ebrahim karimi 01تورکمن نیوز- اخبار میراث فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت 11اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: تعداد آثار ثبتی گلستان هم اینک به 665 اثر رسیده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، ابراهیم کریمی اعلام کرد که با توجه به اهمیت ثبت مواریث معنوی و فرهنگی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور، این اثرها در جلسه شورای ثبت میراث معنوی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران برگزار شد، به ثبت رسید.
وی اضافه کرد: کشتی میاوندی( از انواع کشتی با شال درگرگان وحومه)، سمنو پزان و آیین وابسته آن در استان گلستان، فن و مهارت ساخت دوتار قزلباش شهرستان رامیان، مهارت بافت پلاس ترکمن، توف بافی( نواربافی علی آبادکتول)و نمد مالی قوم قزلباش ازجمله آثار ثبت شده می باشد.
کریمی ادامه داد: مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان، نان زنجفیلی (نان شیرین سنتی -نان عیدی) گرگان، سیاه دوزی( رودوزی منطقه روستایی شاهکوه)، حلوا گردویی بندرگز، نان پادرازی(نان شیرینی سنتی -نان عیدی) گرگان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.
رئیس شورای ثبت میراث فرهنگی گلستان افزود: بررسی مقدماتی این 11 اثر جهت تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت در فهرست آثار ملی کشور صورت گرفت و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده سازی و تشکیل پرونده اقدام و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال شد.
به گفته وی پس از تشکیل پرونده و تایید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار و تعیین حریم، نسبت به ثبت ملی این 11 اثر اقدام شد.
کریمی افزود که ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث معنوی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام ارزنده ای جهت حفظ واحیای این مواریث ارزشمند است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

آتش سوزی منزل مسکونی روستایی در گنبدکاووس منجر به مرگ یک نفر

مرگ دوچرخه‌سوار در هنگام مسابقه با موتور

عزت و اقتدار امت اسلامی در گرو وحدت مسلمین است

رقابت‌های مچ‌اندازی باشگاه‌های کشور در گرگان آغاز شد

سردار آزمون مهاجم ترکمن تیم ملی فوتبال ایران از بازی محروم ش

بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت دلیل اصلی مرگ و

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram