امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

علمی کاربردی استان گلستان پرورش اسب 2 300x198 - رشته تحصیلی «پرورش اسب» در دانشگاه علمی کاربردی گنبدکاووس راه اندازی می‌شودتورکمن نیوز: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان گفت: با توجه به اینکه استان گلستان و ترکمنصحرا از دیرباز مهد سوارکاری و پرورش اسب است، رشته تحصیلی «پرروش اسب» در دانشگاه علمی کاربردی گلستان راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  امیر محمد دهقانی صبح امروز در جلسه شورای تعامل و هم اندزیشی مراکز آموزش علمی کاربردی استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  مهارت آموزی، ماموریت اصلی دانشگاه جامع علمی و کاربردی است و با نیازسنجی رشته های مهارتی در گلستان رشته «پرورش اسب» از رشته های مورد نیاز این استان است.

وی افزود: استان گلستان و ترکمنصحرا از دیرباز مهد سوارکاری و پرورش اسب است و اسب و سوارکاری با تاریخ دیرین و خون مردم ترکمن عجین است.

در این نشست 12 تن از رئوسای مراکز علمی کاربردی نیز حضور داشتند و سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

بر اساس گزارش خبرنگار ترکمن نیوز: با اینکه اسب و نام ترکمن همواره در تاریخ کنارهم آمده و اسب ترکمن شناخته مشهورترین نژاد در جهان است اما رشته پرورش اسب به عنوان یک صنعت نوپا در میان ترکمن ها به صورت علمی دنبال نشده و همواره به صورت سنتی باقی مانده است.

علمی کاربردی استان گلستان پرورش اسب 1 300x198 - رشته تحصیلی «پرورش اسب» در دانشگاه علمی کاربردی گنبدکاووس راه اندازی می‌شود

بدیهیست با آمدن رشته تحصیلی «پرورش اسب» به دانشگاه های گنبدکاووس تجارب نگهدارندگان و پرورش دهندگان اسب با پژوهش و علم همراه خواهد شد و بیش از پیش پایتخت سوارکاری ایران در این صنعت جهانی خواهد توانست ورود پیدا کند.

همچنین با آموزش های علمی و دانشگاهی چابکسواران و سوارکاران نسل های آینده به صورت علمی و تئوری نیز با علوم اسب و سوارکاری آشنا شده و می‌توانند در مسابقات جهانی خود را  مطرح نمایند و همانند سایر رشته های ورزشی؛ چون قائمی در والیبال و سردار آزمون در فوتبال در مسابقات اسبدوانی و سایر رشته‌های سوارکاری نیز افتخار آفرینی کرده و نام خود را به عنوان قهرمانان ورزش اسبدوانی مطرح سازند.

بزرگترین مجموعه سوارکاری در ترکمن صحرای ایران و در شهر تاریخی گنبدکاووس قرار دارد و از دیرباز این شهر به عنوان پایتخت سوارکاری در خاورمیانه مطرح بود، اما به علت اهمیت ندادن به صنعت اسب و سوارکاری این رشته صنعتی پردرآمد با بی مهری مسئولین در چرخه رشد قرار نگرفت و همچنان درجا میزند.

صنعت پرورش اسب در کشورهای مختلف به خصوص اروپا، آمریکا و کشورهای خاورمانه با درآمدهای سرشار همراه است و تولید و فروش انواع نژادهای اسب و همچنین برگزاری مسابقات بین المللی کورس اسبدوانی فعالان این حوزه ثروت هنگفتی را به جیب می زنند.

صنعت پرورش اسب در گنبدکاووس جایگاه ویژه ای دارد و افراد زیادی به این صنعت به شکل سنتی اشتغال دارند حمایت دولت از این صنعت میتواند سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال ثابت باشد و با راه اندازی رشته تحصیلی پرورش اسب می تواند به علمی شدن این صنعت کمک کند.

گزارش از: یاشار نیازی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز