امروز : شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۰

|

نرخ ارز :

۲۸۲,۱۰۰

ریال

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    103763

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:51 | ۲۳ آبان ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

.jpg - اسلامیت در گرو جمهوریتترکمن نیوز:  بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) سیاستمداری تواما آرمانگرا و واقع بین بود که می توانست از افتادن به ورطه روزمرگی عملگرایانه در مسیر فعالیت سیاسی اش، چه در مقام رهبر انقلاب، چه در جایگاه بنیانگذار یک نظام سیاسی و چه به عنوان یک دولتمرد طراز اول بپرهیزد.

امام در حقیقت یک احیاگر و مصلح دینی بود که توانست تئوری های خود را در مسیر عمل اجتماعی عرضه کند و بیازماید.همچنان که مدل پیشنهادی برای تلفیق دین و سیاست را در قالب نظام جمهوری اسلامی پیاده کرد و نظر یه مصلحت و کاربردش را در فقه شیعی در فرآیند قانون گذاری به کار گرفت.

بدون شک ایشان نسبت به مفهوم تاریخی امت اسلام هم یک حس واقع بینانه داشت. امام حرکت سیاسی خود را بر اساس دولت_ ملت قرار داد.

از نظر ایشان مفهوم دولت ملت مشروعیت و رسمیت دارد و بنابر این مبدا عزیمت امام در حرکت سیاسی اش جامعه ایرانی بود و از سوی دیگر از نظر ایشان حق مردم هر جامعه در تعیین سرنوشت خویش یک مبنای استوار و بنیادی در سیاست و کشورداری امروز است که همه مسئولان فعلی باید به آن توجه داشته باشند.

این حق سیاسی مبتنی بر انسان شناسی اسلامی و عرفان وی بود که در مرحله طراحی نظام جمهوری اسلامی در ماه های پایان سال ۵۷ شالوده و اندیشه سیاسی خود را بر حق هر ملت بر حاکمیت سیاسی خویش قرار داده و از دولت به دولت _ ملت فراتر رفتند.

منطق امام در نفی سلطنت جز بر این پایه استوار نبود که هر نسلی حق تعیین سرنوشت خود را دارد و هر حاکم و رهبری در برابر کسانی که او را به این مقام رسانده مسئول است.

این که امام گفت که به پشتوانه ملت دولت تعیین می کند نشان می دهد که امام مشروعیت سیاسی نظام را به رای و نظر مردم می داند و قید مردم به این معنی است که هر مسلمان و غیر مسلمان در این نظام حق تعیین سرنوشت خود را دارد.

بنابر این می توان مدعی شد که در فقه سیاسی امام هم قالب حقوقی سیاسی دولت ملت مشروعیت دارد و هم دموکراسی نقطه آغاز سیاست و کشورداری است. مردم در سال ۵۸ به نظام جمهوری اسلامی رای دادند و قطعا این انتخاب معطوف به شرایط ذهنی و فرهنگی جامعه ایرانی است.

پس میتوان وجه اسلامیت نظام سیاسی کنونی ایران را که به صورت قید (اسلامی) جمهوریت را توصیف می کند متاخر بر جمهوریت و برآمده از آن دانست. یعنی رای مردم جمهوری را اسلامی کرده و یا به تعبیری ساده تر مشروعیت وجه اسلامیت نظام به اعتبار وجه جمهوریت آن است.

بنابر این میتوان نتیجه گرفت که هر گونه تعرض به جمهوریت نظام و نادیده گرفتن رای مردم و به خطر افکندن آن در حقیقت، اقدام برای برانداختن بنیاد و رکن اسلامیت نیز هست و این ملازمه هم صورت حقیقی و واقعی دارد و هم صورت حقوقی و همه سیاست مداران و مدیران جامعه باید این حقیقت را درک کنند که میزان رای ملت است.

روح الله کلانتری، مسئول سازمان معلمان گلستان/هفته نامه آفتاب گلستان

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز