امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    81827

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    6:38 | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

دوستانه با روحانیون ترکمن - سخنی دوستانه با روحانیون ترکمنترکمن نیوز:  روحانیون اهل سنت نفوذ زیادی در میان مردم ترکمن دارند. چون مردم اعتقادات دینی و مذهبی خود را از آنها می گیرند. عمل و رفتار و گفتار و کردار آنها در میان دینداران مؤثر است. هرجا دین باشد حامیان و بانیان آن دین نیز در آنجا حضور دارند. خواه آن روحانیون تفکر سنتی داشته باشند چه تفکر مدرن و نواندیش. هرکدام هوادران خاص خودشان را نمایندگی می کنند. چند سالی است که مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در برخی شهرهای ترکمن نشین مانند گنبد کاووس در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود و سبک برگزاری آن نیز به سبک برادران شیعه نزدیکتر است و نوع سخنان روحانیون نیز به همین ترتیب.

حضرت علی علیه السلام امام چهارم اهل سنت می باشد. او وخاندانش احترام زیادی در میان سنیان دارد و از شهادت امام حسین علیه السلام نیز بسیار متاثر و ناراحتند. مصائبی که به خانواده او در ماه محرم رفته بسیار غم انگیز و زجر دهنده است ودل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. اما شکل مرسوم در میان اهل سنت روزه گرفتن در روزهای تاسوعا و عاشورا وصدقه دادن و کمک به فقرا می باشد. فکرمی کنم این روش به صواب و ثواب نزدیکتر است. روحانیون ترکمن باید به فکر احیاء آن باشند و آنرا پررنگتر کنند. چون سخاوت و بخشش و گذشت از بزرگترین فضیلتها می باشد.

روش آن نیز بهتر است به این شکل باشد که هر کس در منطقه خود به خانواده های نیازمند و بی بضاعت مبلغی را هر طور که صلاح می دانند کمک کنند. و از مانور تبلیغاتی هم خود داری شود. بعضیها آش نذری خود را مانور تبلیغاتی قرار می دهند تا دیده شوند. در مواقع دیگر به کارگران زیر دستشان که هر روز کارشان را انجام می دهند ذره ای کمک نمی کنند. حتی در مواقع اضطراری و بسیار ضروری پول هم قرض نمی دهند. فکر می کنند فقط در روز تاسوعا و عاشورا کمک به دیگران ثواب دارد. این رفتارهای دوگانه بسیار آزاردهنده است.

روحانیون ترکمن نباید کاری بکنند که شائبه ی روحانیون حکومتی را در میان مردم به ذهنها متبادر کند. به خاطر منصبی که از جانب دولت یا حکومت به آنها واگذار می شود یا مبلغ بسیار نا چیزی که بعضی از آنها از حکومت دریافت می کنند نباید زبان آنها را از بیان حقیقت بازدارد. روحانیون و خطبا و امامان جمعه باید زبان حق گوی مردم باشند چه له حکومت باشد چه علیه آن. قرآن هم می گوید: (( به حق شهادت دهید حتی علیه نزدیکترین کسانتان باشد)). بهتراست حفظ هویت و حریت را از روحانیون بلوچ یاد بگیریم. آنها نسبت به روحانیون ترکمن هم سیاسی تر هستند و هم زبان گویایی برای بیان حقیقت دارند.

مولوی عبد الحمید یکی از روحانیون شاخص اهل سنت می باشد که گاهی اوقات به بی عدالتی در حق زندانیان سیاسی اعتراض می کند. خواستار آزادی آنها و گسترش فضای سیاسی برای همه ی گروههای قانونی می شود. در حال حاضر زندانیان سیاسی و شیر زنانی مانند نرگس محمدی و نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی عزیزترین و شریفترین انسانهای ایران می باشند که در زندان به سر می برند. ما نباید آنها را از یاد ببریم. آنها نه اسلحه کشیده اند و نه جنگ مسلحانه راه انداخته اند بلکه به مسالمت آمیزترین شکل به کجرویها و بی عدالتیها در چارچوب قانون اساسی اعتراض کرده ولب به سخن گشوده اند. اگر کجرویها گسترش یابند یکی یکی گریبان همه را خواهد گرفت. روحانیون ترکمن در سخنرانیها اعتراض به کجرویها را نباید فراموش بکنند. حدیث بسیار مشهوری از پیامبر گرامی اسلام است که می گوید: الملک یبقی مع الکفر لا یبقی مع الظلم. مملکت با کفر می ماند با ظلم نه.

270f - سخنی دوستانه با روحانیون ترکمن امان محمد خوجملی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز