امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

گنبد 1 1 300x188 - جایزه 7 میلیاردی در انتظار برندگان مسابقات اسبدوانی هفته پنجم پاییزه گنبدکاووسترکمن نیوز : یکصد و چهل و یک اسب این هفته برای کسب جایزه 7 میلیارد و 227 میلیون ریالی روزهای پنجشنبه و جمعه با یکدیگر به رقابت می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  هفته پنجم مسابقات اسبدوانی پاییزه گنبدکاووس این هفته نیز طی دو روز برگزار می شود.

این هفته 67 اسب برای روز اول (پنجشنبه 17 آذرماه) ثبت نام کردند تا در 7 دور برای کسب جایزه 3 میلیارد و 212 میلیون ریال با یکدیگر کورس بگذارند.

همچنین 74 اسب نیز برای روز دوم (جمعه 18 آذرماه) ثبت نام کردند تا در 7 دور 1000، 1200 و 1600 متری با یکدیگر رقابت کنند و به برندگان اول تا سوم هر کورس جمعا جایزه 4 میلیارد و 12 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مسابقات اسبدوانی در ترکمنصحرا به دلیل عاشقان و علاقمندان اسب و سوارکاری این دیار از هیجان و نشاط خاصی برخوردار است و همه ساله در فصل پاییز، زمستان و بهار در بزرگترین مجموعه سوارکاری شمال کشور این مسابقات برگزار می شود.

کورس اسب از دیرباز در میان مردمان ترکمن برگزار می شده و بیش از 7 هزار سال قدمت دارد و در قدیم معروف بوده ترکمن روی اسب دنیا آمده و روی اسب نیز از دنیا می‌رود.

مربیان اسب با روزها و ماهها مشقت با دقت و ظرافت خاصی به اسب‌های خود رسیدگی می‌کنند حتی مشهور است بیش از خانواده خود به اسبهایشان می‌رساند.

اسبدوانی 1 300x188 - جایزه 7 میلیاردی در انتظار برندگان مسابقات اسبدوانی هفته پنجم پاییزه گنبدکاووس

اسبدوانی در میان ترکمن ها

ترکمن ها مسابقات اسبدوانی را در مراسمات مختلف چون عروسی ها و جشن های نوروزی و بزرگداشت مشاهیر ترکمن نیز در کنار مسابقاتی چون گؤرش (کشتی ترکمنی)، و یا ورزش های محلی و بومی دیگر برگزار می کنند.

اما کورس، با تعیین مسافتی مشخص حداقل بین مسافت 2 هزار تا 3 هزار متر برگزار می شده چرا که اسبهای ترکمن از مقاومت و قدرت خاصی در سوارکاری و استقامت برای مسافات طولانی برخوردار هستند.

امروزه نیز مسابقات اسبدوانی تورکمنصحرا همچون گذشته از نشاط و شور خاصی برخوردار است و هر آخر هفته مچموعه سوارکاری گنبدکاووس پذیرای بیش از 10 هزار تا 30 هزار تماشاگر است.

با وجود اینکه این ورزش مفرح که هر هفته با جمعیت عظیمی از تماشاگران برخوردار است هنوز مسیر منتهی به این ورزشگاه بزرگ به خوبی بازگشایی و تعریض نشده و هر هفته شاهد ازدحام و ترافیک شدید در مقابل اسبدوانی گنبدکاووس هستیم.

امید است پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و گذشت بیش از 60 سال از ساخت این مجموعه ورزشی بزرگ مسئولان قدر دانسته و در جهت توسعه آن همت گمارند و با ایجاد هتل و مهمانپذیرهای مناسب حضور گردشگران داخلی و خارجی را مهیا سازند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز