امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    78515

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:08 | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

با طعم زغال اخته یوسف قوجق 190x300 - تلاش کردم تاریخ را طعم‌دار کنمترکمن نیوز:   برگزیده جشنواره قلم زرین با اشاره به کتاب «تاریخ با طعم ذغال اخته» گفت: تلاش کردم تاریخ را برای نوجوانان طعم‌دار کنم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  یوسف قوجق با اشاره به کتاب «تاریخ با طعم ذغال اخته» که برگزیده جایزه قلم زرین شد اظهار داشت: در این رمان، تاریخ پهلوی اول، به عنوان پس‌زمینه‌ خط داستانی، مطرح است و تلاش کردم تا از طریق دو دانش‌آموز (نماد نسل نوجوان و کنجکاو بعد از انقلاب اسلامی) و به واسطه‌ پدربزرگ و مادربزرگ همان دو دانش‌آموز (نماد نسل پرتجربه قدیم) روایت را پیش ببرم.

وی افزود: تلاش کردم اطلاعات جامعی درباره مقاطعی از سرگذشت رضاخان و برخی از وقایع تاریخ پهلوی اول، سیاست‌های مداخله‌گرانه انگلیس در کودتای رضاشاهی را مطرح کرده و در خطی داستانی به اکثر شبهات مطرح برای نوجوانان و نسل کنونی پاسخ دهم.

نویسنده رمان «لحظه‌ها جا می‌مانند» با اشاره به شخصیت‌های رمان گفت: راوی که نویسنده است، با فرهاد که رزمنده بسیجی است، آشنا می‌شود. راوی، وقتی برای نخستین بار به منزل فرهاد می‌رود، عکسی از پدربزرگ فرهاد با متنی رازآلود می‌بیند. از فرهاد می‌شنود که در سال‌های آخر عمر، یک روز با پیرزنی به نام آنا که یکی از مبارزان آزادیخواه دوره رضاشاه بوده، آشنا شده و یک روز بعد، فوت کرده است.

 قوجق ادامه داد: نویسنده وقتی می‌شنود که آنا مادربزرگ یحیی همکلاسی‌اش در سال ۱۳۵۰ بوده و اکنون رزمنده‌ هم‌رزم‌اش است، کنجکاو می‌شود تا ماجرای آشنایی پیرزن مبارز دوره رضاشاه و پیرمرد طرفدار رضاشاه را بداند و….

این نویسنده ادامه داد: در مجموع تلاش کردم خودم را به نسل نوجوان امروز نزدیک‌تر کنم؛ امروز نوجوانان متفاوت فکر می‌کنند، دلیل و منطق‌های محکم می‌خواهند و قبول نمی‌کنند یک شخصیت سیاهِ سیاه و یا سفیدِ سفید باشد.

برگزیده جشنواره قلم زرین اضافه کرد: لذا برای پیشبرد خط داستانی از دو پیرمرد و پیرزن استفاده کردم و به جنبه‌های مثبت و منفی پهلوی پرداختم. در واقع تاریخ را از یک منظر نگاه نکردم و جنبه‌های مثبت و منفی را طوری نوشتم که باورپذیر باشد و مخاطب گریزپا را پای روایت نگه دارد.

گفتنی است رمان «تاریخ با طعم ذغال اخته» که به پیشنهاد حوزه هنری کودک و نوجوان نوشته شده، در بخش داستان کوتاه نوجوان هجدهمین جشنواره قلم زرین به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز