hhe2666 day exportاقتصادی- تورکمن نیوز: صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند.

از سال 1376  بيست و نهم مهر ماه با تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور، به عنوان روز ملي صادرات تعيين گرديد. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والا ی جهش صادرات می باشد.

 

صادرات چیست؟

فروش يا عرضه‌ي كالا‌ها و خدمات هر كشور را به كشورهاي ديگر، در ازاي دريافت كالاها، خدمات، ارز، طلا، تسويه‌ي بدهي‌ها و يا به منظور كمك بلاعوض، صادرات گويند. همچنين به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادرکننده اطلاق میشود.

 

وابسته شدن ایران به صادرات نفت

صادرات ايران در دوره‌ي قاجار و پهلوي، از رشد كم و نامناسبي برخوردار بود؛ مهم‌ترين عامل كندي رشد اقتصاد ايران را، مي‌توان در نوع رابطه‌ي استعماري كشورهاي استعمارگر با ايران جست كه از همان آغاز، اين رابطه با قطع پيوند ميان كشاورزي، توليد معدني و صنايع دستي كشور و سپس نابودي صنايع دستي و تبديل كشور به توليد كننده‌ي مواد كشاورزي و نفت همراه بود.

پيش از تسلط استعمار روس و انگليس بر اقتصاد ايران، تجارت خارجي ايران بيش‌تر با كشورهاي آسيائي انجام مي‌شد و صادرات كشور طيف وسيعي ازكالاهاي كشاورزي و صنعتي (صنايع دستي) را در بر مي‌گرفت. اما با شكست نظامي ايران از روسيه و تحميل قراردادهاي تجاري همراه با اعطاي امتياز به روسيه و انگليس و تغيير در طرف‌هاي تجاري ايران - كه بيش‌تر كشورهاي اروپائي و عمدتاً روسيه و انگليس شدند - مرحله‌اي جديد آغاز شد كه نشان از پيامدهاي ناخوشايند بر اقتصاد ايران داشت. از طرف ديگر، اين روند در دوره‌ي پهلوي و سال‌هاي پس از جنگ جهاني، ادامه يافت. در دوره‌ي پهلوي اول، آلمان و پس از جنگ، آمريكا به صورت مهم‌ترين طرف‌هاي تجاري ايران درآمدند و رشد وابستگي در اقتصاد ايران در دهه‌ي 40 تشديد شد و در هفت سال اول دهه‌ي 50، به اوج خود رسيد.

 

با افزایش صادرات غیر نفتی می توان  معضل بیکاری و تورم را در سطح جامعه ریشه کن کرد

از اين‌رو، اگر ايران در گذشته و قبل از آغاز رابطه با دولت‌هاي استعماري با توليد و ساخت متنوع محصولات اقتصادي در مبادلات بازرگاني خارجي به صورت فعال شركت مي‌داشت و از مزاياي آن بهره‌مند مي‌شد، رفته رفته با تحميل رشد ناموزون و تحميل تقسيم بين‌المللي كار، اقتصاد كشاورزي ايران كه - به صدور محصولات كشاورزي وابسته بود - به صدور نفت وابسته شد. از طرفي، اگر ابتدا ميزان واردات ناچيز مي‌بود و كل اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار نمي‌داد، در مقطع بعدي با جاافتادن تقسيم بين‌المللي‌كار، نوع واردات و كشورهاي صادر كننده‌ي كالا به ايران، به عامل تعيين كننده‌اي در حركت اقتصادي ايران تبديل شد.

بنابراين، بر بستر چنين زمينه‌اي بود كه ايران سه دوره‌ي صنعتي‌شدن را در سال‌هاي پيش از 1300، 1300-1320 و 1347-1357 پشت سر گذاشت. تحولات يادشده، نه تنها تغييري در اقتصاد تك‌محصولي كشور به وجود نياورد بلكه به تغيير نوع محصول و تشديد آن انجاميد و اقتصاد تك‌محصولي كشاورزي، به اقتصاد تك‌محصولي نفت تبديل شد. از طرف ديگر، صادرات كالا - كه وجه ديگري از بازرگاني خارجي است و بر خلاف واردات، بيانگر امكانات توليد كشور يا به ديگر سخن، امكانات واحد‌هاي توليدي، اعم از صنعتي، كشاورزي و معدني در رفع نيازهاي بين المللي و فراهم آوردن ارز لازم براي تأمين واردات است - پيشرفت چنداني نكرد.

 

صادرات موتور محرکه اقتصاد

در واقع صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاریهای موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند.

با تنوع بخشی به اقتصاد و درآمدها در جهت کاهش وابستگیها و نوسان های اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه موضوعاتی هستند که کاهش وابستگی به عایدات حاصل از فروش نفت و افزایش صادرات غیر نفتی را می طلبند، چرا که افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی یعنی افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است و در نتیجه با افزایش صادرات غیر نفتی می توان به راحتی معضل بیکاری و حتی تورم را در سطح جامعه ریشه کن کرد./بیتوته

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

اردوی تیم ملی کمان سنتی با حضور ورزشکارانی از اقوام مختلف در

صادرات بيش از 170 ميليون دلار کالا از گلستان

پایان اردوی تمرینات تیم ملی والیبال جوانان دختر

هدف ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون گنبد توسعه صادرات در گلستان

۲۳ فروردین، پنجاهمین سالروز ثبت شهرباستانی گرگان (جرجان) در

گنبدکاووس گرمترین روز اردیبهشت در 25 سال گذشته را تجربه کرد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram