TN AFgan 13shاولین مرکز تجاری و فروشگاه اختصاصی کالاهای ترکمنستان در افغانستان تحت عنوان خانه تجارتی افغان –ترکمن در شهر «مزار شریف» طی مراسم رسمی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، در مراسم افتتاحیه خانه تجارتی افغان- ترکمن مقامات رسمی و محافل تجاری استان بلخ و نیز دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان کنسولگری ترکمنستان در «مزار شریف» و هیات اعزامی ترکمنستان حضور داشتند.

در این مرکز تجاری در مزار شریف انواع مختلف کالاهای تولیدی ترکمنستان به خصوص مواد غذائی، انواع مختلف کنسرو، آب میوه، منسوجات، لباس، لوازم خانگی و غیره تولید کارخانجات ترکمن به صورت دائم عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، هیات اعزامی ترکمنستان همچنین دیروز با «عطا محمد نور» والی ولایت بلخ نیز به صورت جداگانه دیدار و درباره چگونگی توسعه و گسترش همکاری‌ بین ترکمنستان و افغانستان به خصوص ولایت بلخ مذاکراتی را نیز انجام داده‌اند.

گفتنی است که طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌‌است.

همچنین در سفر اخیر «محمد اشرف غنی » رئیس جمهور افغانستان به عشق آباد 8 سند همکاری بین 2 کشور به امضا رسید و روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در آن مذاکرات توافق کردند که خانه تجاری در کلان شهرهای 2 کشور به صورت متقابل تاسیس شوند تا مراودات بین 2 کشور بیش از پیش گسترش یابد.

صادرات برق و فراورده‏‌های نفتی- گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌هایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انسان دوستانه از مهمترین مقوله در تعاملات بین 2 کشور می‏‌باشد.

ترکمنستان وعده داده بود که میزان صادرات برق به افغانستان را تا 500 مگاوات افزایش دهد و این در حالی است که در حال حاضر افغانستان 30 مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند.

در کنار ارائه مستمر کمک‌های انسان دوستانه، طرح‌های زیربنایی همچون خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان، ساخت دالان حمل و نقل و ترانزیت کالا از دیگر طرح‌های بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای هستند که عشق‌آباد و کابل فعالانه برای تحقق آنها تلاش می‏‌کنند.

اجرای خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به طرح «تاپی» از دیگر طرح مهم منطقه‌ای است که عملیات اجرای آن در خاک ترکمنستان آغاز شده و عملیات مطالعاتی نیز درخاک افغانستان و پاکستان در دست اجرا است.

از سوی دیگر «قربانقلی بردی‌محمداف» و «اشرف غنی» رؤسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در نوامبر ماه سال گذشته میلادی (2016) به طور رسمی یک خط آهن 88 کیلومتری تازه را که این جمهوری را به خاک افغانستان وصل می کند، افتتاح کردند.

این خط آهن از منطقه امام نظر در ترکمنستان آغاز شده و در مرحله اول ٣.٥ کیلومتر داخل افغانستان امتداد یافته است.
ساخت این خط آهن توسط کشور ترکمنستان انجام و قرار است که در آینده این خط آهن تا شهر «اندخوی» افغانستان امتداد یابد.

امتداد خط آهن ترکمنستان به داخل افغانستان بخشی از طرح احداث راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان است و با ساخته شدن این راه آهن افغانستان به یکی دیگر از شبکه‌های راه آهن بین‎المللی وصل ‎شد.

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: tnews.ir

مطالب مرتبط:

انتخابات عالیترین مظهر حضور سیاسی مردم در کشور است

جاده گرگان -ساری باز شد/تردد در راه‌های گلستان بااحتیاط انجا

آخرین وضعیت کاندیداهای مجلس دهم/تائید صلاحیت 2299 نفر در تهر

الزام ثبت نام در سامانه سناد برای ثبت سفارش کتاب درسی

علمای اهل سنت طلایه‌دار وحدت و همبستگی در ایران اسلامی هستند

۳۵۶ زندانی جرائم غیرعمد در ‌گلستان وجود دارد/برگزاری جشن گلر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram