امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    101770

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:01 | ۰۵ مهر ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سد بوستان - زهکشی ۲ هزار هکتار از اراضی سد بوستان گنبدکاووسترکمن نیوز:  مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: با مشخص شدن پیمانکار و تجهیز کارگاه، عملیات اجرایی احداث شبکه زهکشی زیرزمینی در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد بوستان این شهرستان با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال طی روزهای آینده آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  حبیب الله زارع در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مطالعات اجرای شبکه زهکشی زیرزمینی در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه دیگچه گنبدکاووس نیز انجام شده و در صورت تامین اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی آن، مناقصه اجرایی شدن این پروژه هم آغاز می‌شود.

وی افزود: تا کنون ۱۰ هزار هکتار شبکه زهکشی زیرزمینی در گنبدکاووس اجرا شده و ۱۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به ویژه در مناطق شمالی مستعد اجرای این طرح هستند.

زارع اضافه کرد: اجرای طرح زهکشی موجب افزایش راندمان تولید، هدایت آب باران و آب‌های سطحی به آب بندان‌های کشاورزی و تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌ و بازچرخانی آن برای استفاده در آبیاری محصولات کشاورزی می‌شود.

به گفته وی، در صورت تامین اعتبار (۴۰ میلیارد ریال) تسطیح ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گلستان و بوستان نیز جزو برنامه‌های امسال جهادکشاورزی گنبدکاووس است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین با یادآوری شروع عملیات اجرایی نصب سامانه آبیاری نوین در سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان از سال گذشته گفت که هم اکنون این طرح ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

زارع بابیان اینکه گنبدکاووس ۷۰ هزار هکتار اراضی آبی با قابلیت تجهیز به شیوه‌های نوین آبیاری دارد، افزود: تا کنون بیش از ۲۲ هزار هکتار از این اراضی به شیوه نوین مجهز شدند و قرار است پس تکمیل طرح سه هزار هکتاری فعلی در دست اقدام، بلافاصله تجهیز سه هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی این شهرستان آغاز شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون راندمان آبیاری به شیوه سنتی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است اما با اجرای روش‌های نوین آبیاری، بهره‌برداری از منابع آبی در شرایط کم آبی و خشکسالی فعلی که بخش‌های زیادی از کشور و استان گلستان با آن مواجه است، بسیار بیشتر خواهد شد.

زارع، اجرای انتقال آب با لوله را از دیگر پروژه‌های جهادکشاورزی گنبدکاووس با هدف افزایش بهره‌وری آب دانست و گفت: اجرای این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر در برنامه قرار دارد و به ازای هر هکتار ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان داده می‌شود.

به گفته وی، همچنین تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه مرزی اینچه‌برون گنبدکاووس با پیش بینی اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های امسال مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز