امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    92391

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:43 | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

WhatsApp Image 2021 03 31 at 10.19.22 300x203 - اصلاحات و تحولات ازبکستان  توجه جامعه جهانی را به خود جلب کردترکمن نیوز: تحولات و اصلاحات گسترده جمهوری ازبکستان از زمان ریاست جمهوری “شوکت میرضیایف”، مراودات اقتصادی و سیاسی این کشور را در جهان تقویت کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  چنین تحول سیاسی و اقتصادی گسترده در سرمایه گذاری این کشور بی سابقه است. با ابتکار عمل و همچنین اراده و عزم راسخ رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف، تغییرات اساسی در ازبکستان در حال وقوع است.

اصلاحات گسترده ای که توسط رئیس جمهور آغاز گردید، حمایت عمومی در ازبکستان را پیدا کرد.

از سپتامبر سال 2017، ازبکستان نرخ ارز را یکسان نمود، بازار ارز را آزاد کرده، آزادسازی قیمت و تجارت را آغاز کرده و بار مالیاتی را هم برای شرکت ها و هم برای اشخاص کاهش داده است.

ازبکستان برای پیشرفت گردشگری و تجارت، صدور روادید را لغو نموده و تمایل خود برای عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را تأیید کرده است. دولت شبکه امنیت اجتماعی را گسترش داده و در دسترس بودن آمار اقتصادی را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

طی سال های استقلال، ازبکستان مرحله دشواری برای بازسازی اقتصاد خود پشت سر گذاشته است که توسعه مؤثر و اجرای آن با مشکلات خاصی همراه است.

قابل ذکر است که مدت زمان طولانی برخی از مسائل حوزه تجارت در کشور حل نشده باقی مانده است (به عنوان مثال، تبدیل ارز، بازگشت مجدد سود، جذب موسسات مالی بین المللی و غیره) و این، به نوبه خود بر جذب سرمایه گذاری تأثیر جدی می گذاشت.

با این حال، در سال های اخیر وضعیت در این زمینه تغییر اساسی کرده و اصلاحات با هدف بهبود فضای سرمایه گذاری در حال انجام است.

هم اکنون در ازبکستان یکی از محرک های رشد اقتصادی، جذب سرمایه خارجی به اقتصاد ملی است.

به ابتکار رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف، شورای سرمایه گذاران خارجی برای دریافت مشاوره در مورد بهبود فضای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی تشکیل گردید.

در نتیجه، ازبکستان در رتبه بندی “تجارت 2020” در بین 190 کشور در رتبه 69 قرار گرفت و از نظر ایجاد مطلوب ترین شرایط برای تجارت، وارد 20 کشور اصلاح کننده برتر شد. برای مقایسه، خاطرنشان می شود که در سال 2012 ازبکستان در رتبه 166 قرار داشت. همچنین، در نیمه دوم سال 2018 و  در طول سال 2019 ، ازبکستان موفق شد اولین رتبه های مثبت را از آژانس هایی مانند “Fitch Ratings” و “Standard & Poor’s” دریافت نماید. در عین حال، رتبه بندی ازبکستان تحت تأثیر عواملی مانند ترازنامه قوی حاکمیت، سطح پایین بدهی دولت و همچنین کاهش مشارکت دولت در اقتصاد این کشور قرار دارد. شهروندان بیش از 90 کشور جهان بدون روادید به ازبکستان سفر می کنند. این کشور از نظر باز بودن برای گردشگران بین کشورهای مستقل مشترک المنافع  (CIS)در رتبه دوم قرار دارد.

ازبکستان در تلاش است تا یک طرح توسعه صادرات محور را اجرا کند. در سال های اخیر، تلاش های قابل توجهی در این راستا توسط دولت انجام شده است.  موانع ترخیص کالا از گمرک به طور قابل توجهی کاهش یافته، تنظیم مقررات صادرات میوه و سبزیجات لغو شده و برای حمل و نقل محصولات صادراتی، کمک هزینه هایی ارائه گردیده است. اقدامات انجام شده در طی چهار سال گذشته به ازبکستان اجازه داد تا صادرات را به بیش از 1.4 برابر، از 12.1 میلیارد دلار در سال 2016 به 17.5 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش دهد.

همچنین ازبکستان مذاکرات مستمر برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) را از سر گرفت. پیوستن به سازمان تجارت جهانی، کارآفرینان ازبکستان را قادر می سازد تا از طریق دستیابی و تهیه تجهیزات تولید کارآمد و مدرن، از فرصت های پیشرفت علمی و فناوری استفاده کنند. بعلاوه، با پیوستن به سازمان تجارت جهانی، صادرکنندگان داخلی دسترسی راحت تری به بازارهای خارجی خواهند داشت. در عین حال، ازبکستان اقدامات در زمینه ادغام بیشتر در بازار سهام بین المللی را افزایش داده است. بنابراین، در فوریه سال 2019، ازبکستان اولین اوراق بهادار 5 ساله و 10 ساله را در مجموع با 1 میلیارد دلار تهیه کرد و سفارش ها بین بیش از 150 سرمایه گذار از انگلیس، اروپا، آمریکا و آسیا توزیع گردید. همچنین قابل توجه است که در نوامبر 2019 برای اولین بار در تاریخ ازبکستان، اوراق بهادار یوروباندها منتشر گردیدند.

بخصوص، بانک تجاری سهامی “Uzpromstroybank” اوراق قرضه بین المللی پنج ساله به ارزش 300 میلیون دلار در بورس اوراق بهادار لندن را منتشر کرده است. حجم سفارشات با 4 برابر بیشتر یعنی به 1.2 میلیارد دلار رسید.

همچنین، جایگذاری موفقیت آمیز اوراق بهادار منجر به ارزیابی مثبت اصلاحات انجام شده در ازبکستان توسط سرمایه گذاران بین المللی گردیده است. روند سیاست آشکار، گفتگوی مستقیم با مردم، از جمله کارآفرینان و سرمایه گذاران، همچنین شناسایی به موقع جنبه های مشکل ساز و اقدامات موثر برای از بین بردن آنها را نیز امکان پذیر کرده است.

اصلاحات انجام شده در بخش کشاورزی کشور نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. سیستم سفارشات دولتی پنبه لغو شده و یک سیستم خوشه ای برای سازماندهی کشت و فرآوری مواد اولیه معرفی شده است که امکان تولید و صادرات مؤثر محصولات نهایی را به جای پنبه خام که باید به طور کامل در داخل کشور پردازش شود ، فراهم می کند.

بعلاوه، در سال های اخیر، به عنوان یک عامل مهم در رقابت اقتصادی، توجه زیادی به بهبود کیفیت سرمایه انسانی شده است. اصلاحات گسترده ای انجام شده است که تمام زمینه های آموزش از دوره پیش دبستانی تا آموزش عالی را پوشش می دهد. این اقدامات برای تقویت و گسترش حمایت اجتماعی نیز مهم بوده است.

به همین دلیل، از سال 2019 تا 2020، ارزش شاخص توسعه انسانی ازبکستان از 0.710 به 0.720 افزایش یافته است که به ازبکستان اجازه می دهد در میان 189 کشور جهان، مقام 106 را بدست آورد. از سال 2000 تا به امروز، درآمد ناخالص ملی بیش از دو برابر از 2053 به 7142 دلار رسیده است، درآمد ناخالص ملی بیش از 3 برابر شده است و امید به زندگی با رشد 4 ساله از 69.4 به 71.7 رسیده است.

در مورد توسعه بخش اقتصاد ازبکستان باید توجه داشت که به طور کلی اصلاحات به ویژه در مورد سرمایه گذاری هایی که جذب آنها به یک اصل مهم در تسریع توسعه اقتصادی تبدیل شده است، با موفقیت پیش می روند. به طور طبیعی، ورود سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ، بلافاصله تأثیری ایجاد نمی کند بلکه در سال های بعدی تأثیر خود را نشان می دهد. پیش بینی های متعدد مؤسسات مالی بین المللی نشانگر رشد اقتصادی بلند مدت ازبکستان بصورت سالانه حداقل 5.5  الی 6٪ است.

بنابراین، در سالهای اخیر تحت رهبری رئیس جمهور شوکت میرضیایف، اصلاحات گسترده ای در ازبکستان انجام شده است، از جمله اصلاحاتی که با هدف تأمین فضای مطلوب سرمایه گذاری انجام می گردد.

طبق آمار صندوق بین المللی پول (IMF)، همه گیری ویروس کرونا تأثیر منفی قابل توجه اما کوتاه مدتی بر اقتصاد ازبکستان داشته است.

پاسخ قاطع سیاست اقتصادی رئیس جمهور ازبکستان فرصتی را برای بهبود جدی اوضاع در نیمه دوم سال 2020 ایجاد کرده است. درعین حال، بخش های کشاورزی و ساخت و ساز در طول سال وضعیتی پایدار نشان داده اند. در نتیجه، ازبکستان در میان معدود کشورهایی بود که نرخ رشد کلی مثبت برای سال 2020 با 1.6 درصد داشته است.

بنابراین، رشد سرمایه گذاری و مصرف در کشور به رشد تولید ناخالص داخلی واقعی کمک کرده است. پیش بینی می شود که با ادامه روند اصلاحات بازار با هدف رفع موانع و آزادسازی اقتصاد در سال 2021، رشد تولید ناخالص داخلی در ازبکستان می تواند به 6 درصد برسد. همچنین طبق پیش بینی ها، حجم سرمایه گذاری خارجی در سال 2021 به 10.5 میلیارد دلار افزایش یافته است که 7.6 میلیارد دلار آن سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. 226 پروژه بزرگ صنعتی با اهمیت اقتصادی بالا به بهره برداری می رسد که 34 هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

انتظار می رود رشد پایدار اقتصادی به کاهش فقر کمک کند. به طور متوسط، ارتقاء زیرساخت ها بویژه در بخش های انرژی و حمل و نقل و بهبود دسترسی به آموزش عالی، به ازبکستان کمک می کند تا پتانسیل اقتصادی خود را تقویت کند.

طبق تخمین کارشناسان بین المللی، ذخایر انباشته بین المللی و ریسک کم طولانی شدن وام ها، خطرات احتمالی وضعیت بحرانی بدهی در ازبکستان را کاهش می دهد. البته می توان ثمرات روند اقتصادی ازبکستان را بر اساس شاخص های اصلی اقتصاد کلان تخمین زد. جذب سرمایه گذاری اقتصادی، یک سرمایه بلند مدت است که تأثیر واقعی آن در آینده نزدیک آشکار خواهد شد.

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز