امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    80337

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    6:58 | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی در ازبکستان 300x200 - دفتر توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی در ازبکستان و عراق بازگشایی شدترکمن نیوز:  رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: بتازگی نمایندگی دفاتر توسعه تجارت خارجی استان در کشورهای ازبکستان و عراق بازگشایی شده و با پیگیری‌های انجام شده فعالیت این دفاتر بزودی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ سعید پورآبادی اظهار داشت: این دفاتر با هدف سهولت در برقراری ارتباطات و مبادلات تجاری و اطمینان بخشی انجام معاملات انجام می شود.

وی به قابلیت‌ها و پتانسیل های بالقوه خراسان شمالی برای تولید محصولات مشترک و همچنین محصولات تولیدی استان در آن کشورها به منظور حضور در بازارهای آسیای شرقی و میانه اشاره کرد و ظرفیت‌های همکاری با عراق و ازبکستان متنوع عنوان کرد.

پورآبادی اظهار داشت: برقراری این روابط می تواند گامی مؤثر برای ارتقای سطح اقتصادی استان در زمینه های مختلف از جمله صنعت، گردشگری، کشاورزی و سایر موارد باشد.

خراسان شمالی سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول باغی و کشاورزی، ۴۵ هزار تن فولاد و ۹۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی تولید می کند که به گفته کارشناسان بخش زیادی از این ظرفیت قابلیت صادرات دارد.

نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، وجود ۳۰۰ کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی از مزیت‌های مهم این خطه برای توسعه تجارت خارجی است.

همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از ۲۳۰ هزار تن آلومینا از قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان است.

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند و این مزیت بسیار خوبی برای پرداختن به بخش کشاورزی با رویکرد صادرات این محصولات است.

پورآبادی گفت: پارسال از نظر ارزشی ۱۰۵ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۵۴.۹ هزار تن این استان صادرات داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۰.۱ درصد رشد و از لحاظ وزنی ۰.۸ درصد کاهش یافت.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی اوره، ملامین، آمونیاک و ازت محصولات پلاستیکی، نوار بهداشتی، محصولات فولادی، لوله های مسی، سنگ بریده مرمریت، دستگاه بسته بندی و پرکن کیسه آرد، آخال، مواد غذایی از جمله ماکارونی، نوشابه انرژی زا، شکلات سفید، رب گوجه فرنگی، محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، سیب تازه، الکترود، دیوارپوش پی وی سی، کربنات کلسیم و لوله و شیلنگ بوده است.

وی افزود: این میزان کالا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، هند، مالزی، پاکستان، سریلانکا، عراق، گرجستان، انگلستان، بلژیک، عمان، چین، سوریه، ایتالیا، تایلند، روسیه، آلبانی، کنیا، امارات، بحرین،  اسلواکی و بلغارستان صادر شده است.

وی گفت: افغانستان ۱۹درصد، هند ۱۳ درصد، ترکیه ۷ درصد، چین ۵.۸ درصد و سایر کشورها  ۵۵.۲ درصد سهم از صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: واردات استان در این مدت نیز به ارزش ۲۶.۳ میلیون دلار و وزن ۳.۶ هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۹.۶ درصد از لحاظ ارزشی رشد و ۲.۷ درصد از لحاظ وزنی کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: کالاهای وارداتی شامل لامپ روشنایی، کلاهک برای لامپ رشته ای، کنتورگاز و قطعات کنتور آب، ماشین آلات، اجزا و قطعات ماشین آلات، لوله ها و پروفیل، بلوک شش گوش و مولد گازی تولید همزمان برق و گرما، کانتینر ترابری برای سیالات، سوزن ریل تقاطعی، میله، پودر درز جوش گرید غذایی، برنج، پرس هیدرولیک دندانسازی و فروسیلیکو منگنز، الکترود ذغالی و فروکروم- سیمان نسوز، سرپیچ چراغ‌های توری و ماشین آلات و دستگاه‌های پرورش طیور و اکسید ها و هیدروکسید های آهن از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، اسپانیا، پاکستان، هلند، اتریش، جمهوری کره و بلژیک است.

خراسان شمالی نقش مهمی در تجارت بین ایران و عراق دارد، در سال های گذشته مراودات تجاری این استان با کشور عراق و ازبکستان بیش از سال گذشته بوده است و هر ساله هیات های تجاری نیز به آن کشورها اعزام می شد و همچنین هیات تجاری نیز از آن کشور ها به این استان سفر می کردند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم اشتغال این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز