امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

اخبار ترکمنستان-ایتنانیوز-  با حضور رئیس جمهور ترکمنستان تالار آلاچیق نوروز با ظرفیت بیش از ۳ هزار نفر در حومه «عشق‌آباد» در دامنه کوه «کوپتداغدر» افتتاح شد.

alachigh1 300x209 - افتتاح تالار آلاچیق نوروز در ترکمنستان  + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، تالار منحصر به فرد «آلاچیق سفید ییلاقی نوروز» به عبارت دیگر «تالار نوروز» با معماری آلاچیق ترکمنی با ظرفیت بیش از 3 هزار نفر با حضور رئیس جمهور ترکمنستان، سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم «عشق‌آباد» طی مراسم باشکوهی رسماً افتتاح شد.

«قربانقلی بردی‌محمداف» در این مراسم اظهار داشت: عید نوروز یکی از قدیمترین عیدهای مردمی ترکمنستان و منطقه می‌باشد و ما قصد داریم این جشن را سال به سال با شکوه‌تر برگزار کنیم که احداث مجتمع مذکور نیز گواه آن می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه نوروز در فهرست میراث ناملموس جهانی در یونسکو ثبت شده، افزود: عید نوروز از سوی مجامع جهانی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل نیز به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده‌ و این موضوع شکوه این عید مردمی و تاریخی که نزدیکی طبیعت و انسان را بیشتر می‌کند، افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور ترکمنستان افزود: 9 اکتبر در این محل اجلاس مصلحت ریش سفیدان کشور برگزار خواهد شد و در نوروز امسال نیز جشن‌های مفصلی را برگزار خواهیم کرد.

تالار نورزوگاه در ناحیه «آق بوغدای» استان «آخال» ترکمنستان در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرقی عشق‌آباد در کنار جاده «مرو» احداث شده است.

طرح مجموع تالار نوروز به شکل آلاچیق ترکمنی بوده که «آق اوی» به معنی خانه سفید نامیده می‌شود و در داخل و محوطه آن برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا شود.

تالار جدید نوروز ترکمنستان با تجهیزات پیشرفته صوتی،تصویری، نور، سالن غذاخوری، فضای سرسبز و پارک احداث شده‌ است.

ترکمنستان همه ساله روزهای 21 الی 22 ماه مارس را به عنوان عید نوروز جشن می‌گیرد و این 2 روز در این کشور تعطیل رسمی است.

 

گردآوری:گروه خبر ایتنانیوز

https://telegram.me/ITNANews
منبع:فارس

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز