امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Mayekobi 30F 300x225 - اجرای مرحله نخست طرح واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکیگنبدکاووس-ترکمن نیوز- رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس درشرق گلستان از اجرای مرحله نخست طرح واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح 40 هزار راس گاو مایه کوبی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، نادر گوگلانی اظهار کرد: این طرح توسط چهار تیم دامپزشکی گنبدکاووس اجرا و به مدت یک ماه ادامه دارد.
وی گفت: طرح واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی رایگان است و تیم های این اداره با مراجعه به روستاها نسبت به مایه کوبی دام اقدام می کنند.
دکتر گوگلانی بابیان اینکه مرحله دوم و سوم این طرح در فصل پاییز و زمستان انجام می شود، اضافه کرد: پس از پایان مرحله نخست واکسیناسیون دام های سنگین، مایه کوبی دام های سبک ( گوسفند) انجام می شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب برفکی در دام های این منطقه مشاهده نشده و لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی جایگاه های دام از خرید و فروش بی مورد دام بویژه از دیگر نقاط پرهیز نمایند.
رییس دامپزشکی گنبدکاووس در خصوص بیماری تب برفکی و روش های انتقال ویروس آن یادآور شد: ویروس این بیماری در شرایط هوایی سرد و رطوبتی از دام مبتلا به دیگر دام ها منتقل می شود.
گوگلانی افزود: این بیماری در ناحیه دهان دام برفک هایی ایجاد می کند و نیز سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر شده و در دام های نابالغ باعث مرگ دام می شود.
تب برفکی از مسری ترین و مهم ترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.
این بیماری در قلب نوزاد دام ها یعنی گوساله ها، بره ها و بزغاله ها باعث مرگ بافتی و تلفات آنها بویژه در فصل زایش می شود.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

https://t.me/ITNAnews

لینک عضویت کانال تلگرام

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز