امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

57476213 2 300x192 - آتش سوزی در محوطه قبرستان تاریخی خالدنبی/گزارش آخرین وضعیتتورکمن نیوز: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله در شرق استان گلستان گفت:  از بروز آتش سوزی در محوطه قبرستان تاریخی مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی(ع) این شهرستان و مراتع و تپه ماهورهای خارج از حریم مجموعه مذکور رخ داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ محمدصادق بشکوفه اظهار کرد: آتش سوزی روز دوشنبه از طریق علفزارهای خشک محوطه قبرستان تاریخی خالدنبی به مراتع خارج از حریم این مجموعه سرایت کرده و به دلیل خشک بودن علفزارها، دمای بالای هوا و وزش بادهای گرم کوهستانی، حریق سطح قابل توجهی از مراتع منطقه مذکور را فرا گرفته است.

وی اعلام کرد: این آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی مهار و خاموش شد.

بشکوفه تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های اولیه حدود ۱۲ هکتار از مراتع تپه ماهورها و منطقه کوهستانی خالدنبی (ع) طعمه حریق شده است.

وی تاکید کرد: اقدامات لازم برای شناسایی عاملین و پیگیری قانونی موضوع در حال انجام است.

سوزی گورستان باستانی 1 300x208 - آتش سوزی در محوطه قبرستان تاریخی خالدنبی/گزارش آخرین وضعیت

بر اساس گزارش ترکمن نیوز: پیامبری که با دو تن از یارانش«عالم بابا» و «چوپان عطا» در بلندای قله کوه‌های گوگجه داغ که در بین اهالی به‌عنوان قله گوج(گوژ) به معنی «قدرت» یاد می‌شود تدفین شده است.

گرچه تاریخ وفات حضرت خالد بن نبی(علیه‌السلام) رازآلود و پنهان باقی‌مانده اما برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پیامبر که آخرین مروج مسیحیت بوده به ایران که اکثریت زرتشتی بودند سفرکرده و در یک تعقیب و گریز به شهادت رسیده است و حتی از دیرباز برخی ریش‌سفیدهای این منطقه سنگواره‌های در مسیر این امامزاده را تعبیر بر انسان‌های سنگ شده می‌کنند که پژوهش‌های تاریخی آن را رد کردند.

اما بر طبق فرموده رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) «قبر حضرت خالد بن سنان در ناحیه جرجان بر روی قله کوهی که به آن خدا می‌گویند قرار دارد. و این موضوع ثابت می‌کند که پیامبری عرب در سرزمین جرجان و ترکمن‌صحرا در بلندترین قله ‌کوه‌های گوگجه داغ آرمیده‌ است.

زیارت مقبره این پیامبر مکرم تجربه‌ای از سفر متفاوت به دل طبیعت بکر را برای هر زائری به ارمغان می‌آورد چراکه اطراف این مقبره تا چشم کار می‌کند دشت‌های وسیع و کوه‌هایی مینیاتوری قرار دارد.

این مکان مقدس در دورترین و بلندترین نقطه منطقه جرجان (منطقه گنبد فعلی) در بالای قله کوهی قرار دارد که این کوه از طرف شرق به کوه‌های «باباشملک» و از جهت شمال، جنوب و غرب به «هزار دره» پیوسته است.

در وصف و معجزات خالد بن نبی(علیه‌السلام) آمده است که هر وقت می‌خواست باران ببارد، سر در گریبان فرومی‌کرد و تا زمانی که سربلند نمی‌کرد باران متوقف نمی‌شد.

برای رسیدن به گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی باید به شهرستان کلاله سفر کرد.

در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای «گچی سو» بر فراز قله کوه گوگجه داغ این مقبره واقع‌شده است.

این منطقه که نقطه پایانی صحرای ترکمن است با توجه به جاذبه‌های فراوان گردشگران زیادی را همه‌ساله به خود می‌بیند به‌گونه‌ای هزاران نفر در سال به این منطقه مسافرت می‌کنند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان یکی از نقاط امید در جذب گردشگر استان گلستان ظرفیت‌های بسیار زیاد قوم ترکمن است، ولی این منطقه را باید مروارید صحرای ترکمن دانست گرچه صنایع‌دستی زیورآلات ترکمن و فرش ترکمن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن پرداخته‌شده که به همین مناسبت، شهر گنبدکاووس به‌عنوان کاندیدای «شهر جهانی صنایع‌دستی» در دست بررسی است.

اما با توجه به اینکه خالد نبی(علیه السلام) یکی از ۲۱ پیامبری است که در ایران دفن شده و نسب خالد نبی(علیه السلام) به حضرت اسماعیل(علیه‌السلام) می‌رسد آن‌گونه که باید به شرایط اقامتگاهی و بسترهای گردشگری این منطقه پرداخته نشده است.

روستای «یلی‌بدراق» شهرستان کلاله یکی از نقاطی است که برای اسکان مسافران و گردشگران در این منطقه می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز