امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

 نقد و بررسی عملکرد نماینده مردم گنبد کاووس و بخش داشلی برون در مجلس یازدهم شورای اسلامی (یادداشت 2)

 آقای نماینده، با رسانه‌های انحصار طلب چگونه تعامل می‌کنید؟

شادمهر نماینده گنبدکاووس 1 300x244 -  آقای نماینده، با رسانه‌های انحصار طلب چگونه تعامل می‌کنید؟یادداشت- ترکمن نیوز: درعصر ارتباطات، تا حدود زیادی برهمگان آشکار شده که رسانه های نوشتاری و شنیداری و نسل ارتقا یافته رسانه های سنتی، شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام و توییتر، افکار و فرهنگ عمومی را ایجاد و هدایت می کنند.

با پذیرش این گزاره که افکار عمومی یعنی آنچه رسانه ها تولید و تکثیر می کنند، قدرت رسانه بیش از پیش آشکار می شود و اهمیت رسانه های کارآمد و دغدغه مند در رشد و توسعه همه جانبه ملموس تر می شود و این گونه رسانه ها نزد مردم محبوب تر می شوند و به همین نسبت، افکار عمومی و شهروندان از رسانه های پوچ ، خالی از محتوا و بدون آرمان فاصله می گیرند.

با مقدمه اشاره در سطوح بالا، به گزاره دیگری اشاره می کنم:
افکار آقای شادمهر، نوع مطالبات وی در مجلس، نحوه تعامل نماینده گنبد با مقامات و رجال سیاسی و نوع نظرات و سخنرانی های وی در مجلس شورای اسلامی و در محافل دیگر، از یک سو بر آینده رسانه های هدفدار و دغدغه مند است و از جهتی متاثر از رسانه های بی محتوا است.

از نگاهی دیگر و در سطح کلان می توان رسانه ها را به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول رسانه های آرمان گرا که در مسیر “رشد و توسعه همه جانبه “حرکت می کنند و گروه دوم رسانه های بی محتوا و فاقد هدف که در” مسیر باد” حرکت می کنند و در هر مقطعی به سمتی حرکت می کنند که منافع شخصی آنها را تامین کند، نه منافع عمومی؛ اینجاست که سوال چالش بر انگیزی مطرح می شود: آقای شادمهر چگونه و با چه نگاهی می خواهد با دو گونه رسانه کاملا متضاد و مخالف هم ، برخورد کند؟ و چگونه در دام رسانه های منفعت طلب و زیاده خواه قرار نگیرد؟ چگونه مغلوب هیاهوی رسانه های خودمحور نشود؟

به تعبیر دیگر رسانه های گنبد کاووس، دو نوع خواسته از آقای شادمهر دارند و آقای نماینده بطورهمزمان با دو نوع مطالبه گری مواجه است.

از یک سو با افراد و رسانه هایی مواجه است که از وی خواسته های شخصی دارند و تلاش می کنند ذهن آقای شادمهر مشغول مسائل
بی اهمیت شود و با استفاده از بهانه های مختلف “حاشیه سازی “می کنند و هم چنین با ایجاد فضای گنگ و مبهم و “کنار زدن” رسانه هایی که منفعت عمومی را دنبال می کنند، خواسته های شخصی خود را به نماینده “تحمیل” نمایند.

از سوی دیگر با افراد و رسانه هایی مواجه است که مطالبات شخصی از وی ندارند و دغدغه آنها مطرح کردن مطالبات عمومی شهروندان گنبد کاووس است.

نکته ظریفی در این میان وجود دارد که بایستی در کانون توجه قرار گیرد و همه شهروندان گنبدی، رسانه ها و آقای شادمهر به این نکته توجه ویژه نمایند.

شوق و انگیزه رسانه های دغدغه مند نسبت به پی گیری مطالبات مردمی، به نوع برخورد آقای شادمهر با این گونه رسانه ها بستگی دارد و هم چنین و تا حدودی میزان جایگاه اجتماعی رسانه هایی که به دنبال برآورده ساختن مطالبات شخصی خود هستند، هم به نحوه برخورد آقای شادمهر با این رسانه ها وابسته است.

قبل از انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، طی چندین یادداشت انتخاباتی به مقوله انتخابات فراقومیتی اشاره کردم و اکنون با انتخاب آقای شادمهر و در راستای همان نگاه، بایستی به نماینده فراقومیتی که خود را متعلق به همه اقوام و طوایف بداند اشاره کرد؛ نماینده ای که همه را عزیز بداند و هیچ فرد و قومی را در منطقه ای که اقوام مختلف ساکن هستند برتر از قوم دیگر نپندارد.

فرایند انتخابات فراقومیتی با نگاه فراقومیتی نماینده به پایان نمی رسد و اهرم های دیگری لازم است تا پروسه انتخابات آزاد و فراقومیتی تکمیل گردد.

رسانه های مختلفی که هریک به قوم خاصی تعلق خاطر دارند، در سطح گنبد و منطقه مشغول فعالیت هستند و در واقع نگاه فراقومیتی رسانه های مختلف پازل” تفکر فراقومیتی “را تکمیل خواهد نمود.

اهمیت خاص این نکته تا حدی است که اگر رسانه های مختلف” حمایت “خود را از آقای شادمهر دریغ کنند و یا اینکه “نقد منصفانه و عالمانه” نماینده را رها کنند؛ ممکن است رسانه های انحصار طلب، همه وقت و انرژی آقای شادمهر را با توسل به روش های مختلف” معطوف به خواسته های شخصی” خود کنند.

اتفاقات آینده و “سطح روابط افراد با نماینده” زوایای مختلف این نکته را آشکار خواهد کرد.” اتفاقات آینده “را بایستی دنبال کرد، با دقت بیشتر.

✍️ شکور زیرک
عضو هیات تحریریه ترکمن نیوز
روزنامه نگار، کارشناس ارشد علوم سیاسی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز