امروز : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Alipour 8O 300x209 - برجام بدون آمریکا شیر بی یال و دم استاقتصادی-ترکمن نیوز- اخیراً شاهد بودیم که مقامات دولتی از یک مدافع سرسخت برجام به یک منتقد مبدل شده اند که از این بابت خوشحالم و عرض میکنم که به جمع منتقدین برجام خوش آمدید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، به نقل از تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در حاشیه دیدار نوروزی خود با جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی عضو مرکز جامع صادراتی ایران با قدردانی از بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 97 از جانب ایشان بعنوان سال “حمایت از کالای ایرانی” گفت: آرزوی همه دلسوزان و ایرانیان آزاده رشد و شکوفایی اقتصاد و موفقیت و سربلندی ایران و ایرانی می‌باشد که این مهم میسر نمی‌شود مگر با همکاری، همدلی و هم‌زبانی ملت، دولت، سایر قوا و تمامی دستگاه‌های اجرائی کشور که الحق و الانصاف مقام معظم رهبری نیز موضوع مهمی را برجسته نموده و با نام‌گذاری سال جدید بعنوان سال “حمایت از کالای ایرانی” خواهان همکاری تنگاتنگ دولت و ملت جهت رشد اقتصاد و رفع مشکلات تولید و تجارت شده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در نگاه اجمالی‌شان به مسائل و موضوعات روز علی الخصوص به وضعیت سالهای اخیر بویژه سالجاری، همکاری وسیع و گسترده دولت و ملت و سایر قوا را ضروری برشمرده و تأکید نموده‌اند که جهت تحقق شعار سال 97 یعنی « حمایت از کالای ایرانی»، هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت محترم، باید به یکدیگر اعتماد داشته و صمیمانه با هم همکاری کنند اما اگر یکی از این دو کفه نسبت به دیگری کوتاهی کند آنوقت هیچ اتفاق مثبتی در کشور و اقتصاد رخ نخواهد داد.

علیپور اظهار داشت: جدای از همکاری مردم که باید از کالاهای تولید داخل حمایت و تا آنجا که میتوانند محصولات باکیفیت و استاندارد ایرانی را خریده و استفاده نمایند تا شعار سال محقق شود، نقش فروش کالاهای تولید ایران به مردم سایر کشورهای جهان نیز ضروری میباشد که چه بسا مهمتر از فروش داخلی نیز باشد یعنی اهمیت صادرات غیر نفتی بسیار بالاتر از فروش کالا در داخل میباشد. پس تا آنجا که انرژی در بدن داریم باید در پی صادرات غیر نفتی باشیم که اگر این امر محقق شود نه تنها کالاهای تولید داخل در حجم بسیار بالایی به فروش خواهد رفت و پرچم جمهوری اسلامی ایران از نظر اقتصادی و به طبع آن از بابت سیاسی در کشورهای مختلف جهان برافراشته خواهد شد بلکه چرخ تولید، کشاورزی، تجارت و خدمات نیز بخوبی خواهد چرخید و روز به روز سطح اشتغال رشد خواهد یافت و نهایتاً درآمدهای ارزی ایران هم افزایش چشمگیری خواهد داشت که چه بسا همین امر، مشکلات بازار ارز نیز مرتفع نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: نقش فعالان اقتصادی و اصولی عمل کردن آنان در نحوه بازاریابی و شناخت بازارهای هدف تأثیر بسزایی در رشد صادرات کشور دارد اما در این میان نقش دولت و دستگاههای ذیربط و همچنین نبود تنش سیاسی و بین المللی نیز در موفقیت و افزایش صادرات غیر نفتی بسیار مهم و حیاتی میباشد که در این راستا باید صراحتاً عرض کنم که قدمهای دولت در حمایت از صادرات غیر نفتی راضی کننده و قابل دفاع نبوده و نقد بسیار زیادی به عملکرد دولت در این زمینه دارم که امروز بنا ندارم راجع به آن سخن بگویم و در آیندۀ نزدیک بطور مفصل به آن خواهم پرداخت اما تحقق برجام میتواند تنش های بین المللی را از سر راه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایران بردارد و مسیر فعالیت آنان در عرصۀ تجارت جهانی را هموار نماید اما آنچه از ظواهر امر پیداست، سرانجامِ برجام روشن و خوشبین کننده نیست و با کارشکنی های ترامپ آیندۀ برجام تیره و تار میباشد که اگر چنین باشد، عرصه فعالیت برای صادرکنندگان ایرانی در جهان سخت تر خواهد شد از همین رو امروز قصد دارم تا بطور اجمال به موضوع برجام و آیندۀ آن بپردازم تا شاید مفید به فایده باشد.

این صاحب نظر اقتصادی گفت: از زمانیکه مذاکرات هسته‌ای در حال انجام بود و رفته رفته بحث لغو تحریمها مطرح شد و بمرور زمان به اجرای برجام نزدیک شدیم، دوستان دولتمرد ما از آقای روحانی گرفته تا آقای معاون اول و رئیس دفتر وقت رئیس جمهور، جناب آقای ظریف و معاونین ایشان و درکل جمع دیگری از وزراء و اعضاء هیأت دولت، همه و همه بر یک نکته تأکید و پافشاری داشتند و آنهم اینکه پس از پایان مذاکرات و آغاز برجام همه مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی ایران همگی مرتفع خواهند شد و اجرای برجام، ایران را بهشت و مدینه فاضله خواهد کرد!! دوستان دولتمرد ما علی الخصوص شخص آقای روحانی تا آنجا پیش رفتند که حتی مشکل محیط زیست و رفع آلودگی هوا، بارندگی، ازدیاد منابع آبی و مشکل کمبود آب، معیشت مردم، معضل بیکاری جوانان، ورود سرمایه خارجی، رفع مشکل صنایع و رونق تولید، احیاء بانکها و… دهها مورد دیگر را به برجام گره زدند و فرمودند که تمام مشکلات، معضلات، نابسامانی ها، نارسایی ها و کمبودهای کشور با آغاز برجام از بین خواهند رفت و ایران گلستان خواهد شد!!!

وی تأکید کرد: هرچند که ما به کررات گلو پاره کردیم و ملتمسانه گفتیم که شما را بخدا قسم، همۀ مشکلات کشور را به برجام گره نزنید، زیرا برجام خود به خود هیچ گُلی را بر سرِ ما نخواهد زد و اِینقدر نگویید که ایران بهشت و مدینه فاضله خواهد شد و برجام یک شبه همه مشکلات را حل خواهد کرد. زیرا این حرفها و تعریف و تمجیدهای شما، فقط فقط سطح توقع مردم را بالا خواهد برد ولاغیر و چنانچه گوش شیطان کَر، اگر روزی وعده‌های داده شده درخصوص معجزات برجام محقق نشود، قطعاً مردم نا امید و نسبت به دولت بی‌اعتماد خواهند شد و دولت دیگر اِعتباری نخواهد داشت.

علیپور اظهار داشت: بالاخره مذاکرات تمام شد و برجام نیز آغاز شد و همۀ مردم ایران حتی جهانیان منتظر روز اِجرای برجام بودند. همه ایرانیان میخواستند آنطور که وعده داده شده بود برجام به موقع اجرا و همزمان غالب تحریمهای مهم، تأثیرگذار و فلج کننده لغو شوند. در همین راستا، بیش از دو سال از اجرای برجام شروع شده و روزها و ماهها و سالها از آن تاریخ گذشته اما خبری از تحقق وعده ها و اجرای قول و قرارهای برجامی نشده است و نه تنها ایران بهشت و مدینه فاضله نشده بلکه مشکلات محیط زیست وآلودگی هوا، ازدیاد منابع آبی و مشکل کمبود آب، معیشت مردم، معضل بیکاری جوانان، ورود سرمایه های خارجی، رفع مشکل صنایع و رونق تولید، احیاء بانکها نیز حل نشده و جالب اینکه مشکلات دیگری نیز بر مشکلات پیش از برجام هم اضافه گردیده است ولیکن هنوز نشسته ایم تا شاید معجزه ای رخ داده و فرجی حاصل شود تا برجام خود به خود باز هم مشکلات کشور را حل و فصل نماید!!

سبزعلیپور تأکید کرد: اما پس از گذشت دو سال و نیم، متأسفانه تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در کشور و اقتصادمان نیافتاده و برعکس اخیراً بوی خروج آمریکا از این تفاهمنامۀ بین المللی و نهایتاً از هم پاشیده شدن برجام هم به مشام میرسد، همین آینده تیره و تار برجام بالاخره موجب شده تا خوشبختانه امروز جناب آقای روحانی و دولتمردان ایشان به همان نتیجه دو سال قبل ما رسیده اند که برجام هیچ مشکلی را خود به خود حل نخواهد کرد. طی روزهای گذشته شاهد بودیم که آقای روحانی از یک مدافع سرسخت برجام به یک منتقد مبدل شده بطوریکه نه تنها دیگر کلامی از رفع مشکلات بواسطه وجود برجام به زبان نمی آورند بلکه با سرعت زیادی از منتقدین هم عبور کرده و اظهار داشتند که تا به امروز امضاء کنندگان برجام حتی به تعهدات خود نیز عمل نکرده اند!! یعنی پس از گذشت چند سال بنوعی ایشان سخنان ما را بر زبان جاری میکنند که از این بابت خوشحالم و به آقای روحانی عرض میکنم که به جمع منتقدین برجام خوش آمده اید!!

ضمناً آقایان دولتمرد با کمی تعمق، به عینه دیده و متوجه شده اند که دولت آمریکا، اصلی و ابدا اجازۀ رفع تحریمها و برداشته شدن فشارهای بین المللی اِعمال شده برعلیه ایران را نداده و نخواهد داد!! و همین عملکرد و مانع تراشی آمریکا بر سر راه اجرای برجام موجب گشته که پیاده سازی برجام با مشکل روبرو شود، فلذا تا زمانیکه مشکلات پیش روی برجام رفع نشود، برجام اجرایی نخواهد شد، پس دقیقاً به اِثبات رسیده که برجام خودش دچار مشکل شده است!!

این اقتصاددان بیان نمود: با توجه به تمام امیدهایی که بین دولتهای غربی و دولت تدبیر و امید جهت اجرای به موقع و کاملِ برجام بوجود آمده، چنانچه به هر دلیلی بر سر اجرای برجام مانعی پیش آید و اجرای آن‌ به تعویق بیافتد و یا با خروج آمریکا از این تفاهمنامه بین المللی، برجام از هم بپاشد جوّ بی اعتمادی بین ایران و غرب بویژه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی بوجود میآید و دیوار بلندی بر سر راه مبادلات و همکاریهای اقتصادی ایران و کشورهای غربی ایجاد میشود که این شکاف و جدایی بسادگی قابل ترمیم و جبران نخواهد بود. ترامپ، خروج از برجام را به پُتکی مبدل کرده و دائماً آنرا بر سر دولت ایران میکوبد تا بیش از پیش از ایران امتیاز بگیرد و اگر از گرفتن امتیازات جدید مأیوس شود، قطعاً از برجام خارج خواهد شد و خروج آمریکا موجب خواهد شد تا برخی دیگر از کشورها همچون انگلیس هم به تبعیت از آمریکا از برجام خارج شوند و همین خروج ها موجب نابودی برجام خواهد شد فلذا صراحتاً عرض میکنم که “برجام بدون آمریکا به شیر بی یال و دم مبدل خواهد شد” یعنی اینکه یا همۀ هفت کشور امضاء کنندۀ تفاهمنامه حتماً باید همگی با هم همکاری کنند تا برجام به فرجام خوش برسد در غیر اینصورت باید برجام را به زباله دان تاریخ سپرد!!

وی در ادامه افزود: انتظار جهت اجرای توافقنامه هسته‌ای در شرایطی است که فضای اقتصادی و سیاسی ایران علیرغم فشارهای وارده، سالهاست که در تب و تاب چنین روزی به سر میبرد. این واقعیت در حالیست که هم حامیان برجام و هم منتقدان و مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای منتظر اجرای برجام هستند، بطوریکه موافقان برجام میخواهند نتیجۀ خوش بینی و انتظار بلندمدت خود را ببینند زیرا اعتقاد دارند که نسخه غالب دردهای سیاسی و اقتصادی ایران به اجرای برجام گره خورده است اما مخالفان و منتقدان مذاکرات هسته‌ای نیز منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا با عدم رفع مشکلات اقتصادی کشور آنهم علیرغم اجرا شدن برجام، حقانیت خود و خوش باوری دولت تدبیر و امید را به اثبات برسانند.

هرچند اجرای برجام و لغو تحریمها به تنهایی مشکلات و معضلات اساسی اقتصاد ایران را حل و فصل نخواهد کرد و اقتصاد ایران برای توسعه، به « اصلاحات ساختاری»، برنامه درست و مدیریت صحیح نیاز دارد اما اجرای دقیق و کامل برجام، بعضاً آثاری مثبت و مزیت هایی برای اقتصاد کشورمان به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان تأکید کرد: دوری اقتصاد ایران از غرب و ایجاد مجدد مانع بر سر راه همکاری شرکتهای ایرانی با شرکتها و سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی، اقتصاد ایران را بطور کامل راکد و نابود نخواهد کرد بلکه مسیر فعالیت و حرکت آن را جهت بقاء و توسعه تغییر خواهد داد. بطوریکه مسیر مبادلات و همکاریهای برون مرزی فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع ایرانی از سمت غرب به سمت شرق (چین، روسیه و هند) تغییر جهت خواهد داد و اقتصاد ایران را به سمت کشورهای چین و روسیه و هند و آمریکای جنوبی و بعضاً آسیای میانه و جنوب شرقی هدایت خواهد کرد. همچنانکه طی 15 سال گذشته کشورهای روسیه، چین و هند بیشترین همکاریهای اقتصادی را با ایران داشته و جدای از اینکه خلاء حضور کشورهای غربی در کشورمان را پُر کرده بودند بلکه بازار بزرگ ایران را نیز برای صادرات محصولات تولیدی خویش در تسخیر خود داشتند که با ایجاد مانع بر سر راه برجام، تداوم و حجم همکاریهای اقتصادی ایران با چین و روسیه و هند و… نسبت به گذشته، دوچندان خواهد شد و دود این خرابکاریهای آمریکا بر سر راه برجام بیش از پیش به چشم شرکتهای غربی خواهد رفت.

هر چند لازم به ذکر است که دولت چین از دولت روحانی کمی دلخور میباشد و اظهار میدارند که پس از اجرایی شدن برجام، آقای روحانی کشورهای حامی خود را بسرعت فراموش کرد و سریعاً بسمت کشورهای اروپایی رفت و بیش از صد هیأت اقتصادی اروپایی به ایران آمدند اما در طی این مدت حتی یک هیأت چینی برای ورود به بازار ایران سازماندهی نشد اما حال با بروز مانع بر سر برجام، دوباره به دوستان قدیمی خود همچون چین چشم دوخته ایم.!!

لذا باید با خوشبینی توأم با واقع بینی و چشمانی باز صبر را پیشه کنیم و دیدگان خود را به آینده بدوزیم تا عاقبت و سرنوشت اجرای برجام و تأثیر ملموس آن بر اقتصاد کشورمان را در عمل ببینیم.

البته اعتقاد اینجانب بر این است تا بیش از اینکه بخواهیم چشم به رفع مشکلات برجام جهت نجات اقتصاد ایران بدوزیم و یا اقتصادی متکی بر حمایت کشورهای شرقی بر پا نمائیم، عاقلانه تر این است که دست در دست هم دهیم و با اراده و اتکاء به داشته ها و توانمندهای خودمان، اقتصادی مدرن و مقاوم (در راستای سیاستهای تبین شدۀ اقتصاد مقاومتی) و با ارتباطات قوی جهانی را پی ریزی نمائیم تا بود و نبود برجام و مخالفتهای آمریکا، دیگر تأثیری بر اقتصاد و پیکرۀ ایران قدرتمند نداشته باشد ولیکن همه اینها بشرطی محقق میگردد که ابتدا دولتمردان و مقامات کشوری ایران و سپس مردم و فعالان اقتصادی کشورمان با اعتماد به نفسی قوی، خود را باور داشته و با اقتصادی قوی و از موضع قدرت با جهان غرب وارد مذاکره و معامله شده و از همین زاویه با جهان غرب و حتی شرق تعامل منطقی و بقول معروف برد برد داشته باشند.

https://t.me/ITNAnews

لینک عضویت کانال تلگرام

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز