امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    38149

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:33 | ۲۷ مهر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

محیط‌بانان گلستانی از جلیقه‌هایی که ضدگلوله نیست  300x192 - انتقاد محیط‌بانان گلستانی از جلیقه‌هایی که ضدگلوله نیستاخبار اجتماعی– ترکمن نیوز- پس از شهادت یکی از محیط‌بانان پارک ملی گلستان، تعدادی از محیط‌بانان مدعی شدند، جلیقه‌هایی که بین آنان توزیع شده ضد گلوله نیست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، تاج‌محمد باشقره، دومین محیط‌بانی است از ابتدای امسال با شلیک مستقیم گلوله به قلبش به شهادت رسید. متخلفان و شکارچیان غیرمجازی که شب و روز در زیستگاه‌های ارزشمند حیات وحش جولان می‌دهند، در منطقه « سولگرد» پارک ملی گلستان با 4 نفر از محیط بانان پارک درگیر شدند. با تیری که مستقیم به قلب تاج‎محمد باشقره شلیک شد، او به شهادت رسید و یکی از همیاران محیط زیست هم به شدت زخمی شد که گفته می‌شود اوضاع جسمی‌اش رو به بهبودی است.

مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان در حالی از جزئیات شهادت باشقره و شلیک مستقیم شکارچیان غیرمجاز به قلبش می‌گوید که اوایل امسال جلیقه‌های ضدگلوله با پوشش خبری وسیع بین یگان‌های حفاظت استان‌ها و محیط‌بانان توزیع شد.

58 جلیقه برای 126 محیط‌بان گلستانی اختصاص داده شد تا در هر شیفت کاری، هیچ کدام از محیط‌بان‌ها بدون جلیقه نباشند.

پس از درگیری محیط‌بانان پارک ملی گلستان با شکارچیان غیرمجاز و شهادت محیط‌بان باشقره، تعدادی از محیط‌بانان استان با خبرگزاری تسنیم تماس گرفتند و از جلیقه‌هایی گفتند که مدعی‌اند ضد گلوله نیست.

این محیط‌بان‌ها مدعی هستند جلیقه‌هایی که به هر کدام از شهرستان‌ها تحویل داده شده، فاقد ” پنل سرامیکی” است و نمی‌تواند از محیط‌بانان در مقابل اصابت گلوله محافظت کند. آنان می‌گویند: ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظتی را هم در اختیار ندارند. به گفته آنان اگر بی‌سیم مدرن و سالم در اختیار محیط‌بانان پارک ملی گلستان بود، حداقل می‌توانستند درخواست نیرو برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز داشته باشند، نه اینکه 4 نفر با 8 شکارچی غیرمجاز مسلح درگیر شوند.

تیموری، رئیس پارک ملی گلستان که گفته می‌شود 7 جلیقه ضدگلوله به آنها تحویل داده شده است، در این باره می‌گوید: جلیقه‌ها بسیار سنگین هستند. محیط‌بانان هم پیاده‌روی‌های طولانی دارند و با وجود یک کوله سنگین که باید همیشه همراه‌شان باشد، تمایلی برای به تن کردن این جلیقه‌های سنگین ندارند.

او می‌افزاید: جلیقه‌هایی که به اداره پارک اختصاص یافت را در اختیار محیط‌بانان قرار دادیم اما به همان دلایلی که گفته شد، تمایلی برای استفاده از آنها ندارند.

این در حالی است که متولیان سازمان حفاظت محیط زیست معتقد بودند که با توزیع جلیقه‌های ضدگلوله بین محیط‌بانان، خسارت‌های جانی حوادث کاهش خواهد یافت اما توزیع جلیقه‌های معمولی و سنگین و نداشتن حداقل امکانات مانند بی‌سیم‌های سالم و مدرن همچنان جان محیط‌بانان را به خطر می‌اندازد.

شهرام کوسه‎غراوی، دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی با اظهار تأُسف از شهادت یکی از محیط‌بانان گلستانی در درگیری با شکارچیان غیرمجاز گفته است: با اینکه پارک ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما هنوز محیط‌بانان به امکانات مجهز و پیشرفته دسترسی ندارند.

او هم معتقد است اگر محیط‌بانان حداقل به بیسیم مجهز بودند، یکی از آنان به شهادت نمی‎رسید. غراوی گفته: جای تعجب دارد که مسئولان با وجود اینکه به اهمیت پارک ملی گلستان و حیات وحش آن واقف هستند، کوچکترین گامی برای تأمین امکانات و نیروی انسانی متخصص برنمی‌دارند. شایسته نیست محیط‌بانان فدای سودجویی و منفعت‌طلبی عده‌ای شوند و جان خود را به خاطر کمبود تجهیزات و امکانات از دست دهند.

او تأکید کرد: محیط‌بانان استان گلستان به شدت با کمبود امکانات و تجیزات مواجه هستند، در حالی که هر روز بر تعداد شکارچیان غیرمجاز و تجهیزات پیشرفته‌ای که به کار می‌برند، افزوده می‌شود.

قرجه طیار، نماینده گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم گفته است: محیط‌بانان حافظان و نگهبانان تنوع زیستی جانوری، گیاهی و عرصه‌های محیط زیست هستند اما همواره با کمبود منابع ملی، انسانی و محدودیت‌های قانونی زیادی مواجه‌اند.

او از مسئولان قضایی استان خواست در اسرع وقت نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات عامل یا عاملان شهادت تاج محمد باشقره اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز