82133849 70836538تورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: کارشناسان امور کشاورزی و بهزراعی گلستان می‌گویند: اجرای طرح ترسیب کربن و در قالب آن تبدیل اراضی کم بازده کشاورزی به باغ، توسعه کشت گیاهان دارویی و احیای مراتع، رونق زندگی در روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته استان را در پی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، ترسیب کربن طرحی بین‌المللی است که با مشارکت دفتر عمران سازمان ملل متحد در کشورهای خشک و نیمه خشک از جمله ایران به اجرا در آمد، این طرح از سال 93 در برخی روستاهای استان گلستان از جمله بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر اجرایی و باعث رونق زندگی روستاییان شده است و دستاوردهای مثبت آن باعث شده که هم اینک به عنوان الگویی برای سایر مناطق مطرح باشد.
اجرای طرح بین‌المللی ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر نه تنها شماری از مردمان روستاهای زیر پوشش را به منطقه خود بازگرداند و دارای شغل پایدار و درآمد مقرون به صرفه کرده است، بلکه باعث اشتغال موقت برای شهرنشینان همجوار این روستاها شد.
مبارزه با فقر، بهبود کیفیت زندگی انسان ها، حفاظت، مدیریت و استفاده منطقی از منابع زمین، کاهش و از بین بردن آلودگی ها، جلوگیری از تخریب محیط زیست، آموزش افراد در همه گروه های سنی برای حفظ محیط زیست و تعادل اکولوژیکی و سازمان دهی موسسات غیردولتی از رویکردهای این طرح بین المللی است.
ترسیب کربن از لحاظ علمی به معنای جذب رسوب کربن در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه فعالیت صنعتی با افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای همراه است، سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان و برای نجات اراضی و استفاده بهینه از آن استقبال می کند.
و اما ساکنان روستای وامنان آزادشهر در گذشته در اراضی خود فقط سیب زمینی، گندم، جو، عدس، لویبا کشت می کردند و حاصل آنها از این نوع کشاورزی زیان بود و برای تامین معاش مجبور به دامپروری نیز شده بودند.
این روستای کوهستانی که تابستان آب و هوای معتدل و زمستان سرد و طاقت فرسا دارد و ارتفاع برف در برخی مناطق آن گاهی به دو متر می رسید، در اجرای طرح ترسیب کربن و با پیشنهاد روحانی اهل همین روستا، اقتصاد منطقه را با اضافه کردن کشت زعفران به مجموعه زراعت های خود ،دگرگون کرد.
هم اینک هر سال که از عمر کشت زعفران در این خطه می گذرد، پایداری اقتصادی و درآمد مردم نیز بیشتر شده است و حاج احمدی روحانی روستا اینک به عنوان روحانی ترویج دهنده اقتصاد مقاومتی شناخته می شود.
سال گذشته افزون بر 120 هکتار از اراضی این روستا به کشت زعفران اختصاص داشت و پیش بینی برداشت یکهزار و 500کیلوگرم بود.
برداشت زعفران در روستای وامنان از اواخر شهریور ماه آغاز می شود.
مدیر طرح ترسیب کربن در استان گلستان در این زمینه گفت: این طرح بین المللی در مساحت 48 هزار و 329 هکتار در منطقه تیل آباد بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر اجرای شده است.
حسن حسینیان افزود: این بخش دارای 6 روستا و دو هزار 64 خانوار و جمعیت 6هزار و 878 نفر است و از سال 93 طرح ترسیب در آن اجرایی شده است.
به گفته وی برگزاری دوره های آموزشی ترویجی، تاسیس و آغاز به کار 6 صندوق خرد توسعه روستا و تاسیس شرکت تعاونی فراگیر ترسیب کربن از دیگر اقدام های اجرا شده در این روستا است.
حسینیان افزود: ایجاد و ماندگاری 257 شغل تولیدی با اعطای تسهیلات با سود چهار درصد از طریق صندوق های خرد توسعه روستایی، پس انداز و سود کارهای اجرایی مردم به مبلغ 2میلیارد و 500 میلیون ریال، غرس نهال های مثمر به مساحت 291هکتار از جمله فعالیت ها در اجرای این طرح می باشد.
وی ادامه داد: اصلاح و احیای یکهزار و 120 هکتار مرتع، ساخت و توزیع 200 آبشخور، مرمت سه چشمه آب شرب دام، خرید و نصب چهار پنل خورشیدی در دامداری های ثابت، توزیع 28 هزار اصله گل محمدی بین روستاییان برای کشت و گلابگیری، توزیع 10 هزار اصله نهال گیاهان دارویی بین مردم و کاشت در اراضی مستثنیات، راه اندازی مشاغل خانگی، کشت زعفران در سطح بیش از 100 هکتار، کشت زرشک در عرصه های مستعد از دیگر فعالیت ها در اجرای طرح ترسیب کربن در آزادشهر واقع در شرق استان گلستان است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز با اشاره به اهمیت اجرای طرح ترسیب کربن در بهره گیری بهینه از اراضی، شکوفایی اقتصاد ساکنان و مشارکت مردم و مسوولان در حفاظت از منابع طبیعی، گفت: میزان فعالیت های انجام شده در دو سال اخیر در اجرای طرح ترسیب کربن در استان گلستان را به جرات می توان گفت که با 15 سال اجرای این طرح در استان خراسان جنوبی برابری می کند.
ابوطالب قزلسفلو افزود: اجرای این طرح که اهداف جهانی، ملی و منطقه ای به منظور دستیابی به حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را دنبال می کند، در استان گلستان نیز موثر بوده به طوری که این تاثیر را در اقتصاد و شادابی مردمان 6 روستای شهرستان آزادشهر به وضوح می توان دید.
به گفته وی این طرح با تبدیل اراضی کشاورزی کم بازده به پوشش گیاهی از جمله باغ های گیلاس، سیب و هلو، توسعه گیاهان دارویی از جمله آویش، کشت زعفران، گل محمدی، گل گاوزبان و اصلاح و احیای حدود 40 هزار هکتار مرتع در منطقه با مشارکت دامداران با انجام طرح های کودپاشی، کپه کاری، کشت گونه های مثمر در عرصه های جنگلی منطقه و واگذاری محصول به ساکنان از جمله فعالیت های ایجاد و پیگیری آن برای پوشش کامل حوزه کاری در سه سال باقی مانده ار اجرای است.
وی افزود: با توجه به استعداد منطقه در تولید محصول در این اراضی، دفتر عمران سازمان ملل متحد نیز برای معرفی این محصول های تولیدی از برچسب خاص (لیبل خاص) استفاده می کند که در آتی برخی محصول های تولیدی این منطقه زیر پوشش قرارخواهد گرفت.
به گفته وی دراین طرح 40 هزار هکتار در قالب اصلاح و احیای مراتع منطقه با مشارکت دامداران و ساکنان به حوزه منابع طبیعی اختصاص دارد.
به منظور نجات کره خاکی و جلوگیری از تخریب زمین در سال 1972 نخستین کنفرانس زیست محیطی در استکهلم سوئد با عنوان انسان و محیط زیست برگزار شد که ماحصل آن اجرای پروژه ای به نام ترسیب کربن بود.
هدف نهایی اجرای طرح ترسیب کربن، کاهش آثار سوء پدیده گرم شدن زمین است.
مرحله نخست طرح ترسیب کربن از حدود سال های 2004- 2003 میلادی با مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF)، در دشت حسین آباد غیناب سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی آغاز شد و با به پایان رسیدن این مرحله در سال 2009 میلادی، فاز دوم آن از ابتدای سال 2010 میلادی به مدت پنج سال با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و UNDP در 40 روستای کشور در مساحت بالغ بر 200 هزار هکتار به تصویب رسید.
این طرح بین‌المللی هم اینک در استان گلستان با توجه به شرایط آب و هوایی و رویکرد اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی در دست انجام است./ایرنا

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

بررسی اجمالی طرح استانی شدن انتخابات مجلس

نخستین الگوریتم برای رمزگشایی از عملکرد داروها در درون بدن

ویژگی های شورای شهر تاثیر گذار و عضو موثر در یک نگاه

ترکیدگی لوله گاز در گنبدکاووس دو مجروح بر جای گذاشت

افزایش 6 نفر به آمار حاجیان مفقود شده ترکمن در حادثه منا

مرکز پاسخ به رخدادهای امنیت فضای سایبری در گلستان افتتاح می

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram