Horse Turkmens Newsاخبار اسب و اسبدوانی -تورکمن‌نیوز-  علی مبارکی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه ثبت نام این جشنواره تا 27 اردیبهشت ماه ادامه دارد اظهار کرد: جشنواره اسب اصیل ترکمن هر ساله به صورت ملی با حضور داوران خارجی در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  وی با بیان اینکه سال گذشته 117 اسب ترکمن در این جشنواره بودند گفت: همچنین از هشت استان اسب و بازدید کننده داشتیم که پیش بینی می شود امسال 12 استان در این جشنواره ملی شرکت و بازدید کنند.
مبارکی افزود: بهترین تولیدات دامی خوب در این استان است که جایگاهی برای نمایش این تولیدات نداریم که برگزاری جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن به خرید و فروش اسب و معرفی تولیدات به سایر کشورها کمک شایانی می کند.
رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی گفت: سلیقه بازار، تبادلات فکری بین تولید کنندگان این استان و استان های دیگر که این ارتباطات علمی، کلامی، شنیداری و دیداری است، همچنین علاقه مندی مردم از اسب برای استفاده از ورزش از دیگر اهداف جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن است.
مبارکی با بیان اینکه اسب داران خراسان شمالی با وجود تجربه فراوان از لحاظ آکادمیک ضعیف هستند افزود: در این جشنواره دو کلاس آموزشی، کلاس داوری و کلاس مقدماتی با حضور داوران خارجی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه از سال قبل اسب ترکمن به عنوان پرش مطرح شده که بسیار عالی است گفت: دبیرخانه و کارگروه اسب اصیل ترکمن در کشور فقط در خراسان شمالی با محوریت استانداری است.
استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.
بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری، می تواند حائز اهمیت باشد.
قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام، به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب اشتغال داشته اند و به خصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشته اند.
در استان خراسان شمالی سه هزار راس اسب وجود دارد که یک هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است./ایرنا

مطالب مرتبط:

قصور پزشکی در بیمارستان برزویه گنبدکاووس جان نوزاد یک روزه ر

اخبار جدید از لایحه بودجه/ احتمال دلار ۳۳۰۰ تومانی در بودجه

پایان مسابقات والیبال جام رمضان در گنبدکاووس با قهرمانی گالر

ترامپ؛ منفورترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در روزهای نخست‌ ورو

خرید تضمینی 718 تن دانه روغنی آفتابگردان در استان گلستان

مصرف 360 هزار تعرفه در صندوق‎های رأی گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram