DSC 5951مراسم و بزرگداشت -تورکمن‌نیوز-    جشن روز ملی گنبدقابوس شامگاه پنجشنبه با حضور اقوام مختلف ساکن در استان گلستان در جوار بلندترین برج آجری جهان (برج قابوس) در شهر تاریخی گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  دراین مراسم که قرار است به مدت دو روز از ساعت 19 تا 23 برگزار شود، اقوام مختلف ساکن در گنبدکاووس ازجمله فارس ها ، ترکمن ها، سیستانی ها، آذری ها و کردها به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری بپردازند.

DSC 5833
سالروز ثبت بلندترین برج آجری جهان در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به نام روز ملی گنبدقابوس نامگذاری شده است و هرساله جشنی از سوی شهرداری و شورای شهر و با مشارکت برخی ادارات و نهادها از جمله میراث فرهنگی در شهر گنبدکاووس برگزار می شود.
شهردار گنبدکاووس در حاشیه این مراسم که به دلیل بارش های رگباری برخی از برنامه های پیش بینی شده و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و آداب و سنن اقوام آن به تاخیر نیز انداخت، به خبرنگار ما، گفت: امسال به دلیل تقارن روز ثبت جهانی برج قابوس با ماه مبارک رمضان به روزهای 19 و 20 مرداد ماه موکول شد.

DSC 5861

منصور طعنه گنبدی، هدف از برپایی این جشن را احیای تاریخ باستانی گنبدکاووس ذکر کرد و افزود: متاسفانه تاریخ این شهرستان به فراموشی سپرده شده است که بایستی با برگزاری چنین جشن های آن را در بین مردم بویژه نسل جوان زنده کرد.
وی گفت: جشن های روز ملی گنبدقابوس امسال در دو روز پیش بینی شده که امشب با افتتاح غرفه های نمایشگاه صنایع دستی و آداب و سنن اقوام و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و موسیقی محلی (رقص اقوام) همراه است.

DSC 5838
طعنه گنبدی اضافه کرد: در حاشیه این مراسم مقداری آرد، شکر و روغن نباتی رایگان بین بانوان از قومیت های مختلف شهرستان برای پخت نان و شیرینی های سنتی جهت پذیرایی از شهروندان توزیع شد.
وی تصریح کرد: فرداشب برنامه جشن روز ملی گنبدقابوس با حضور استاندار گلستان و از ساعت 21 تا 23 برگزار می شود و قبل از شروع این مراسم نیز از تمبر روز ملی گنبدقابوس و تندیس برج قابوس رونمایی می شود.
شهردار گنبدکاووس در ادامه از راه اندازی دبیرخانه دائمی روز ملی گنبدقابوس در شهرداری خبر داد.
بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس که افزون بر یکهزار سال قدمت دارد، درتیرماه 1391( 91/4/10) در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
برج قابوس بن وشمگیر، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است؛ این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری، هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای قرار دارد و به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری قمری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با تنوع اقوام و مذاهب درشرق استان گلستان واقع است.

 

گردآوري: گروه خبر تورکمن‌نيوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: irna.ir/golestan

مطالب مرتبط:

استان گلستان رنگين کمان اقوام است/توسعه متوازن، وحدت و همدلی

هفته دهم کورس اسبدوانی پاییزه گنبد برگزار شد

دستور دونالد ترامپ مانع حضور بازیکنان بسکتبال آمریکایی در گر

هفته بیست و دوم کورس اسبدوانی پاییزه گنبدکاووس برگزار شد

برگزاری سومین یادواره 140 شهید ترکمن در گنبد با حضور باهنر

دوره آشنایی با بیماری تب کِریمه کنگو در گمیشان برگزار شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram