امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

parandegan golestan 300x169 - پرندگان مهاجر قربانی زیاده‌خواهی انسان‌ها می‌شوندمحیط زیست-ترکمن نیوز-  کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان شکار پرندگان را به دلیل احتمال شیوع آنفلوآنزای مرغی ممنوع کرد ولی محیط زیست می گوید دستور ملی در این رابطه صادرنشده و گلستان هم نمی تواند ممنوع کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،  سالانه بیش از ۱۲۰ گونه پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی از ابتدای پاییز تا انتهای زمستان به تالاب‌های استان گلستان سفر می‌کنند اما به جای میزبانی شایسته، شکار می شوند.

استان گلستان دارای حدود ۳۰ هزار هکتار منابع آب برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجری است که هر ساله از مناطق شمالی سیبری و اسکاندیناوی به استان گلستان و به ویژه تالاب‌های بین المللی گمیشان، آلاگل، آجی گل و آلماگل سفر می‌کنند.

مطابق آمار منتشره از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان سال گذشته ۳۶۵ هزار و ۴۵۶ پرنده مهاجر از جمله قوها، غازها، اردک‌ها و پلیکان‌ها از گونه‌های کنارآبزی و بالابان، کرکس مصری، اردک سرسفید و عروس غاز که از گونه‌های در معرض انقراض هستند در گلستان سرشماری شدند.

در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان در گلستان ممنوع شد و امسال هم کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گلستان با صدور پروانه شکار در گلستان مخالفت کرد.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گلستان به خبرنگار مهر اظهار کرد: اداره کل محیط زیست گلستان طرحی را به کارگروه سلامت آورد تا بتوانند مطابق سنوات گذشته برای افراد دارای سلاح شکاری، پروانه شکار صادر کند که این موضوع مورد مخالفت کارگروه قرار گرفت و مصوب نشد.

عبدالرضا چراغعلی از پرندگان مهاجر به عنوان سرمایه‌ها و آینده گردشگری استان نام برد و افزود: از سال‌های دور پدران و اجداد ما میزبان شایسته‌ای برای این میهمانان که ارزش بالایی دارند، بودند و شایسته نیست ما هم‌اکنون برای تفریح به این پتانسیل‌های گردشگری لطمه بزنیم.

عصر تفریح با شکار پرندگان به پایان آمده

وی ادامه داد: دیگر عصر تفریح با شکار پرندگان به پایان آمده است و اگر هم عده‌ای به دلیل نیازمندی و امرار معاش پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند، متعهد می‌شویم از محل کمک خیّرین تأمین جایگزین کنیم.

عصر تفریح با شکار پرندگان به پایان آمده است و اگر هم عده‌ای به دلیل نیازمندی و امرار معاش پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند، متعهد می‌شویم از محل کمک خیّرین تأمین جایگزین کنیم
رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گلستان گفت: استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ کشور است و آنفلوانزا تهدید جدی برای اشتغال، صنعت و اقتصاد استان و کشور است.

وی اضافه کرد: به دنبال ایجاد نهضتی برای تحویل سلاح‌هایی که در دست مردم استان است هستیم، چرا که معتقدیم هیچ نیازی نیست در خانه‌ها سلاح باشد.

چراغعلی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم در فرآیندی باید تمام سلاح‌های مجاز و پروانه‌دار جمع‌آوری شود و امیدواریم با کمک اصحاب رسانه، چهره‌های فرهنگی و شاخص استان و اجرای طرح ممنوعیت شکار در استان به این مهم دست یابیم.

هرچند رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بر اجرای طرح ممنوعیت شکار پرندگان در گلستان اصرار دارد و معتقد است عصر تفریح با شکار پرندگان به پایان رسیده اما مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اعتقاد دارد که عدم صدور پروانه شکار راه مطمئنی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیست و تهدید هم محسوب می‌شود.

امیر عبدوس به خبرنگار مهر اظهار کرد: صادر نشدن پروانه شکار در سال گذشته مصوبه ستاد ملی مقابله با آنفلوانزای مرغی بود اما امسال این ستاد چنین مصوبه‌ای نداشت.

وی با تأکید بر این‌که تصمیم‌گیری در خصوص صدور پروانه شکار در سطح ملی انجام می‌شود و نمی‌توانیم برای ممنوعیت شکار در گلستان در کارگروه سلامت استان تصمیم‌گیری کنیم، گفت: اگر موضوع صدور پروانه شکار در کارگروه سلامت استان مطرح شد از این باب بود که کارگروه سلامت و دستگاه‌های متولی در جریان باشند که امسال ممنوعیتی برای صدور پروانه شکار در سطح ملی وجود ندارد و هم دستگاه‌های متولی در جریان باشند و هم اگر توصیه و یا الزاماتی در این زمینه هست، اعلام کنند.

هیچ نمونه مشکوکی در گلستان تایید نشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: در کارگروه سلامت به ما گفتند دو هفته صبر کنید ببینیم در طیور وحشی استان نمونه مبتلا مشاهده می‌شود یا خیر و در این مدت هم ما تمام نمونه‌های مشکوک را به دامپزشکی ارسال کردیم و هیچ نمونه‌ای در طیور وحشی ما تایید نشده است.

عدم صدور پروانه شکار هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با آنفلوانزا نیست بلکه تهدید است چراکه وقتی ما پروانه شکار صادر نمی‌کنیم، شکارچی بدون کنترل و نظارت ما وارد شکار می‌شود
وی با بیان این‌که حتی در استان‌های همجوار که نمونه مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور وحشی مشاهده و اثبات شده بود هم پروانه شکار صادر شده است، ادامه داد: ما عملاً پس از ۱۷ روز (از ۱۴ آذر) مبادرت به صدور پروانه کردیم و پروانه‌های صادره تا پایان مهلت‌شان (۴۵ روز پس از صدور پروانه) دارای اعتبار هستند.

وی به دلایل صدور پروانه شکار در سالجاری اشاره و بیان کرد: مجموعه کارگروه‌ها در سطح ملی به این نتیجه رسیدند که عدم صدور پروانه شکار هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با آنفلوانزا نیست بلکه تهدید هم هست چراکه وقتی ما پروانه شکار صادر نمی‌کنیم و هیچ آموزشی به شکارچی نمی‌دهیم، شکارچی بدون کنترل و نظارت ما وارد شکار می‌شود و ماهم به شکارچی دسترسی نداریم.

عبدوس تصریح کرد: صدور پروانه شکار باعث شد ما امسال به همه شکارچیان دسترسی پیدا کرده و برای نخستین بار در کشور برای همه آن‌ها کارگاه آموزشی برگزار کنیم و توصیه‌ها و الزامات را به گوششان برسانیم و خیلی از اهداف‌مان را که در ارتباط با فرهنگسازی برای کنار گذاشتن شکار و تبدیل اسلحه شکارچیان به دوربین عکاسی است، به آن‌ها منتقل کردیم.

وی با اشاره به این‌که در هفته نخست حدود سه هزار پروانه شکار پرندگان خشکی‌زی و آبزی در گلستان صادر شد، گفت: همه کسانی که تاکنون پروانه شکار دریافت کرده‌اند حداقل سه ساعت دوره آموزشی گذرانده‌اند و شکار پرندگان آبزی تا پایان بهمن‌ماه و پرندگان خشکی‌زی تا ۱۵ بهمن‌ماه در استان ادامه دارد.

عبدوس در پایان متذکر شد: صادر نشدن پروانه شکار هیچ کمکی به عدم شیوع آنفلوانزا نمی‌کند و موضوع پرندگان وحشی از طیور اهلی اهلی جداست و انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طیور وحشی به اهلی در استان کاملاً منتفی است.

هرچند آمار مشخصی از تعداد پرندگان مهاجری که با صید و شکار در گلستان قربانی می‌شود وجود ندارد اما آن‌چه مشخص است این‌که هنوز حیات وحش و پرندگان قربانی زیاده‌خواهی ما انسان‌ها می‌شوند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز