Trump 1 14 Fاخبار جهان-تورکمن‌نیوز: رییس جمهور پرحاشیه ایالات متحده طی چندماه سکونت در کاخ سفید با صدور فرمان‌ها و انتشار توئیت‌های جنجالی، روزهای پر تنشی را برای دولت آمریکا رقم زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،‌ درحالی که نزدیک به چند ماه از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد، واشنگتن روزهای پر التهابی را پشت سر گذاشته است، از همان نخستین ساعات مراسم تحلیف خیابان‎های منتهی به ساختمان مجلس نمایندگان و بنای یاد بود "آبراهام لینکلن"، شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود که به سیاست‌های رئیس جمهور جدید معترض بودند.

Trump 14 F

سالها پیش در 28 اوت 1963 خیابان‌های واشینگتن میزبان هزاران نفر از معترضان به تبعیض نژادی در ایالات متحده بود که برای شنیدن سخنرانی معروف "مارتین لوتر کینگ" در مقابل بنای یادبود "آبراهام لینکلن" یا به گفته "جلال آل احمد" همان «مجسمه عظیم بی‌ابهت و خالی از ایجاد رعب» در واشنگتن دی‌سی جمع شده بودند تا صدای اعتراض خود را به گوش دولتمردان آمریکا برسانند؛ همان خیابان‌ها در روزهای آغازین کاخ سفید نشینی دونالد ترامپ، شاهد تجمع اعتراضی هزاران نفر از مردم آمریکا شد که مخالف سیاست‌های دولتمردان خود بودند.

Martin Loter King 14 F

در آن زمان "مارتین لوتر" در فاصله نچندان دور از ساختمان امروزی کنگره آمریکا در برابر مجسمه "آبراهام لینکلن" در سخنرانی مسوم به " رویایی دارم"، از آرزوی خود سخن گفت و به مردم نوید روزی را داد که در آمریکا همه با آرمان و مرام خویش زندگی کنند و مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها محترم شمرده شود. حال پس از گذشت 54 سال از آن روزها همچنان مردم آمریکا در آرزوی تحقق این رویا به سر می‌برند.

درست یک روز پس از تحلیف دونالد ترامپ اعتراضات علیه سیاست‌های ترامپ ادامه یابد بطوری که رویترز در گزارشی تعداد معترضان را بیش از سه میلیون نفر در واشنگتن و سایرشهرهای آمریکا و اعلام کرد؛ اعتراضاتی که دو ساعت پیش از مراسم سوگند دونالد ترامپ در خیابان‌های اطراف کنگره با سردادن شعارهای ضد ترامپ آغاز شد و تا پایان مراسم تحلیف ادامه یافت که در این بین حدود 90 نفر نیز توسط پلیس بازداشت می‌شوند.

هرچند اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های دولتمردان آمریکا موضوع کم سابقه‌ای در این کشور نیست و از آن جمله می توان به جنبش حقوق مدنی 1963، جنبش ضد جنگ 1969، جنبش ضد جهانی شدن 1999 و در نهایت جنبش تسخیر وال استریت یا همان جنبش 99% در سال 2011 میلادی اشاره کرد.

Eteraz 14 F

فرمان لغو اوباماکر
دونالد ترامپ در اولین اقدام برای اجرایی کردن وعده‌هایش در همان اولین ساعات پس از ادای سوگند فرمان لغو طرح بیمه درمانی باراک اوباما موسوم به «اوباما کر» را که  ۲۰ میلیون آمریکایی از آن استفاده می‌کردند را در حالی صادر کرد که هیچ طرح جایگزینی برای نظام خدمات درمانی ارائه نداد.

تیرگی روابط مکزیک و آمریکا
 شش روز پس از شروع به کار دونالد ترامپ، اولین قدم را برای تیرگی روابط میان آمریکا و مکزیک برداشت. او طبق وعده انتخاباتی، از مکزیک خواست هزینه ساخت دیوار میان دو کشور را پرداخت کند و انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک این درخواست را رد کرد. ترامپ نیز در واکنش، برنامه دیدار میان دو رئیس جمهور را لغو کرد. او گفت: «تا زمانیکه مکزیک با ایالات متحده آمریکا رفتار منصفانه و احترام آمیزی نداشته باشد، چنین نشست‌هایی بی‌ثمر خواهد بود و من می‌خواهم راه دیگری برگزینم. ما انتخاب دیگری نداریم.»

فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا
ترامپ در هفتمین روز از آغاز ریاست جمهوریش فرمان جنجالی ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا را امضا کرد. صدور این فرمان، به مدت یک هفته در فرودگاه‌های آمریکا و بسیاری از کشورها هرج و مرج بوجود آورد و موجی از اعتراضات را به همراه داشت. اعتراضات در سطح مردمی باقی نماند و درنهایت جیمز رابرت، یک قاضی فدرال در سوم فوریه حکم به لغو این فرمان داد، ترامپ نیز در واکنش، این قاضی و سیستم قضایی آمریکا را متهم کرد که کشور را در معرض خطر قرار داده‌اند و اعلام کرد اگر اتفاقی بیفتد، آنها مسئول هستند.

Trump 1 14 F

استعفای مایکل فلین
رویداد دیگری که در مدت زمان کوتاه سکونت آقای میلیاردر در کاخ سفید خبر ساز شد، رسوایی مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ بود. تماس‌های فلین با سفیر روسیه در واشنگتن و دادن وعده‌هایی پنهانی در زمینه کاستن از تحریم‌های روسیه و بهبود روابط با مسکو درنهایت منجر به استعفای او شد.

دونالد ترامپ که رفتارهای غیر معمولی را با رسانه‌ها داشته در واکنش به این رسوایی، در حالی که سرویس‌های اطلاعاتی را عامل انتشار این اطلاعات دانست به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت و گفت: «مایکل فلین آدم خوبی است. من از او خواستم که استعفا بدهد و او قبول کرد. درباره این موضوع اطلاعاتی منتشر شده است. این اطلاعات برای مایک پنس، معاون رئیس جمهوری نیز فرستاده شد. من از این شیوه اطلاع رسانی راضی نیستم.»

تنش های میان ترامپ و اوباما
تنها سه روز بعد از اینکه رئیس جمهوری فعلی آمریکا، رئیس جمهوری قبلی را به نقش در اعتراضات علیه دولت جدید متهم کرد، دونالد ترامپ بار دیگر، باراک اوباما را به شنود ارتباطات ستاد انتخاباتی‌اش در مراحل آخر رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته متهم کرد.

ترامپ در پیامی توئیتری روز شنبه ۱۴ اسفند ماه مدعی شد باراک اوباما در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، مکالمات خصوصی او در برج ترامپ را تحت نظر داشته است. در توئیتی دیگر می‌پرسد که آیا شنود ارتباطات مربوط رقابت‌های انتخاباتی از سوی یک رئیس جمهوری قانونی است یا نه؟

این ادعای آقای ترامپ با واکنش‌هایی مواجه شده است. از جمله، جان شیندلر، تحلیلگر سابق در موسسه امنیت ملی و از کارشناسان ضد تروریسم نیز گفت ادعای پرزیدنت ترامپ ممکن است به قانون سال ۱۹۷۸ موسوم به نظارت بر اطلاعات خارجی مربوط شود که بر پایه آن نظارت و جمع‌آوری قانونی اطلاعات مبادله شده بین کشورهای خارجی و مامورانشان را مجاز می‌کند.

Trump 2 14 F

باوجود جنگ رسانه‌ای شدید به راه افتاده، برای استحاله افکار جامعه جهانی و وارونه نشان دادن واقعیت نظام‌های لیبرال دموکراسی مبتنی بر سرمایه‌داری، بنظر می‌رسد دیگر سیاست‌های آمریکا با رنگ مدرنیزم و لعاب دموکراسی، نمی تواند افکار عمومی جهان و حتی شهروندان ایالات متحده را هم در مقابل تبعیض‌های نژادی، مذهبی و اقتصادی وادار به سکوت سازد و با رشد بیشتر خود آگاهی در جوامع و تداوم سیاست‌های شتابزده ترامپ که پرده از چهره واقعی ایالات متحده برداشته است، باید بیش از پیش در انتظار گسترش اعتراضات علیه سیاست‌های کنونی آمریکا در سرتاسر دنیا بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

محمد صادق کلبادی

 

مطالب مرتبط:

شهردار اینچه‌برون: بزودی المان مختومقلی فراغی در میدان شهر ا

آغاز عملیات اجرایی حفاری چاه نفت در استان گلستان

پرده‌برداری از نخستین عمل پیوند سر در جهان

گفت و گو با مقام مسئول وزارت بهداشت در خصوص تولد سالانه نوزا

سرقت خودروی حمل پول بانک پاسارگاد در بزرگراه حقانی

تصادف موتورسیکلت در روستای گدم‌آباد گنبد‌کاووس منجر به مرگ و

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram