Poroje Nime Tamam Golتورکمن نیوز- اقتصادی: مدیران گلستانی در حالی وعده حمایت از سرمایه‌گذار می‌دهند که بخشی از یک هزار پروژه نیمه تمام استان طرح‌هایی است که سرمایه‌گذاران به امید توسعه و رونق به دنبال اجرای آن در گلستان بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، پرواضح است جامعه‌ای می‌تواند در مسیر رشد و توسعه اقتصادی به‌درستی گام بردارد که آشنایی کافی از منابع سرمایه‌گذاری داشته و با شناسایی درست منابع و هدایت کارآمد آن به سمت سرمایه‌گذاری به تسریع در رشد اقتصادی دیگر بخش‌ها کمک کند.

استان گلستان به‌رغم منابع و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داراست تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌گذار دست یابد. این موضوع در حالی است که از یک‌سو مدیران استان مدعی تلاش برای هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری هستند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران ناهماهنگی بین دستگاهی و مدیران اجرایی، بروکراسی‌های اداری و توجه ناکافی به بحث سرمایه‌گذاری را مانع اصلی بر سر راه فعالیت خود در گلستان می‌دانند.

یک سرمایه‌گذار باسابقه در استان ناهماهنگی بین نهادها و سازمان‌های دولتی را مانع اصلی سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در استان طی سال‌های اخیر دانست و به خبرنگار مهر گفت: ضعف در حمایت از عامل اصلی توقف سرمایه‌گذاری و یا واگذاری طرح‌ها قبل از اتمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است.

 

جذب سرمایه‌گذار دغدغه جدی مدیران گلستان نیست

حسین قاسمی افزود: نه‌تنها جذب سرمایه و سرمایه‌گذار یک دغدغه جدی در گلستان نیست بلکه سیاست‌های نادرست مدیریتی استان، مانع از حمایت از سرمایه‌گذاران شده است.

وی متذکر شد: اگر قرار است رویای رونق اقتصادی در گلستان محقق شود باید سیاست‌های نادرست موجود اصلاح‌شده و مدیریت درست برای جذب سرمایه اعمال شود.

وی به برخی از سیاست‌های نادرست اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون با اعمال شیوه‌های نادرست در اجرای قانون کار، به کارفرما به‌عنوان متخلف و فراری نگاه می‌کنند و این امر انگیزه برای سرمایه‌گذاری در استان را سلب می‌کند.

سرمایه‌گذاران شیوه‌های نادرست مدیریتی و ناهماهنگی بین دستگاهی را مانع بزرگ سرمایه‌گذاری و به‌واسطه آن رونق اقتصادی می‌دانند. موضوعی که باعث شده هم‌اکنون استان ما گلستانی از پروژه‌های نیمه‌کاره و طرح‌های شکست‌خورده‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به امید رونق اقتصادی، گلستان را برای اجرا آن‌ها انتخاب کرده بودند.

این مسئله هم در سطح کلان استان و در سطح شهرستان‌ها مشهود است. به‌خصوص گرگان که مدت‌ها وعده‌های طرح‌های بزرگی است همچون شهربازی مدرن، تله‌کابین، مجموعه تفریحی و سایر طرح‌های که در سخن شیرین هستند ولی عمل جز تلخی چیزی برای مردم این شهرستان نگذاشته‌اند.

در همین رابطه، رییس شورای اسلامی مرکز استان بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر را مانع اصلی دانسته و معتقد است؛ حمایت از سرمایه‌گذاری در گلستان فقط یک شعار است و در عمل این امر محقق نمی‌شود.

 

بروکراسی اداری در حوصله سرمایه‌گذاران نیست

زهرا نورا، رییس شورای اسلامی شهر گرگان بابیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر هیچ مصداقی برای حمایت از سرمایه‌گذاران وجود نداشت، به خبرنگار مهر گفت: تأمل، حمایت و تسریع در امر سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر به یک شعار تبدیل‌شده و ما حتی نمی‌توانیم یک مصداق عملی از این شعار در مرکز استان بیابیم.

وی ادامه داد: هرچند در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری بر روی کاغذ نوشته‌شده و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های طبیعی نشان از توانمندی در این حوزه دارد اما به دلیل نبود مشوق‌ها و معافیت‌ها و همچنین نبود حمایت‌های کافی از سرمایه‌گذاری‌های گذشته و حال رغبتی برای سرمایه‌گذاری جدید در استان وجود ندارد و در سال‌های اخیر هیچ سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در مرکز استان رخ نداده است.

وی اضافه کرد: تجربه‌های ناموفق سرمایه‌گذاری در مرکز استان نشان می‌دهد بروکراسی‌های اداری سرمایه‌گذاران راه فراری و انگیزه را برای سرمایه‌گذاری مجدد سلب کرده است.

وی با یادآوری اینکه در ابتدای فعالیت دوره چهارم شورای شهر، کمیسیون جدیدی برای تقویت سرمایه‌گذاری فعال شد، تصریح کرد: بررسی منابع و توانمندی‌های شهر گرگان در مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در اولویت این کمیسیون قرار داشت و امید می‌رفت با تصویب شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری در شورای گرگان در فاصله کوتاهی در مشارکت گام‌های بلندی در مرکز استان برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تصویب شیوه‌نامه به‌تنهایی نمی‌تواند عاملی برای جذب سرمایه‌گذار باشد اما امید می‌رود تعامل بین دستگاهی بتواند زمینه‌ای برای جذب بیش‌ازپیش مشارکت و رونق اقتصادی استان باشد.

نورا متذکر شد: گام‌هایی در جذب سرمایه‌گذار برداشته‌شده است اما باید بپذیریم همچنان بوروکراسی‌های اداری مانع بزرگی است که در حوصله سرمایه‌گذار نیست.

 

نبود زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد

همان‌طور که تأکید شد پیچیدگی اداری استان در حمایت از سرمایه‌گذاران مانعی بزرگ بر سر راه سرمایه‌گذاران است. درعین‌حال کارشناسان اقتصادی موانع و مشکلات فراروی این حوزه را در سه بخش مختلف طبقه‌بندی کرده و معتقدند نبود زیرساخت‌های لازم و ضعف در تأمین این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را از استان فراری می‌دهد.

یک کارشناس ارشد اقتصاد دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: گلستان پتانسیل‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد اما میزان جذب سرمایه‌گذار تاکنون متناسب با این پتانسیل‌ها نبوده است.

تورج یوسفی افزود: موانع و مشکلات پیش رو در استان را می‌توان به سه دسته مشکلات مربوط به قوانین و مقررات، مشکلات اعتباری و سایر مشکلات تقسیم‌بندی کرد.

وی ادامه داد: در حیطه قانونی مشکلاتی مانند نبود تحقق کامل پنجره واحد سرمایه‌گذاری، زمان‌بر بودن اخذ استعلام‌ها، مشکلات ناشی از قوانین و مقررات کار، بیمه و تأمین اجتماعی و... برای کارفرمایان و سرمایه‌گذاران در بخش‌های اقتصادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تعیین دفتری مربوط به سرمایه‌گذاری در جدول سازمانی آن، احاله امور ستاد سرمایه‌گذاری استان به استانداری‌ها، بخشنامه وزیر  کشور در خصوص تشکیل مرکز جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در استانداری‌ها و همچنین تغییرات متعدد در قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری ازجمله قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تصویب قانون رفع موانع تولید در راستای حل مشکلات قانونی در نیمه دوم سال گذشته رقم خورده است.

وی با تأکید براینکه یکی از بحث‌های اساسی در هر نوع سرمایه‌گذاری، مسئله تأمین مالی پروژه است، اضافه کرد: محدودیت منابع داخلی باعث شده سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به آغاز طرح‌های جدید داشته باشند.

وی تصریح کرد: مشکلاتی همچون کمبود اعتبارات استانی برای ارائه تسهیلات به پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام و جدید، نبود بازارهای مالی مناسب و فعال جهت تأمین منابع مالی و ناآشنایی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی با شیوه‌های مختلف تأمین منابع مالی داخلی و خارجی از دیگر موانع و چالش‌های موجود بر سرمایه‌گذاری است که تاکنون کمتر بدان توجه شده است.

وی متذکر شد: فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله آب، برق، گاز، راه، ریل، اسکله، بندرها و تجهیزات فرودگاهی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات در این حوزه را حل کرده و طبیعتاً ضعف در هرکدام از این موارد می‌تواند مشکلی بر سر راه سرمایه‌گذاران تلقی شود.

 

روند رو به بهبود سرمایه‌گذاری در گلستان

درحالی‌که کارشناسان اقتصادی ضعف در تأمین زیرساخت‌ها را مانع سرمایه‌گذاری در استان می‌دانند اما معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری گلستان معتقد است روند جذب سرمایه‌گذار در استان رو به بهبود است، راهکارهای تحقق توسعه اقتصادی در اسناد استان دیده‌شده و زمینه و بستر تأمین زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی برای توسعه صادرات استان آماده‌شده است.

علی مرگدری بابیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت: منطقه آزاد تجاری اینچه برون که لایحه آن در دولت به تصویب رسیده و از شهریورماه به مجلس شورای اسلامی ارسال‌شده و همچنین راه سبز (راه‌آهن شمال به جنوب) و اتصال به کشورهای سی آی اس و توسعه و تحکیم و همچنین استفاده از ظرفیت‌های متقابل اقتصادی کشورهای همسایه و تکمیل راه‌آهن گرگان – اینچه برون و تکمیل پایانه صفر مرزی از اقدامات صورت گرفته برای توسعه سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی استان گلستان بوده است.

وی ادامه داد: به‌زودی ۲۰۰ هکتار از اراضی شمال استان برای سرمایه‌گذاری و ایجاد پایانه غلات به ۱۱ شرکت سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

وی همچنین از در اختیار قرار دادن یک هزار هکتار از اراضی اینچه برون برای کارخانه فولاد، شرکت پتروپالایش و شهرک متالوژی خبر داد و افزود: ساماندهی بندر خواجه نفس و تکمیل کریدور دریایی، تکمیل خطوط ریلی و اتصال راه‌آهن شمال به جنوب با راه‌آهن  گرگان – سمنان و همچنین زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای از دیگر اقدامات در حوزه تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان بوده است.

به گفته وی تمام راهکارها و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی برای توسعه سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در استان پیش‌بینی و وارد فاز اجرایی شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مهم تحقق یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری گلستان ادامه داد: خوشبختانه با تصویب ایجاد منطقه آزاد در شمال استان گلستان، باب جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی و البته صنعتی در استان بازخواهد شد.

مرگدری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای آن تسهیل دسترسی به بازار کشورهای آسیا میانه است و از سوی دیگر، اتصال شبکه ریلی کشورمان به راه‌آهن ترکمنستان و قزاقستان در مرز اینچه برون، امکان صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی استان به همسایگان شمالی و حتی چین را فراهم خواهد کرد.

 

وی یادآور شد: ایجاد منطقه آزاد با مزایای ویژه‌ای که با خود به همراه دارد می‌تواند تحولی در میزان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان باشد؛ این منطقه با برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و دوری از برخی قوانین بازدارنده داخلی، برخورداری از امکانات زیربنایی مناسب و مدیریت اجرایی کارآمد می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به دلیل بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی همچون ارزانی نیروی کار و مواد اولیه و نزدیکی به بازارهای مصرف جذب کند.

وی متذکر شد: منطقه آزاد می‌تواند از یک‌سو سرمایه‌های خارجی را برای گسترش صنایع صادرات محور جذب نماید و از سوی دیگر با انتقال فنّاوری و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، اقتصاد نسبتاً بسته استانی را به اقتصاد بین‌المللی و کشورهای همسایه ملحق کند، بنابراین ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به‌عنوان یک خط‌مشی سریع و راهی میانبر برای تحقق اهدافی همچون جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و توسعه صادرات غیرنفتی در استان مورداستفاده قرار گیرد.

هرچند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری گلستان معتقد است زمینه و بستر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی با تأمین زیرساخت‌ها فراهم‌شده اما شواهد و قرائن موجود حاکی از موانع و مشکلاتی است که مانع از رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی در گلستان اسن. درحالی‌که استان‌های هم‌جوار گلستان همچون مازندران و سمنان همچنان در جذب سرمایه‌گذار گوی سبقت را از استان گلستان ربوده‌اند و این امر نشان می‌دهد یا موانع و مشکلات به‌درستی دیده نشده و یا همچنان بروکراسی‌های اداری و ناهماهنگی‌های بین دستگاهی موانع سرمایه‌گذاری در گلستان است./خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

فرهنگ‌سازی بیمه واحدهای مسکونی روستایی و مزارع در گلستان

خسارت 20 درصدی اراضی گندم شمال استان گلستان

همایش ملی حقوق سبز فرصت مناسبی برای گلستان است

اعلام لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان گلستان

برگزاری مسابقه تنیس روی‌میز به مناسبت دهه فجر در گاز گلستان

دستگیری شکارچیان متخلف در پارک ملی گلستان با کشف لاشه ۴ راس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram