.

*در سرآغاز کتاب به مفاهیمی چون برندینگ شخصی و آنلاین و نیز قوانین طلایی برندینگ شخصی پرداخته‌اید، لطفاً کمی درباره این مفاهیم بفرمایید.

-در طی سال‌های متمادی تعریف‌های زیادی از برندینگ شخصی ارائه‌شده است که هرکدام از زاویه نگاهی خاص این موضوع را موردبررسی قرار داده‌اند. در واقع برندینگ شخصی؛ توصیفی از فرآیندی است که افراد و شغل آن‌ها به‌عنوان برند عرضه می‌شوند. می‌توان گفت برند شخصی؛ ایجاد یک تصویر، احساس و تجربه یکپارچه از خود در ذهن مصرف‌کننده است.

برندینگ آنلاین ایجاد همین تعریف در بستر فضای مجازی به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزار آن است. در بسیاری از مواقع حضور آنلاین هر فرد بر فرصت‌های شغلی و حتی زندگی خانوادگی او اثر می‌گذارد و باعث شکل‌گیری اولین برداشت و قضاوت در مورد او می‌شود.

همچنین قوانین طلایی برندینگ شامل ۱۰ آیتم است که به‌عنوان‌مثال می‌توان از تمرکز داشتن، اصیل بودن، منسجم بودن، ایجاد یک داستان، زندگی کردن با برند، داشتن الگوی موفق و…اشاره کرد که در کتاب به‌صورت مفصل در مورد آن‌ها بحث می‌شود.

به‌عنوان نمونه، تمرکز داشتن یعنی تصمیم بگیرید پیام اصلی شما به جامعه چیست و به آن پایبند باشید. اصیل بودن با این معناست که کپی‌برداری نکنید، بلکه محتوا ایجاد کنید و از طریق آن مخاطبین خود را پیدا کنید. منسجم بودن به این مفهوم اشاره دارد که حتی ناهماهنگی‌های کوچک در ارائه تصویر شفاف از برند، می‌تواند اثربخشی برند شخصی را از بین ببرد.

ایجاد یک داستان یعنی داستانی در مورد برند خود ایجاد کنید که مخاطبین شما بتوانند با آن عجین شوند. زندگی کردن با برند بیان این مفهوم است که باید هرکجا که می‌روید برند شخصیتان را دنبال کنید و برند شما باید جلوه‌ای واقعی از هویت شما باشد و آنچه را باور دارید تقویت کند.

دنبال کردن افراد مشهور و بانفوذ در حوزه کاری شما در فضای مجازی و پیاده‌سازی آن‌ها و درعین‌حال شخصی‌سازی آن‌ها می‌تواند به ساختن برند شخصی کمک شایانی بکند و درمجموع مسائلی از این قبیل که در کتاب به‌طور مفصل بیان‌شده است.

*«برندینگ شخصی» بی‌شک بر پایه اصولی شکل می‌گیرد، اگر برای این مسئله اصولی را بیان کرده‌اید، کمی درباره آن‌ها بفرمایید.

-برندینگ در وهله اول به ‌نوعی از خودشناسی نیاز دارد. بخشی از اصول برندینگ شخصی، پاسخ به سؤالاتی از این قبیل است: ما در دنیای هنر کجا ایستاده‌ایم؟ ارزش‌ها و علایق ما چیست؟ توانمندی‌های ما کدام است؟ آیا برای آنچه در آرزوی رسیدن به آن هستیم توانایی‌های لازم را داریم؟ آیا هدف ما در هنر آن‌قدر واضح هست که بتوانیم برای رسیدن به آن  اگر لازم است آموزش ببینیم؟ از نقاط قوت و ضعف خود چقدر آگاهی داریم؟ آیا الگو یا الگوهای مناسبی انتخاب کرده‌ایم و نیز پرسش‌های دیگری که قابل‌طرح است.

اصول برندینگ شخصی در این کتاب بر پایه ۶ اصل بناشده است. اول اینکه تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید دیده شوید. برای ایجاد یک برند شخصی منسجم و معتبر باید تمرکز مشخصی داشته باشید که دوست دارید مردم شما را چگونه درک کنند. دوم آنچه را که ارائه می‌دهید تقویت کنید. مطمئناً موارد زیادی وجود دارد که شمارا منحصربه‌فرد کند. اگر می‌خواهید با مخاطبی ارتباط برقرار کنید باید به بالاترین حد ارزش پیشنهادی خود برسید.

سوم مخاطبین خود را بشناسید. هنگام شروع هر کسب‌وکار جدید باید بدانید مخاطبین شما چه کسانی هستند. بعضی‌اوقات این مخاطب رئیس شماست و تعیین می‌کند که آیا شما در نقش خود کار بزرگی انجام می‌دهید یا نه و گاهی این مخاطبین، تعداد فالوئرهای در حال افزایش صفحه اینستاگرام شما است.

چهارم یک لحن ایجاد کنید. برندینگ بسیار عمیق‌تر از ظاهر بصری است و برای حفظ انسجام آن باید فهمید که چه نوع کلماتی مناسب شماست. پنجم یک فونت و رنگ متناسب با برندتان ایجاد کنید. نمایش دیداری برند شخصی شما، اعم از نمونه کارها، وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام، می‌تواند عناصر رنگ وتایپوگرافی منسجمی در خود داشته باشد و باعث ایجاد هیجانات و احساسات خاص شود.

ششم پلتفرم‌های آنلاین خود را تنظیم کنید. امروزه رسانه‌های اجتماعی دیگر وسیله‌ای کاملاً تفریحی نیستند و کسب‌وکارها از رسانه‌های اجتماعی برای شبکه‌سازی، تبلیغات، نمایش مهارت‌ها و شکل دادن به برندشان استفاده می‌کنند که تمام این اصول با جزئیات بیشتری در کتاب توضیح داده‌شده است.

*لطفاً ضمن ارائه تعریفی مشخص از برند و برند شخصی؛ به باور شما چگونه می‌توانیم «برند شخصی» خودمان را بسازیم.

-برند نتیجه ادراک، تجربه و احساس است. بین مشتریان و شرکت رابطه ایجاد می‌کند و به مشتریان در مورد یک شرکت توضیح می‌دهد. برند به مشتریان می‌گوید که باید چه انتظاری از شرکت داشته باشند.

برند، یک نام، لغت، طرح، سنبل یا هر ویژگی دیگری است که محصول یا خدمات یک شرکت را از دیگران متمایز می‌کند.

برند شخصی نیز همانند برند شرکتی تعریف می‌شود، با این تفاوت که شرکت، شما هستید و محصول، کار شماست.

برای تعریف یا ایجاد یک برند لازم است که ویژگی‌های جمعیت شناختی خاصی را برای مخاطبین هدف خود انتخاب کنید. با تفکر در مورد عواملی نظیر سن، مکان، جنسیت، سطح درآمد، تحصیلات و پیشینه قومی می‌توانید مشخص کنید که مخاطبین برند شما چه کسانی هستند.

باید بیان خود را متمرکز کنید تا مورد توجه مخاطبین هدف قرارگیرد. باید دراین‌باره فکر کنید که می‌خواهید محصولات خود را به چه کسی برسانید یا به آن‌ها بفروشید. در مورد صنعت و حرفه‌تان تحقیق کنید و از متخصصان مربوطه الگوبرداری کنید. فهرستی از نقاط قوت و ضعف خود تهیه کنید و در آخر نقاط قوت و ضعف خود را در برند شخصی‌تان اعمال کنید.

هنگامی‌که ما از ظرفیت‌های واقعی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها را طوری در جامعه ارائه دهیم که باعث تمایز ما از دیگر افراد دست‌اندرکار در حرفه‌مان بشود، می‌توان گفت به برندینگ شخصی دست‌یافته‌ایم که این موارد در کتاب به‌عنوان استراتژی‌های ایجاد برند توضیح داده‌شده است.

*در کتاب به‌طور ویژه به مبانی برندینگ و استراتژی‌های برند شخصی هنرمندان پرداخته‌اید، لطفاً کمی درباره این مفاهیم بفرمایید.

-برند شخصی هر فرد به‌عنوان یک هنرمند، ترکیبی از کار، نگرش هنری، سوابق و فهم صحیح از اهداف حرفه‌ای او است. هرچه در کار خود خاص‌تر باشید و از آن لذت ببرید، بازاریابی شما هدفمندتر خواهد بود.

استراتژی‌های برندینگ شخصی، در حقیقت راهکارهایی است که هنرمند برای برند شدن باید به آن‌ها عمل کند. در کتاب به پنج استراتژی برای هنرمندان پرداخته‌شده که به‌عنوان نمونه می‌توان از وب‌سایت نام برد.

وب‌سایت یک استاندارد صنعتی برای هر هنرمندی است که حرفه خود را جدی می‌گیرد. تصویر پروفایل باید در تمام بسترهای رسانه‌های اجتماعی هماهنگ باشد. علاوه بر آن تصاویر باید باکیفیت باشد. باید از هشتک‌های مناسب استفاده کرد زیرا استفاده از هشتک، بخشی از آداب معاشرت روزمره رسانه‌های اجتماعی است و نکته آخر اینکه محتوای شما باید با برند شخصی‌تان مرتبط باشد.

*به‌طور مشخص در فصولی مجزا به برندینگ شخصی عکاسان، طراحان، موسیقیدانان و مؤلفان پرداخته‌اید، کمی هم درباره این برندها بگویید.

-این کتاب سعی در ارائه راهکارها و تکنیک‌های خاص برای هرکدام از هنرهای نام‌برده شده برای دستیابی به برند شخصی متمایز دارد که باهم متفاوت هستند. اگرچه این تکنیک‌ها می‌تواند در بسیاری از هنرهایی که حتی در کتاب نام‌برده نشده نیز استفاده شود و حتی در مباحث کتاب نیز به‌عنوان‌مثال یک عکاس می‌تواند از مطالب نوشته‌شده در مورد برندینگ شخصی موسیقیدانان نیز استفاده کند.

به‌عنوان‌مثال در مورد برندینگ عکاسان می‌توان گفت که اغلب به‌عنوان هنرمند انفرادی کار می‌کنند و معمولاً ازنظر برندینگ به فکر خودشان نیستند. در کتاب تکنیک‌های کاربردی برای برندینگ عکاسان مطرح‌شده است. به‌عنوان‌مثال یک عکاس باید جایگاه خاص خود را پیدا کند. تخصص یک روش سریع در ایجاد سبک و برند برای عکاسی است. بنابراین یک عکاس برای برند سازی باید مناظر، پرتره‌ها، غذا یا سبک خاصی را پیدا کند که از آن لذت می‌برد و واقعاً به دنبال آن است.

در مورد طراحان از ایجاد سبک منحصربه‌فرد یا  کار برای مخاطب هدف در کتاب صحبت شده است. اشتباه رایج همه ما این است که می‌خواهیم تا آنجا که ممکن است مردم را جذب کنیم. حقیقت این است که اگر بخواهید همه را راضی کنید هیچ‌کس را نمی‌توانید راضی کنید. از طرف دیگر ایجاد و توسعه یک سبک خاص برای طراحان در برندینگ امری حیاتی است. ساخت برند شخصی یک طراح شامل یک طراحی منحصربه‌فرد است که شمارا از یک کسب‌وکار یا شخص دیگر متمایز می‌کند.

در مورد موسیقیدانان باید گفت که امروزه در صنعت موسیقی، برندینگ بیشتر از خود موسیقی می‌تواند در موفقیت یک موسیقی‌دان نقش داشته باشد. موسیقیدانان صرفاً موسیقی خود را عرضه نمی‌کنند، آن‌ها در حال عرضه و فروش یک تصویر، یک تجربه و یک پیام هستند که آن‌ها را تعریف می‌کند.

هدف برندینگ شخصی برای موسیقیدانان ایجاد یک تجربه منسجم است که اثری ماندگار از خود بجای بگذارد و طرفداران وفاداری را ایجاد کند. موسیقیدانان باید بدانند که ایجاد و بهره‌برداری از یک برند و تصویر جالب و مهیج برای پرسونای موسیقیایی آن‌ها یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه فرآیندی است که توسعه آن ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

هنرمند موسیقی فقط چند ثانیه فرصت دارد تا توجه دیگران را جلب کند؛ بنابراین باید اولین برداشت ماندگار را ایجاد کند. در این بخش از کتاب به برندینگ شخصی خوانندگان نیز پرداخته‌شده و راهکارهایی در این زمینه ارائه‌شده است و نیز به تکنیک‌های برندینگ شخصی موسیقیدانان که در سه بخشِ فکر بکر، ماهیت شما و جامعه هدف است نیز پرداخته‌شده است.

همچنین در مورد مؤلفان باید گفت که برندینگ، تعهدی است به خواننده درباره آنچه یک مؤلف ارائه می‌دهد و شهرتی که برای خود می‌سازد. مردم اغلب قبل از خواندن کتاب مؤلف را پیدا می‌کنند و عاشق او می‌شوند. مؤلفان معاصر را که می‌شناسید در نظر بگیرید. شما در مورد آن‌ها چه باوری دارید؟ چه عاملی باعث می‌شود که بارها و بارها کتاب آن‌ها را بخرید؟ به‌عنوان‌مثال یکی از مسائل مهم در برندینگ مؤلفان کشف تم است. بایدتم خود را کشف کنید. باید به این سؤال‌ها پاسخ دهید که چه نوع فیلم‌هایی می‌بینید؟ چه کتاب‌هایی می‌خوانید؟ چه نوع افرادی را برای معاشرت انتخاب می‌کنید و مواردی دیگر که پاسخ به این سؤالات موضوعاتی هستند که باید بر نوشتار شما تسلط و نفوذ پیدا کنند؛ اما از دنیای بیکران هنر، این چهار شاخه به‌عنوان‌مثال انتخاب‌شده‌اند که امیدواریم موردتوجه و استفاده تمامی هنرمندان در تمامی رشته‌ها قرار بگیرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز