امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    97803

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:38 | ۱۳ تیر ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

N82945586 72392886 300x200 - احتکار در بازار مواد اولیه پوشاک آماده در ترکیهترکمن نیوز: دکتر سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه گفت: ترکیه با کمبود مواد اولیه برای تولیدات کالاهای صادراتی رو به رو است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  کاهش تولید پنبه یکی از عوامل تولید پارچه برای توسعه لباس های آماده صادراتی برای اروپا شده است.

از سوی دیگر بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه متزلزل است و ثبات بازار خرید برای تهیه مواد اولیه برای تولید را بر هم زده است. ترکیه که لزوما باید بعضی از اقلام و اجناس تولید پارچه و پوشاک آماده را از خارج تامین کند با کمبود مواد اولیه وارداتی و قیمت بالای آن ها در مبادی خرید رو به رو است. از روی دیگر نوسانات ارز مشکل دیگر تولیدکنندگان برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز است.

با توجه رکودی که سال قبل به صورت بحرانی بازار پوشاک ترکیه را در بر گرفت و تولیدکنندگان پوشاک آماده با توقف پرداخت های خریداران و عدم ارائه سفارشات جدید مواجه شدند که علت آن اوج گیری covid19 و بسته بودن بسیاری از مراکز خرید بوتیک ها و مزون ها در اروپا بود.

امسال در 5 ماه اخر یعنی از دی ماه 1399 الی خرداد 1400 با صادراتی بالغ بر 6/7 میلیارد دلار مواجه بود این امر یعنی 39 درصد افزایش نسبت سفارش صادراتی نسبت به سال 2020. ناگفته نماند که صادرات ترکیه در حوزه پوشاک (لباس و کیف) قریب 28 میلیارد دلار بوده است که اگر 5 ماه اول رقم صادرات 6/7 میلیارد باشد لزوما برای رونق در حوزه پوشاک باید در 7 ماه آینده سال میلادی رقمی قریب با 19 میلیارد دلار را صادر نماید و الا بیشترین کارگاهای کوچک یعنی واحدهای زیر 50 نفر را دچار مشکل می کند.

عثمان آردلات کارشناس اقتصادی حوزه پوشاک معتقد است که مشکل اساسی برای تامین بازار و صادرات قیمت های روز افزون مواد اولیه است بالاخص موادی که در ترکیه تولید نمی شود باید از خارج وارد شود و پنبه بالاخص باید از ترکمنستان و با کشور ثالث تهیه شود و معتقد است عدم ثبات بازار خرید نیز باعث تزلزل در برنامه ریزی خرید مواد اولیه و حفظ خط سفارش در انبارها است.

یکی از مشکلات احتکار مواد اولیه وینهان کاری و حفظ مواد اولیه پوشاک در انبارهای مسجتکرین است. بازار پوشاک ترکیه برای ماه های بعد با افزایش قیمت مواد اولیه عرضه کالا آماده سفارشات مکتوب 2020 و تولید مواجه است.

سید جلال ابراهیمی می گوید سودآوری وقتی ممکن است که عرضه و تقاضا با قیمت مواد اولیه به کار گرفته و قیمت تمام شده کالا و هزینه های مصرف و زمان ایستایی کالا تا قبل از ورود به بازار و پرداخت ها همخوانی داشته باشد و الا افزایش رقم گردش مالی و ارقام و تعداد معنایی نخواهد داشت.

اورلا با استناد با ارقام و داده های 100 شرکت برتر تولیدی ترک می گوید گردش مالی غیر فزاینده به دلار و فرسایش سهام در 100 شرکت بزرگ محسوس است و هشدار بر این است که باید تحولات را از دریچه سودآوری به دلار ارزیابی شود و الا هوای مه آلودی به بازار پوشاک آماده ترک حاکم خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز