امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    112898

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:02 | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

نامطبوع گنبدکاووس 1 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکسترکمن نیوز – بوی نامطبوع در هوای شمال شهر گنبدکاووس و آلودگی زیست محیطی بزرگترین چالش مسئولین شهرستان و استان گلستان است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  اخیرا تماس‌های زیادی از شهروندان گنبدکاووس به ویژه روستاهای شمالی شکایت از بوی نامطبوع و غیر قابل تحمل در فضا و محیط زندگی داشتیم.

شکایات و تماس‌ها بالاخره تنی چند از مسئولین شهرستان را واداشت پیگیر موضوع شوند تا منبع این آلودگی محیطی شناسایی شود.

براساس تحقیقات گروه خبری ترکمن نیوز و همچنین گفته شهروندان و اهالی روستاها منشاء بوی نامطبوع به مواردی چون، کانال انتقال پسآب شهرک صنعتی، مرغداری‌های اطراف نیز دفع فضولات در حاشیه جاده‌ها اشاره کرد.

این 3 منبع بوی نامطبوع که دائمی است آنقدر شکایت شده و رسیدگی نشده که برای اهالی منطقه به مسئله عادی بدل گشته است.

اما اخیرا در چند روز گذشته به ویژه وقت شامگاه بوی بسیار زننده و مشمئز کننده‌تری بر این سه مورد اضافه شده است که دیگر توان تحمل را از مردم منطقه بریده و تماس‌های مکرر با مدیران مربوطه و رسانه‌ها داشته‌اند.

نامطبوع گنبدکاووس 5 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

شب گذشته به اتفاق نایب رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس شبکه بهداشت شهرستان، معاون شهردار گنبد و رئیس اداره حفاظت محیط زیست و تنی چند از مسئولین شهری برای یافتن منبع و منشاء این بوی نامطبوع از بیمارستان پیامبر اعظم (ص) به سمت شمال با بوکشیدن هوا بازدید از نقاط مختلف را آغاز کردیم.

 

کاروانی از خودروهای که حامل جستجوگران منشاء بوی آزاردهنده بودند در جاده به راه افتاد و هر چندصد متر می‌ایستادیم و هوا را بو می‌کشیدیم…

در برخی نقاط بسیار شدید بود و در برخی نقاط کمتر، اول سراغ کانال پسآب شهرک صنعتی رفتیم، بوی نامطبوعی داشت اما آن بویی نبود که دنبالش بودیم، بعد از آن با راهنمایی روستائیان محلی مثل آق قایا، سیدنیاز و یوسف‌آباد پیش رفتیم و اطراف محدوده مرغداری‌های کوچک و بزرگ شمال گنبد را در محدوده 10 کیلومتری بازدید و بوکشیدیم، آنها هم بوی نامطبوع مختصری داشتند اما همچنان نظر جمع بودکه هنوز به منبع بوی اصلی نرسیده‌ایم.

نامطبوع گنبدکاووس 2 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

جاده کوچک فرعی که از نزدیکی سیدنیاز به سمت غرب امتداد داشت ادامه دادیم تا به جاده آلمان رسیدیم و بعد از حدود 5 کیلومتر در جاده به سمت شمال رفتن متوجه همان بوی نامطبوع شدیم.

نامطبوع گنبدکاووس 3 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

کاروان جستجوگر کنار جاده ایستاد و همگی تایید کردند که این همان بوی نامطبوع است که مردم را شاکی کرده، خوب با توجه به اینکه نزدیک‌تر شده بودیم برای یافتن منبع اصلی در جاده نفت به سمت شمال حرکت کردیم، وقتی از کنار سایت زباله قدیمی شهرستان گنبدکاووس عبور می‌کردیم بوی بسیار وحشتناک مردار و لاشه به مشام رسید به حدی که نتوانستیم زیاد توقف کنیم و به سرعت از آنجا عبور کردیم چرا که با موردی که پیگیرش بودیم متفاوت بود.

نامطبوع گنبدکاووس 4 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

جاده در حال عمران بود و بیس یا زیرسازی آسفالت جاده نفت ادامه داشت، کاروان جستجوگران بوی نامطبوع به نقطه‌ای رسید که دیگر مطمئن شدیم منبع بوی نامطبوع اصلی همان است و با صحنه دپوی کود و فضولات مرغی در محل روبرو شدیم که کامیون کامیون در محل جمع آوری شده بود، البته مسئولین اعلام کردند که تنها به شامه و بینی اکتفا نکرده و روز بعد یعنی (امروز سه شنبه 11 مرداد 1401) برای تجسس و کارشناسی بیشتر به منطقه آمده و آزمایشات لازم برای تایید موضوع انجام خواهد شد.

نامطبوع گنبدکاووس 6 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

حال باید دید مسئولین شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان از این چالش برای رفع هرچه سریعتر این معضل بزرگ که چند شب و روز است باعث آزار مردم منطقه شده برمی‌آیند یا خیر؟؟!

نامطبوع گنبدکاووس 7 300x188 - آلودگی زیست محیطی و بوی نامطبوع در شمال گنبدکاووس+عکس

سوال مهم اینجاست که کسب درآمد برای برخی تولیدکنندگان چقدر اهمیت دارد که باعث شکنجه عده زیادی از مردم و خانواده‌های منطقه شده و فعالیت‌های ظاهرا اقتصادی آنان آلودگی زیست محیطی در شمال گنبدکاووس ایجاد کرده است؟؟!

گزارش از: یاشار نیازی

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز