Trump Putin 25 Bاخبار جهان-تورکمن‌نیوز: «احسان یاری» معتقد است در دوران ترامپ سیاست‌های کلی ایالات متحده آمریکا تغییر نکرده و خوی استکباری در سیاست‌های کلان این کشور همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، بدون شک ورود «دونالد ترامپ» به عرصه سیاست آن هم به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، شوکی بزرگ به ساختار نظام بین‌الملل وارد کرد. در همان نخستین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن ترامپ، نگرانی بسیاری از کشورها به خصوص در حوزه همکاری‌های مشترک با آمریکا در زمینه مسائلی چون تغییرات آب و هوایی که رئیس جمهوری جدید آمریکا می‌گوید آنها را قبول ندارد رو به فزونی گذاشت.

یکی از قول‌هایی که ترامپ در خصوص آینده سیاست خارجی آمریکا داده، مربوط به بهبود آینده روابط این کشور با روسیه می‌شود. مساله‌ای که از نظر بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل، شاید حتی به دلیل ماهیت جهت گیری‌های دو کشور به صورت انتزاعی و البته نقش آنها در نظام بین‌الملل در برابر هم، بیشتر شبیه به یک شعار پوپولیستی به نظر برسد.

از دیگر اظهارات ترامپ می‌توان به سخنان وی در مورد چین اشاره کرد. وی خواستار روابط محدود با چین شده و می‌خواهد نقش چین را در عرصه جهانی به عنوان یکی از مهمترین رقبای ایالات متحده تضعیف نماید.

جهت فهم دقیق سیاست خارجی ترامپ در قبال چین، روسیه و اتحادیه اروپا،خبرنگار ما گفتگویی با دکتر «احسان یاری» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز انجام داده که در ادامه می‌آید.

*ایجاد روابط دوستانه و نزدیکی با روسیه یکی از شعارهای اصلی «دونالد ترامپ» در جریان مبارزات انتخاباتی خود بود، مساله‌ای که بسیاری از کارشناسان آن را باور نداشته و معتقدند هیچگاه عملی نخواهد شد.  به نظر شما سیاست خارجی ترامپ نسبت  به روسیه چگونه خواهد بود؟

جامعه آمریکا جامعه‌ای است که در آن سیستم بسیار مهم‌تر از فرد است. اهداف کلان آمریکا و منافع ملی این کشور با این دولت و آن دولت عوض نمی‌شود و در مورد آنها یک اجماع حداکثری در جامعه نخبگان آمریکا وجود دارد و پیش برد آنها هم در قالب این سیستم خاص است.  

باید گفت که فرد هم دارای تاثیرگذاری است اما در مقایسه با کشورهای دیگر نقش فرد در آمریکا بسیار ضعیف تر از نقش سیستم است. اینکه حالا ترامپ در آمریکا رئیس جمهور شده است به این معنا نیست که سیاست‌های کلی این نظام به طور کلی عوض می‌شود.

دیدگاه کلی که آمریکا نسبت به سیستم بین‌الملل دارد و خوی استکباری و سلطه‌طلبی این کشور با بودن ترامپ یا دیگری همچنان پایدار خواهد بود. ترامپ با توجه به موقعیت خاصی که به عنوان یک جمهوریخواه دارد، ممکن است تا حدی سیاست‌ها و استراتژی‌های دولتش با دولت اوباما متفاوت باشد. طبیعتا سیاست و استراتژی‌های جمهوریخواهان با دموکراتها متفاوت است، اینکه جمهوریخواهان جهت رسیدن به اهداف ملی بیشتر بر قدرت نظامی تاکید می‌کنند و ابایی جهت استفاده از گزینه نظامی ندارند، اما دموکراتها از شیوه‌های نرم‌تری استفاده می کنند.  با روی کار آمدن جمهوری خواهان تقویت نظامی‌گری در آمریکا را باید مدنظر قرار داد.

اما نزدیکی ترامپ به روسیه بیشتر جنبه شخصی دارد. ترامپ و پوتین دارای دیدگاههایی مشترک در برخی مسائل هستند. می‌توان گفت جاهایی که اهداف روسیه و آمریکا مشترک است، هر دو کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. مثلا ترامپ صراحتا اعلام کرده است که می‌خواهد با روسیه در برخی زمینه‌ها همکای مشترک داشته باشد مثلا در مورد مبارزه با داعش. اما ترامپ قطعا از سیاست‌های کلان آمریکا پیروی کرده و روسیه همچنان رقیب اصلی آمریکا در صحنه بین‌المللی خواهد بود.

*بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در دوران «دونالد ترامپ» روابط آمریکا با اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت. به نظر شما سیاست خارجی ترامپ در مورد اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود؟

سیاست خارجی ترامپ در قبال اتحادیه اروپا به انتخاب رهبران جدید در کشورهای قاره سبز  نیز بستگی دارد. اما آنچه می‌توان با توجه به اظهارات «دونالد ترامپ» گفت این است که شکافی هرچند کوچک، در روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد زیرا ترامپ بر این باور است که کشورهای اروپایی باید هزینه دفاع را خودشان پرداخت کنند.

اما به نظر من این شکافها آنقدر عمیق نیست و تاثیرات جدی بر روابط اتحادیه با آمریکا نخواهد داشت. تا حدودی نزدیکی ترامپ به روسیه – با توجه به تقابل ناتو با روسیه و مسائلی که بین روسیه و کشورهای اروپایی وجود دارد – باعث نگرانی رهبران اروپایی شده است. باید گفت که آمریکا با روسیه فقط در مواردی با یکدیگر همکاری خواهند کرد که دارای اهداف و منافع مشترک باشند و آمریکا هیچگاه دوستان و متحدان خود را جهت برقراری ارتباط با روسیه رها نخواهد کرد.

*«دونالد ترامپ» در دوره مبارزات انتخاباتی خود بارها از سیاست‌های دولت اوباما در قبال چین انتقاد کرده بود. وی بارها گفته است که چین آمریکا را چپاول کرده و باید بر کالاهای وارداتی از چین تعرفه بالا اعمال شود. وی همچنین با رهبر تایوان تماس تلفنی برقرار نموده  که خشم رهبران چینی را در پی داشته است. با توجه به این موارد، سیاست خارجی ترامپ نسبت به چین چگونه خواهد بود؟

واقعیت این است که چین با رشد اقتصادی فوق العاده‌ای که دارد، عمده‌ترین چالش آمریکاست و آمریکایی‌ها این مسئله رو کاملا درک کرده‌اند، به خصوص ترامپ که یک تاجر است و این مسائل را به خوبی درک کرده و می‌داند که چقدر جامعه وی متاثر از کالاهای چینی است.

ترامپ مسئله ارتباط با چین را قطعا جدی‌تر دنبال کرده تا شاید بتواند مقداری از تهدیدات چین را علیه منافع ملی آمریکا در صحنه بین‌المللی محدود کند. دولت ترامپ با این دیدگاه یک سری چالش‌ها را با چین خواهد داشت. اما این چالش‌ها اینقدر جدی نیست که به برخورد نظامی و تنش جدی میان دو کشور منتهی شود. به نظر من از لحاظ نظامی، بین چین و آمریکا اتفاقی رخ نخواهد داد. آمریکا سیستمی عمل می کند و این سیستم به ترامپ اجازه تنش جدی و برخورد نظامی با چین را نخواهد داد. احتمال می‌رود با توجه به تماس تلفنی ترامپ با رهبر تایوان، تنش‌هایی بین دو کشور به خصوص در مسئله تایوان آشکار شود./مهرنیوز

فاطمه محمدی پور

مطالب مرتبط:

تبریک نماینده ولی فقیه در گلستان به روحانی

به دلایل واهی از بازی مقابل سوریه محروم شدم

به مناسبت روز جهانی زبان مادری

گنبدکاووس گرمترین روز اردیبهشت در 25 سال گذشته را تجربه کرد

برگ سهام عدالت به متقاضیان تحویل داده می‌شود / ثبت‌نام همچنا

حمله پلنگ به چوپان/ حیوان وحشی کاری به گوسفندان نداشت

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram