امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    93492

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    18:42 | ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

اساسی 300x230 - آیا اصل۱۲ به طور کامل اجرا شده است؟ترکمن نیوز:  در هر کشوری برای ساماندهی امور و تثبیت امور و منضبط نمودن وظایف و جلوگیری از هرج ومرج و آشفتگی قوانین وقراردادهایی در بین افراد جامعه مورد توافق و قبول قرار می گیرد تا از تعدی وتجاوز نسبت به حقوق یکدیگر جلوگیری وحقوق هرکس مشخص ومعین شود .

قانون اساسی میثاق وفاداری به آرمان های ملی و خون شهیدان و رشته تحکیم همبستگی ملی و ساکنان یک کشور است اما به شرطی که قانونگذاران از آگاهی و عدالت وانصاف کافی برخوردار باشند زیرا هرچیزی که فراورده مغز و فکر بشری باشد بدون شک کامل نیست و در معرض تغییر و تبدیل قرار دارد .جز قرآن که به عنوان کاملترین قانون تأمین کننده خواسته ها و مطالبات انسان هاست . هرچند به سبب فراهم نشدن شرایط و زمینه های لازم گاهی آیات قرآن اجرا نمی شوند مانند عدم قطع دست دزد در زمان حضرت عمر .

بدون شک قانون اساسی ایران قانون کامل و بدون نقصی نیست که قابل تغییر نباشد. همین بازنگری قانون اساسی نشان داد که تغییرات بعدی به هیچ وجه محال و ناممکن نیست وحتی آیه الله خمینی گفته بود : گذشتگان ما با چه حقی می توانند برای آیندگان قانون وضع کنند؟

صرف نظر از وضع قانون آنچه مهم است اجرا و عملیاتی نمودن قانون است .متاسفانه برخی از اصول قانون اساسی پس از سال ها هنوز اجرا نشده اند و متروک و مهجوراند و صاحبان انقلاب و ولی نعمتان نتوانسته اند از درخت آن ها بهره مند شوند.

یکی از اصول مورد مناقشه اصل دوازدهم قانون اساسی است که هر چند در ظاهر و در تئوری ناظر بر ادای حقوق شهروندان است اما در عمل الی الابد مهر تفرقه و محدودیت و تقلید اجباری و عدم تفکر وتحقیق را بر اذهان هموطنان ایرانی زده و آنان را برای همیشه از انجام هر گونه تفکر واندیشه ای در باره آموزه های دینی و یا تصمیم در باره پذیرش احکام دیگر مذاهب محروم نموده است در حالی که قانون اساسی نباید به جزئیات بپردازد وحلقه ای و قیدی بر دست و پای افراد باشد .

هرچند در این اصل احترام به مذاهب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیروان این مذاهب در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج,طلاق,ارث و وصیت ) ودعاوی مربوط به آن دردادگاه ها رسمیت دارند و در هرمنطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند , مقررات محلی درحدود اختیارات شوراها برطبق آن مذاهب خواهد بود.

حال چند سؤال مطرح می شود :

آیا تاکنون احترام لازم نسبت به این مذاهب بویژه در کوردستان مراعات شده است؟ احترام زمانی است که هیچ فردی وارد حریم خصوصی دیگری نشود و در حوزه او تعدی و تجاوز نکند .

آیا علمای اهل سنت در استان مستقلند؟ آیا انتخاب ائمه جمعه و جماعات از سوی علمای کوردستان است؟

آیا شوراهای شهر و روستا توانسته اند مقررات مذهبی را در اداره شهر اعمال نمایند؟ متاسفانه نه تنها در ساخت مساجد وحتی در نامگذاری اماکن و معابر نام بزرگان اسلام و صحابه را نمی بینیم بلکه نام روحانیان شهید کوردستان را که در اوج مظلومیت شهید شدند مشاهده نمی کنیم.

آیا صدا و سیمای کوردستان حاضر است در روز شهادت عمربن خطاب ویژه برنامه ای داشته باشد؟

به نظر می رسد یک گروه یا کمیته ی تخصصی اعم از علما و حقوقدانان تشکیل شود تا در باره اجرای این اصل که جزء مطالبات مردم استان است تشکیل شود وبه صورت دقیق وشفاف اجرا شود وهم به علما مکانت ومنزلت لازم برگردانده شود و هم به شوراها توجه خاص مبذول گردد. تا حقوق شهروندی واساسی آنگونه که لازم است به مورد اجرا گذاشته شود.

اجرای قانون اساسی نه تنها خواسته ی ملی ,بلکه وظیفه مجریان ومسئولان است که به عنوان یک تکلیف وتعهد نسبت به اجرای آن تلاش نمایند .امید است هم اصول فعلی اجرا شوند وهم نسبت به اصلاح قانون اساسی وبه روز نمودن آن که مورد رضایت نسل جدید وهمه شهروندان ایرانی باشد اقدامات لازم انجام گیرد.

نوشته: دکتر جلال جلالی زاده/کانال نویسنده

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز