Zariif5تورکمن نیوز - اخبار ایران: وزيرخارجه ايران: امريكا تحريم‌ها فقط از روي كاغذ برداشته است / وزارت خزانه‌داري امريــــــكا دستورالعمل‌هايي جديد صادر كرده كه گفته مي‌شود ابهام‌هاي تجارت شركت‌ها با ايران را كمتر مي‌كند...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، وزارت خزانه‌داري امريــــــكا دستورالعمل‌هايي جديد صادر كرده كه گفته مي‌شود ابهام‌هاي تجارت شركت‌ها با ايران را كمتر مي‌كند ولي محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران پيش از ملاقات با جان كري همتاي امريكايي‌اش تأكيد كرد كه امريكا تحريم‌ها را روي كاغذ برداشته و بايد نقش فعال‌تري براي از بين بردن فضاي رواني تحريم‌ها بردارد.

فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته با وزير خارجه ايران ملاقات كرد. ظريف كه به اميد گشايش فضاي تحريمي امروز هم با جان كري در شهر اسلو ملاقات مي‌كند، در كنفرانس مطبوعاتي با همتاي اروپايي‌اش، بار ديگر با بيان اينكه توافق هسته‌اي «يك بازي برد-برد است»، تأكيد كرد: «من معتقدم امريكا (فقط) روي كاغذ تمام تحريم‌ها را برداشته است اما تأثيرات رواني ناشي از سال‌ها وضع اين تحريم‌ها همچنان وجود دارد و من معتقدم امريكا بايد نقشي بسيار فعال‌تر در برداشتن جو رواني تحريم‌ها ايفا كند.» با گذشت بيش از چهار ماه از اجراي برجام دولت امريكا به تعهداتش عمل نكرده و حتي با رأي ديوان عالي امريكا 2ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در بانك‌هاي اين كشور را برداشت كرده است.  رئيس دستگاه ديپلماسي ايران كه از روز يك‌شنبه به نروژ سفر كرده است پس از پايان نشست مشترك با فدريكا موگريني با تأكيد بر اينكه رفع تحريم‌ها بايد ملموس باشد، گفت: «من براي رفع اين تأثيرات رايزني‌هاي خوبي با خانم موگريني داشتم، همان‌طور كه در چند ماه گذشته نيز چنين بوده است. ما بايد در عمل شاهد تحقق وعده‌ها باشيم و به ويژه مردم ايران بايد تأثيرات رفع تحريم‌ها را ببينند.» اظهارات ظريف درحالي است كه پيش‌تر ولي‌الله سيف، رئيس بانك مركزي گفته بود ايران از برجام تقريباً هيچ دستاوردي نداشته است، حتي علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي هم پيش‌تر گفته بود امريكا در عمل به تعهدات خود بدعهدي كرده است و به همين منظور ايران در فروش آب سنگين به امريكا محتاط عمل مي‌كند.  ظريف در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالي درباره توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه تابستان گذشته حاصل شد، اظهار كرد: «من معتقدم همگي بايد اين نكته را بدانند كه يك توافق بين‌المللي در صورتي بادوام خواهد بود كه تمام افراد شريك در آن از توافق بهره ببرند. ما بر اين باوريم كه برنامه جامع اقدام مشترك يك توافق برد ـ برد است. اجراي اين توافق نيز اجرايي برد ـ برد بوده است، بنابراين همه اين احساس را دارند كه فوايد و مزايايي وجود دارد.»  به رغم رفع تحريم‌ها شركت‌هاي اروپايي بر اين باورند كه باتوجه به وجود اعمال سياست‌هاي سختگيرانه عليه ايران از سوي امريكا، امكان ايجاد رابطه تجاري با ايران بسيار سخت است و به رغم سفر مقامات اقتصادي اروپا به ايران پس از لغو تحريم‌ها هنوز تلاش‌هاي جدي براي حضور فعالانه در بازار ايران انجام نشده است و حتي به دليل فشارهاي امريكا، مبادلات مالي بين ايران با ساير كشورها هنوز فراهم نشده و پول‌هاي بلوكه‌شده ايران به داخل بازگردانده نشده است.

236265 532

موگريني: تحريم‌ها برداشته شده
در شرايطي كه ظريف گفته تحريم‌ها تنها روي كاغذ برداشته شده اما مقامات اروپايي مي‌گويند تحريم‌هاي اروپا به طور كامل برداشته شده است. فدريكا موگريني در نشست خبري مشترك در حاشيه اجلاس «اسلو» در پاسخ به سؤال خبرنگار ايراني مبني بر اينكه ايران بر اساس توافق به تعهدات خود عمل كرده است اما طرف مقابل به تعهدات خود در خصوص مسائل بانكي به كندي عمل مي‌كند، گفت: «ما همچنان اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. از نظر ما تحريم‌ها برداشته شده و نشانه اين ادعا اين است كه 22 درصد روابط ايران با اتحاديه اروپا افزايش يافته است، البته هنوز بايد بيشتر كار كنيم تا شركت‌ها را به همكاري با ايران ترغيب كنيم.» موگريني در سفر اخير خود به تهران از امريكا خواسته بود موانع اجراي برجام را برطرف كند.  از سوي ديگر، روزنامه وال استريت ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشي اعلام كرد وزارت خزانه‌داري امريكا به پيروي از توافق هسته‌اي، دستورالعمل‌هايي را منتشر كرد كه پاره‌اي از خطرات گريبانگير شركت‌هايي را كه به دنبال تجارت با ايران هستند، از ميان برداشته و آنها را براي تجارت با ايران راهنمايي كرده است. مرحله نخست اين دستورالعمل مربوط به سؤال‌هايي در مورد  مجوز عمومي است كه به واحد خارجي شركت‌هاي امريكايي اجازه مي‌دهد با ايران وارد تجارت شوند./جوان

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

پاکسازی نقاط آلوده به موادمخدر در 14شهرستان گلستان

دایناسوری شبیه به پرندگان مدرن کشف شد

سفر هیئت ایرانی به ترکمنستان

طرح گازرسانی و مرکزنیکوکاری روستای پادلدل گالیکش به بهره برد

افزایش 15 تخت به بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مطهری

گازرسانی به 98 درصد مناطق روستایی گنبدکاووس پایان یافته است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram