امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    103083

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:04 | ۰۹ آبان ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

آق آتابای میراث فرهنگی ترکمن نیوز 1 300x202 - بدنبال احیای صنایع دستی بومی منسوخ شده هستیم+فیلم مصاحبهترکمن نیوز: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس بر احیای رشته‌های صنایع دستی بومی و منسوخ شده که صرفه اقتصادی دارد تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ مریم آق آتابای در گفت و گوی اختصاصی با ترکمن نیوز اظهارداشت: گنبدکاووس قطب صنایع استان گلستان است و به عنوان مسئول و دستگاه های متولی در صدد ترویج و حمایت از هنرمندان هستیم.

وی ادامه داد: در همین راستا با ایجاد خانه های صنایع دستی، رشته های صنایع دستی بومی منسوخ شده را در شهرستان های شرق استان احیا کنیم که خوشبختانه گنبدکاووس ظرفیت بسیار بالایی را در اکثر رشته ها دارد و استقبال خوبی نیز از آن شده است.

آق آتابای افزود: یکی از اهداف معاونت صنایع دستی استان گلستان پیگیری ایجاد اصالت و حفظ روش های دوخت، بافت و ساخت رشته های صنایع دستی است که 3هزار و هشتصد هنرمند فعال در زمینه های سوزن دوزی ترکمن، پارچه بافی، ابریشم بافی و رشته های در مسیر نساجی قرار دارند شامل پوشاک ترکمن در منطقه برای آن ها کارگاه های تخصصی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در گنبدکاووس از سال 1396 شکل گرفته است و اولین مرکز تخصصی صنایع دستی و رودوزی سنتی ایجاد و استقبال خوبی از آن شد و تعداد 80 نفر از زنان و بانوان منطقه در این کارگاه مشغول به کارگاه هستند و در سال 1398 نیز کارگاه های تخصصی در رشته های بومی دیگری نیز در این شهرستان ایجاد شد.

مریم آق آتابای ادامه داد: امروز نیز خانه صنایع دستی پوشاک سنتی برای تولید پارچه های سنتی نظیر ابریشم بافی ایجاد شد که منطقه ما به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم و ظرفیت بالایی نیز در نوغان داری دارد، می توانیم از این پتانسیل ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی در پایان در خصوص شرایط ایجاد خانه صنایع دستی و مرکز تخصصی پوشاک سنتی تاکید کرد: ایجاد این مراکز مستلزم این است که هنرمند یا تولید کننده مجوزهای لازم را از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اخذ کند و همچنین آموزش و مجوز لازم را نیز فنی و حرفه ای دریافت کرده و پس از آن می تواند از تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار جهت خرید تجهیزات مورد نیاز استفاده کند.

گزارش و مصاحبه از: یاشار نیازی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز