امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    100444

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:06 | ۰۴ شهریور ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ها 300x141 - ایجاد شورای حل اختلاف ویژه رسانه‌ها راهبرد حمایتی دادگستری گلستانترکمن نیوز:  راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه رسانه‌ها از جمله راهبردهای حمایتی اداره کل دادگستری استان گلستان از فعالان این عرصه است که چنین رویکردی را به اعتقاد کارشناسان امر باید قدر دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛از ایرنا، برآیندها نشان می دهد که رسانه‌های گروهی در ریشه‌یابی مسائل و مباحث جامعه و کمک به حل انواع آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارند و رفع اختلافات حقوقی و کاری این حوزه در شورای حل اختلاف که به گفته کارشناسان چنین راهبردی نیز به ترویج فرهنگ صلح و سازش در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه منجر می شود.

به طور قطع در همه بخش های جامعه به ویژه حوزه فرهنگی در فرآیند فعالیتهای کاری اختلافاتی بوجود می آید که امری طبیعی است اما به جای ارجاع این پروندها به دادگاه های صالحه، در شورای حل اختلاف ویژه رسانه و ساماندهی آن از جمله مباحثی مهمی است که مشکلات فراروی این حوزه را کاهش می دهد و این رویه در حوزه فرهنگ و هنر موجب حفظ شان و جایگاه هنرمندان و نویسندگان و اهالی رسانه خواهد شد.

در استان گلستان ۸۵ نشریه مکتوب، ۵۷ پایگاه برخط الکترونیک و ۱۳ پایگاه غیر برخط الکترونیک (هفته نامه، دو هفته نامه و ماهنامه) دارای مجوز فعالیت دارد.

رییس‌ کل دادگستری گلستان روز گذشته در همین ارتباط از ایجاد و راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه رسانه‌ها این استان در آینده نزدیک خبر داد.

حیدر آسیابی این راهبرد در جمع اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان مطرح و اضافه کرد: پرونده های مربوط به تخلفات و جرایم مرتبط با حوزه رسانه پیش از رسیدگی در دادسرا و دادگاه به شعبه ویژه شورای حل اختلاف مطبوعات ارجاع می شود تا در صورت امکان اختلاف طرفین با سازش حل و فصل شود.
وی با بیان این که رسانه‌هایی که از قانون تبعیت می‌کنند از حمایت قانونی برخوردار هستند، به موضوع نقد و انتقاد در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: نقد و انتقاد کردن جزو وظایف و ماهیت کار رسانه‌هاست و کسی نمی‌تواند در نقد کردن، متعرض فعالان رسانه‌ای شود اما این را هم باید در نظر داشت که نقد چارچوب مشخص دارد.
رییس کل دادگستری گلستان افزود: نقد به معنای اتهام زنی، التهاب آفرینی، انتشار مطالب توهین آمیز و مسائلی که جنبه تهمت و افترا داشته باشد، نیست و رسانه ها گاهی اوقات در قالب نقد اقداماتی انجام می‌دهند که مصداق نقد ندارد.
وی تاکید کرد: انتقادهایی که رسانه‌ها در چارچوب مشخص و قانونی مطرح کنند حتما مورد حمایت قرار می‌گیرند.
آسیابی گفت: قانون مطبوعات رسالت رسانه‌ها را مشخص کرد که روشن شدن افکارعمومی، بالابردن سطح اطلاعات و معلومات مردم، کمک به پیشبرد اهداف، جلوگیری و پرهیز از اختلاف افکنی، مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری از جمله این رسالت هاست که همه باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.
وی ادامه با بیان این که بخشی از پرونده‌هایی که علیه رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای ایجاد می‌شود به علت آشنا نبودن رسانه‌ها با مسائل حقوقی و قانونی است، افزود: کسی که در این حوزه کار می‌کند باید مسلط به این قوانین باشند.

وی آموزش حقوقی به خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه را یک امر لازم دانست و گفت: دادگستری استان آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی را در این زمینه دارد.

وی درباره انتقاداتی که به ترکیب اعضای هیات منصفه مطبوعات در استان مطرح شد، افزود: در هیات منصفه مطبوعات حتما باید نماینده روزنامه نگاران و رسانه‌های فعال حضور داشته باشند و در مهرماه امسال که اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات در استان انتخاب می‌شوند، حتما این موارد را در نظر خواهیم گرفت.
رییس کل دادگستری گلستان همچنین یکی از برنامه های اصلی در دوران مدیریت خود را مبارزه با فساد اعلام کرد و گفت: رسانه ها و مردم هم اگر گزارش هایی در زمینه فساد در دستگاه ها دارند به دادگستری و دستگاه های نظارتی اعلام کنند تا بررسی و با متخلفان برخورد شود .
پیشتر حسن دیلم مسوول واحد نشریات و رسانه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان ۸۵ نشریه مکتوب، ۵۷ پایگاه برخط الکترونیک و ۱۳ پایگاه غیر برخط الکترونیک (هفته نامه، دو هفته نامه و ماهنامه) دارای مجوز فعالیت دارد .
دراین استان‌ شمالی، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب زندگی می کنند .

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز