rasul dinarvand 01تورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در فضای پس از برجام و در فاصله کوتاه سه ساله، صادرات دارو از ایران 3 برابر می شود و رشد قیمت داروهای وارداتی نیز متوقف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، میزان صادرات دارو از کشور هم اکنون کمتر از 200 میلیون دلار در سال و میزان واردات دارو و مواد دارویی به کشور حدود یک میلیارد و 250میلیون دلار است.
رسول دیناروند روز یکشنبه درباره تاثیر برجام بر بازار دارویی ایران گفت: بعد از برجام و برداشته شدن تحریم های بانکی دو انتطار مهم برای نظام دارویی کشور به وجود آمده است، اول افزایش صادرات دارو از کشور و دوم تاثیر رفع تحریم ها در قیمت داروهای وارداتی.
وی افزود: تحریم های بانکی در سالهای گذشته راه انتقال پول بسیاری از شرکتهای دارویی را مسدود کرده بود و شرکتهای صادرکننده زیادی داریم که هنوز نتوانسته اند پولهای ناشی از فروش محصولات خود را به کشور منتقل کنند.


معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: اکنون که امکان تعاملات بانکی با دنیا فراهم شده است، انتقال پول به کشور نیز راحت تر انجام می شود و قطعا این فضای جدید بر توسعه صادرات دارو از ایران تاثیر می گذارد.
دیناروند افزود: صادرات دارو از کشور اکنون کمتر از 200 میلیون دلار در سال است. انتظار داریم در یک دوره سه ساله میزان صادرات دارو از کشور را به 500 میلیون دلار و حدود سه برابر میزان فعلی افزایش دهیم.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: انتظار و برنامه ریزی در این مسیر است که تا زمان چشم انداز سند 20 ساله یعنی در سال 1404 بتوانیم به تراز مثبت از نظر صادرات و واردات مواد دارویی به کشور برسیم.
وی افزود: میزان واردات دارو و مواد اولیه دارویی به کشور اکنون سالانه حدود یک میلیارد و 250 میلیون دلار است و تا سال 1404 این میزان افزایش نیز خواهد یافت، انتظار این است که میزان واردات دارو در آن سال هر چقدر که باشد، میزان صادرات دارو از کشور از آن بیشتر باشد و قطعا چنین ظرفیت و توانی در صنعت دارویی کشور وجود دارد.
دیناروند اضافه کرد: تاثیر دیگر رفع تحریم ها در بازار داخلی و تامین و تدارک داروهای مورد نیاز مردم کشور است، که البته بستگی به قیمت ارز دارد.
وی گفت: در گذشته تحریم های بانکی باعث شده بود، هزینه انتقال ارز در مسیرهای مختلف متفاوت باشد، به عنوان مثال انتقال ارز از منشاء هند حدود 10درصد، هزینه انتقال داشت یا انتقال ارز از مسیر ترکیه بین 3.5 تا چهار درصد هزینه انتقال داشت که اکنون این هزینه ها از بین می رود و به میزان معمولی و کمتر از نیم تا یک درصد می رسد.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره تاثیر برجام بر قیمت دارو در داخل نیز گفت: قطعا واردات دارو به کشور نیز با هزینه کمتری انجام می شود اما اینکه انتظار داشته باشیم، بلافاصله داروی خارجی در کشور ارزان شود، این طور نیست، چون واردات به صورت تدریجی انجام می شود.


دیناروند افزود: البته باید قیمت ارز را نیز مد نظر داشته باشیم، اگر قیمت ارز نسبت به ریال افزایش پیدا کند، ممکن است از نظر ارزی هزینه دارو کمتر شود اما از نظر ریالی با توجه به گران شدن ارز، قیمت ریالی دارو بیشتر شود اما تلاش بر این است که افزایش قیمت نداشته باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اقدامات انجام شده و مکانیزم های کاهش قیمت، قیمت داروهای خارجی در سال 94 نسبت به 93 حدود پنج درصد کاهش یافته است./ / ایرنا

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

المپیاد ورزشی وکلای دادگستری کشور در گلستان برگزار می‌شود

افزایش واردات نفت کره جنوبی از ایران بیش از 98 درصد

آمریکا به دنبال محدود کردن قدرت نظامی ایران است

ایران سه بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می

موزه بزرگ گنبدکاووس احداث می‌شود

مجروح گلستانی اقدام تروریستی در سامرا امروز به کشور بازگردان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram