Marasem 121 Kalale 1تورکمن نیوز - یاشار نیازی: 121-مین جلسه جمعیت فرهنگی هنری مخدومقلی کلاله با عنوان باغشی‌لار گونی (روز بخشی‌ها) برگزار شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز،  روز گذشته (جمعه 27 فروردین) طی جلسه فرهنگی جمعیت مخدومقلی کلاله با حضور جمعی از مسئولین شهرستانی و فعالین فرهنگی مراسم بزرگداشت دکتر قلیچ انوری در سالن ارشاد شهر کلاله برگزار شد.

چاریارقلی بایندری‌مقدم مدیر انجمن موسیقی سنتی ترکمنی کلاله، در ابتدای مراسم به حاضرین در مراسم خیر مقدم و خوش آمد گفت و در ادامه دیدار سمعی‌زاده نوازنده جوان، آهنگ دوموش را به اجرا گذاشت.

 

محمد رضا داورزنی رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبد کاووس در این مراسم مختصری درباره بیوگرافی و زندگی مرحوم دکتر قلیچ انوری پرداخت و گفت: استاد قلیچ انوری در سال 1324 در گنبد کاووس متولد شد. نام پدرش نورقلیچ و فرهنگی و معلم بازنشسته آموزش و پرورش بود. وی بیش از 50 سال سابقه هنری در رشته‌‌ی نوازندگی دوتار،  خوانندگی و روایت‌گری منظومه‌های ترکمنی داشت.

دکتر انوری یکی از پیش‌کسوتان موسیقی سنتی در ترکمن‌صحرا محسوب می‌شود و از بدو تأسیس رادیو گرگان از سال‌های دهه 30 به همراه اساتید بزرگ موسیقی همچون نظرلی محجوبی، اراز مراد آرخی، اراز کلته، توی قلی نیازی در مراسم و مجالس مختلف هنرنمایی داشت.

وی در اغلب جشنواره‌های موسیقی سنتی داخل و خارج کشور دعوت و حضوری پررنگ داشت و با کسب جوایز و مقام‌های مختلف در فستیوال‌های موسیقی افتخار بزرگی در عرصه فرهنگی و موسیقی سنتی و فولکلور ترکمن ایران محسوب می‌شود.

 

 آتا نظر برزین محقق و نویسنده در ادامه مراسم به بیان جایگاه موسیقی در میان‌ ترکمن‌ها پرداخت و گفت: موسیقی در زندگی و تاریخ ترکمن‌ها نقش اساسی و دیرینه دارد و در زمانی که نوشتار نبود تاریخ وقایع، فرهنگ و آداب رسوم به همراه ترانه‌ها و موسیقی بوده که به نسل‌های بعدی به ارث می‌رسیده و با روایت کردن وقایع زمان خود به شکل موسیقی و آیدیم توسط بخشی‌ها تا به امروز ادامه دارد.

وی افزود: از همان ابتدای تولد بانگ اذان اولین موسیقی گوش نواز ترکمن است و در طی سنین خردسالی مادران ترکمن با لالایی (هودی)های خود فرزندانشان را به خواب می‌برند.

برزین اضافه کرد: در مراسم عزا زنان سوگوار مرثیه می‌خوانند و در جشن‌های عروسی زنان و دختران با اشعار و آهنگ‌های دلنواز شادی می‌کنند.

برزین تصریح کرد: ترکمن‌ها در گذشته برای معالجه برخی بیماری‌ها چون سرخک از موسیقی استفاده می‌کردند و باغشی‌ها بر بالین مریض دوتار می‌نواختند.

در ادامه مراسم گروه موسیقی (آلتین پرده)  با اجرای موسیقی سنتی ترکمنی هنرنمایی کردند.

این گروه با سرپرستی عبدالمناف ارازنیا «مناف باغشی» از بخش گلی‌داغ شهرستان مراوه‌تپه با همراهی کمانچه زن (قیجاقچی) نوجوان «نوید ارازنیا» در این مراسم با اجرای موسیقی دلنواز حاضرین را شادمان ساختند.

مراسم با اجرای گروه موسیقی نی‌نوازان ادامه یافت.

اعضای گروه نی‌نواز: حاجی احمد کشواد، تقی یوفی‌نیا ، محمدقلی زاده و آنا شاهیر بودند.

گزارش تصویری: خبرنگار عطا خانی

 

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

احداث پارکی به نام دکتر غلامعلی بسکی در شهرستان گنبد کاووس+ع

پیروزی تیم والیبال ترکمن صحرا آق‌قلا در برابر مهمان خود گل گ

تکریم امامان در بین اهل سنت/احترام به امامان در اشعار عارف ب

تیم ملی والیبال ایران در مصاف با تیم کانادا پیروز شد/گزارش ت

ترکمن صحرا

انصراف دو کاندیدای ترکمن از حوزه انتخابیه شرق استان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram