امروز : شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

مدیر کتابخانه فرهنگ روستای بالاجاده به خبرنگاران بازدید کننده گفت:

کتاب تنها یار مهربانیست که بدون منت به ما می‌آموزد+مصاحبه و عکس

فرهنگ بالاجاده 5 300x199 - کتاب تنها یار مهربانیست که بدون منت به ما می‌آموزد+مصاحبه و عکستورکمن نیوز: خبرنگاران و اعضای موسسه اصحاب رسانه استان گلستان از کتابخانه عمومی غیردولتی و مستقل فرهنگ روستای بالاجاده بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن،  محمد رایجی مدیر کتابخانه عمومی غیردولتی و مستقل فرهنگ روستای بالاجاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتاب تنها یار مهربانی است که بدون منت به ما می‌آموزد و بهترین دوست، بهترین سرگرمی و تنها گنجینه‌ایست که ثروت علم و دانایی را به ما می‌بخشد.

وی افزود: تنها ملک موروثی پدرم را که چشم درآنجا گشودم و اولین آموزه‌هایم را در اتاقهای تاریک این خانه قدیمی از کتابهای درسی فرا گرفتم، امروز آنرا به خانه فرهنگ و صندوقچه‌ای بزرگ از گنجینه کتابهایی که سالها با تلاش فراوان جمع آوری کردم تبدیل ساختم.

رایجی با شور و هیجان در ادامه سخنانش گفت: مجموعه کتابهایی که در این خانه فرهنگی مشاهده می‌کنید شامل آثاری از نویسندگان بزرگ ایران و جهان در قالب کتاب‌های تاریخی، ادبیات، رمان، به نظم و نثر- کتاب‌های مذهبی اعم از کتابهای اخلاقی، عرفانی، فلسفه، منطق و تفسیر قرآن همچنین کتابهای هنر اعم از سینما، تئاتر، موسیقی طراحی گرافیک و کتابهای راجع به مطبوعات و رسانه، کتاب‌های لاتین، کتابهای علمی و آموزشی، کتاب‌های روانشناسی، علوم تربیت و خانواده، کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس، عاشورا، کتابهای سیاسی، حقوق و کتاب‌های تاریخ اعم از زندگینامه، خاطرات و سفر را با تلاش و پیگیری‌های مجدانه گردآوری کرده است.

این آموزگار بازنشسته در حاشیه بازدید خبرنگاران به خبرنگار تورکمن نیوز گفت: سالهاست که در مسیر اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی رنج و سختی‌های فراوانی را متحمل شده ام تا بتوانم برای هم روستائیان و علاقمندان کسب علم و آگاهی بستری مناسب را فراهم ساخته باشم.

محمد رایجی با اشاره به بخش های اصلی کتابخانه فرهنگ گفت: این کتابخانه شامل سه قسمت، مجلات، کتاب‌ها و کتاب‌های مرجع مأخذ است.

وی با تاکید بر اینکه مجلات و نشریات جایگاه ویژه ای برای من دارند افزود: در نمایشگاه مطبوعات اکثر استان‌ها و پایتخت حضور داشتم و در حد توان مجلات مختلف را جمع آوری نمودم و با چاپ یادداشت‌ها و نوشته‌های بزرگان توانستم منبع و بانک اطلاعاتی منحصر به فردی را امروز ایجاد کنم.

مدیر کتابخانه فرهنگ افزود: در قسمت کتابهای مرجع، مصاحبه ها و یادداشت های شخصیت های مختلف اعم از چهره های روحانی، فرهنگی، ادبی و تاریخی وجود دارد.

وی افزود: هنوز کتابخانه نرم افزار ندارد و تمامی کتابها را در قفسه های مختلف بر اساس موضوعات آنها دسته بندی و مشخص کردم و علاقمندان می‌توانند به صورت رایگان برای مطالعه از کتابخانه استفاده کنند و از سال ۵۷ که این کتابخانه را بنیان گذاشتم در اختیار عموم گذاشتم.

رایجی در ادامه گفت: کتاب‌های کتاب‌خانه را با سختی فراوان جمع‌آوری کردم به نحوی که چند بار به علت حمل بار عمل جراحی شدم و مشکلات عدیده‌ای در انتقال مجلات و کتاب‌ها متحمل شدم و هر درآمدی از معلمی، کارگری و کشاورزی به دست آوردم برای تهیه کتاب هزینه دادم اما همه این‌ها را با افتخار انجام میدادم چراکه اعتقاد دارم شیرینی و حلاوت هیچ چیزی در دنیا مانند آگاهی رسانی و علم آموزی نیست.

وی با اشاره به شعر سعدی گفت: عبادت. بجز خدمت خلق نیست. به تسبیح و سجّاده و دلق نیست و بر اساس این رسالت این گنجینه غنی را در سه اتاق که مشاهده میکنید جمع آوری کردم و بخش اعظمی از کتابخانه را نویسندگان و مولفان، آثار خود را ضمن تعریض به کتابخانه‌ فرهنگ هبه کرده‌اند.

گزارش از: آینا شیرزاد

یادمه پدر بزرگوارم که خود از آموزگاران قدیم و عشق کتاب بود در خصوص ارزش کتاب و فرهنگ کتابخانی می‌گفت: انشتین یکی از دانشمندانی است که کتابخانه بزرگی را تهیه کرده و بیشتر کتاب‌هایش را از این و آن جمع کرده است و شعارش این بوده: کتاب دادنی نیست، گرفتنیست!

انتشار دهنده: یاشار نیازی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز