امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    89577

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    7:17 | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

گرگان 10 - راهکارهای احیای خلیج گرگان بررسی شدترکمن نیوز:  فرمانداران و مدیران دستگاه‌های دخیل در مدیریت تالاب‌های غرب گلستان و خلیج گرگان آخرین راهکارهای مدیریت بهینه و احیای این پهنه‌های آبی را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا،  کارشناس سواحل و بنادر اداره کل بنادر و کشتیرانی گلستان عصر دوشنبه در این نشست گفت : بر اساس مطالعات ارائه شده از سوی مشاورین، لایروبی کانال آشوراده از بین سه گزینه پیشنهادی دیگر دارای اولویت است.

غلامرضا حسینیان اظهار داشت : با توجه به داده های بدست آمده از سوی مشاور شرکت آب منطقه ای با لحاظ کردن شرایط اقتصادی و فنی، لایروبی و رسوب‌برداری از کانال آشوراده به طول ۸.۳ کیلومتر پس از تامین اعتبار به عنوان پیشنهاد نخست مطرح شده است

وی بیان کرد: بر اساس طرح پیشنهادی، این کانال به عمق ۲ متر و به حجم ۷۵۰ هزار مترمکعب رسوب برداری و لایروبی می شود که عرض آن پس از لایروبی در سمت دریا ۲۵۰ متر و در سمت خلیج به ۸۰ متر خواهد رسید .

به گزارش ایرنا ، لایروبی کانال چپاقلی و آشوراده و احیا و لایروبی مجدد کانال خوزینی در راستای احیای خلیج گرگان به عنوان سه طرح پیشنهادی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته که اجرای یکی از آن ها از سوی پژوهشکده ملی اقیانس شناسی و علوم جوی در حال بررسی است .

حسین احمدی فرماندار بندرگز نیز در این نشست با اشاره به مدل های مختلف برای احیای خلیج گرگان گفت: اولویت بندی در اجرای لایروبی هر یک از کانال ها باید بر اساس دغدغه‌های فنی و تامین اعتبارات لازم صورت پذیرد.

سید صادق شیرنگی فرماندار شهرستان ترکمن نیز تاخیر در اجرای این پروژه را جایز ندانست و گفت: با رایزنی استاندار گلستان مقرر شده بودجه مورد نیاز اجرای این طرح در اعتبارات امسال دستگاه های دخیل در مدیریت خلیج گرگان پیش بینی شود

خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز